یک مقام دولتی گفت: با وجود آنکه عمر پیام‌رسان‌های ما چندان زیاد نبوده اما ۱۴ درصد کسب‌وکارها و بنگاه‌های داخل روی پیام‌رسان‌های داخلی کار می‌کنند. مهدی یوسف‌زاده، معاون ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نشست رسانه‌ای شنبه‌های انقلاب با موضوع بررسی دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه […]

یک مقام دولتی گفت: با وجود آنکه عمر پیام‌رسان‌های ما چندان زیاد نبوده اما ۱۴ درصد کسب‌وکارها و بنگاه‌های داخل روی پیام‌رسان‌های داخلی کار می‌کنند.

مهدی یوسف‌زاده، معاون ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نشست رسانه‌ای شنبه‌های انقلاب با موضوع بررسی دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه فناوری اطلاعات و فضای مجازی گفت: در حوزه فناوری اطلاعات جایگاه کشورمان، جایگاه خوبی است و دولت‌ها زحماتی برای توسعه این بخش داشته‌اند.

وی در ادامه به تشریح آماری در زمینه پیشرفت‌های علمی ایران پرداخت و گفت: ۹۸ درصد راه‌های کشور به شبکه مخابراتی متصل است و ضریب نفوذ تلفن سیار با ۱۱۰ درصد و حتی بیش از ظرفیت موجود خط تلفن همراه داریم.

یوسف‌زاده گفت: ضریب نفوذ اینترنت در کشور ما نزدیک به ۷۰ درصد است در حالی که در همین چند سال پیش فقط ۳ میلیون نفر دسترسی به اینترنت داشتند.

معاون توسعه فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری گفت: ایران با بیش از ۵۱ هزار مقاله علمی در حوزه فناوری اطلاعات طی ۲۰ سال گذشته رتبه اول منطقه را برخوردار است.

وی در ادامه با اشاره به رتبه‌های برتر علمی ایران در المپیادهای مربوطه در حوزه فناوری اطلاعات ادامه داد: در حوزه سیستم عامل و موتور جستجوی ملی تنها کشوری در منطقه هستیم که به این موارد دست پیدا کرده‌ایم.

یوسف‌زاده گفت: در تولید نرم‌افزار،‌ بازی، اپلیکیشن، آنتی‌ویروس و پیام‌رسان در منطقه پیشرو هستیم، همچنین در زمینه کابل، تجهیزات فیبر نوری، سوئیچ، مودم و روتر در کشور تولید کننده هستیم.

 به گفته وی همچنین در حوزه طراحی و پرتاب ماهواره جزو ۱۰ کشور برتر دنیا هستیم.

وی با اشاره به فعالیت ۴ هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور گفت: بیش از ۱۳۹۹ شرکت در حوزه ICT فعال هستند و ۴۰ درصد از اقتصاد دانش‌بنیان کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

یوسف‌زاده با اشاره به صعود ۲۰ پله‌ای رتبه ایران در دولت الکترونیک از سال ۹۵ تا سال ۹۶ گفت: از رتبه ۱۰۶ به ۸۶ رسیده‌ایم که پیشرفت خوبی به حساب می‌آید.

معاونت توسعه فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری با اشاره به اینکه در تربیت نیروی انسانی در حوزه ICT در منطقه جایگاه برتر داریم، گفت: حدود ۴۵۰۰ استارت‌آپ داریم که از این میان ۲۵۰۰ استارت‌آپ در سازمان فناوری اطلاعات به ثبت رسیده‌اند. در بخش الکامپ‌استار امسال شاهد ثبت‌نام ۷۷۰ کسب و کار بودیم که در نهایت ۴۱۰ استارت‌آپ توانستند در نمایشگاه حضور پیدا کنند.

وی با اشاره به توسعه فضای کسب و کار استارت‌آپ‌ها گفت: حدود ۱۰ درصد از کل استارت‌آپ‌های ما کمتر از سه ماه از عمرشان می‌گذارد، ۱۷ درصد بین ۳ تا ۶ ماه  و ۲۶ درصد ۶ ماه تا یک سال، ۲۹ درصد یک تا دو سال و ۱۴ درصد دو تا سه سال قدمت داشته‌اند.

یوسف‌زاده گفت: ۳۹ درصد از استارت‌آپ‌ها در مرحله رشد و درآمد هستند،‌۱۵ درصد در مرحله نمونه اولیه و استارت، ۳۸ درصد تجربه ورود به بازار را داشتند و ۶ درصد تجربه بازارهای جدید را داشتند.

معاونت توسعه فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری همچنین گفت: ۵۳ درصد درآمد استارت‌آپ‌ها از محل فروش محصول و ۳۲ درصد از محل تبلیغات و بازاریابی است.

به گفته وی همچنین ۲۶ درصد از حوزه فعالیت استارت‌آپ‌ها در حوزه خدمات و ابزارهای فناوری، ۲۱ درصد در حوزه آموزش و مشاوره هستند.

وی همچنین تأکید کرد:‌با وجود آنکه عمر پیام‌رسان‌های ما چندان زیاد نبوده اما ۱۴ درصد کسب‌وکارها و بنگاه‌های داخل روی پیام‌رسان‌های داخلی کار می‌کنند.

معاونت توسعه فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری در عین حال به آمار دیگری اشاره کرد و گفت: ۴۸ درصد استارت‌آپ‌ها درآمدزا هستند، ۲۷ درصد جذب سرمایه کرده‌اند و ۳ درصد نیز از محل شتاب‌دهنده جذب شده‌اند.

یوسف‌زاده پیش‌بینی کرد که به زودی شاهد رشد ۷۵ درصدی فروش و ۷۲ درصدی توسعه محصول در بازار استارت‌آپ‌ها باشیم.

وی با اشاره به اینکه کسب و کارهای نوپا در ایران در مرحله رشد هستند گفت: یک اپ‌استور ایرانی امروز ۴۰ میلیون کاربر دارد و ۱۱ درصد ترافیک آن مربوط به خارج از کشور است.

وی ارقام اعلام‌شده را قابل توجه برشمرد و گفت: ۲ تا ۳ شرکت ایرانی به مرحله یونیک (تک‌شاخ‌شدن) نزدیک شده‌اند و سهم عمده بازار را در اختیار دارند، یکی از بازارهای فروش محصولات اینترنتی ارزشش به یک میلیون دلار می‌رسد و یکی از تاکسی‌های آنلاین به ۱.۴ میلیون دلار رسیده است.

 

  • منبع خبر : خبرگزاری فارس