حرف و حدیث‌های زیادی درباره 5G وجود دارد. در اینجا نیم‌نگاهی می‌اندازیم به برخی از قابلیت‌های جالبی که در اختیار قرار خواهد داد و اهمیت آنها ابتدائا طبیعیست که این پرسش مطرح شود که آیا 5G وایرلس فقط سرعت اینترنت را افزایش می‌دهد؟ و آیا واقعا با 4G فرق دارد؟ این سوال مهمیست، به ویژه […]

حرف و حدیث‌های زیادی درباره 5G وجود دارد. در اینجا نیم‌نگاهی می‌اندازیم به برخی از قابلیت‌های جالبی که در اختیار قرار خواهد داد و اهمیت آنها

ابتدائا طبیعیست که این پرسش مطرح شود که آیا 5G وایرلس فقط سرعت اینترنت را افزایش می‌دهد؟ و آیا واقعا با 4G فرق دارد؟
این سوال مهمیست، به ویژه از این جهت که کمیسیون ارتباطات فدرال خود را برای مناقصه نخستین مجموعه از لایسنسهای آمریکا برای امواج هوایی وایرلس که سرویس 5G ارائه کنند آماده می‌کند.

بله، 5G تا 100 برابر سریع‌تر از ارتباطات همراه کنونی خواهد بود.، در واقع سریعتر از بسیاری از سرویسهای باندپهن خانگی.

ولی 5G فقط افزایش سرعت نیست. شبکه‌ها نسبت به نسلهای قبلی وایرلس پرظرفیت‌تر و پاسخگوتر نیز خواهند شد. به وسیله آن، افراد و اشیاء بیشتری می‌توانند بر روی یک شبکه واحد کار کنند بدون اینکه ازدحام ایجاد شود، و با تاخیر کمتر. تاخیر (latency) به فاصله زمانی بین پینگ کردن شبکه توسط یک دستگاه و دریافت پاسخ از آن گفته می‌شود.

این کاهش تاخیر است که به ظهور برخی روندهای بسیار جذاب در تکنولوژی، همچون خودروهای خودران و VR، کمک خواهد کرد. عجیبترین قسمت ماجرا این است که ما حتی برخی از اپهایی که از 5G ظهور خواهند یافت را نمی‌شناسیم، همانطور که نتوانستیم ظهور سرویسهایی همچون اوبر و فیسبوک لایو را بر روی گوشیها پیشبینی کنیم.
اما به هر حال در اینجا نگاهی می‌اندازیم به برخی از جالبترین تکنولوژیهایی می‌دانیم در پی 5G در اختیار قرار خواهند گرفت.

جراحی از راه دور: جراحی از راه دور چیز جدیدی نیست، ولی 5G می‌تواند تفاوت چشمگیری در ارائه خدمات مراقبت از سلامت به میلیونها نفر در مکانهای دورافتاده و همچنین آموزش به پزشکان در کسب مهارتهای جراحی ارائه کند.
شرکت اریکسون، سازنده تجهیزات مخابراتی، هم‌اکنون در حال کار با پزشکان در کالج کینگ در لندن برای تست نمونه‌های اولیه سازگار با 5G دستکشهای حساس به لمس متصل به رباتها است.

خودروهای خودران: نسل بعدی وایرلس ارتباطات خودرو با خودرو را برای همگان به یک واقعیت تبدیل خواهد نمود، تا خودروها با سرعتی بیشتر از پلک زدن ما به تبادل اطلاعات مکانی، سرعت، شتاب، جهت و تنظیم فرمان بپردازند. خیلیها به این گفتگوی V2V می‌گویند که مهمترین تکنولوژی نجات جان در بیش از 10 سال اخیر است. با استفاده از آن خودروها وقتی که کامیونی که پنج خودرو جلوتر از آنها در حال حرکت است ناگهان ترمز کند و یا وقتی که یک خودروی دیگر وارد نقطه کور شود، قبل از راننده‌شان، از آن مطلع می‌شوند.

هواپیماهای بدون سرنشین: درست همانطور که 5G امکان گفتگوی خودروهای خودران با هم راه فراهم می‌آورد، این تکنولوژی همین کار را برای هواپیماهای بدون سرنشین انجام خواهد داد تا این وسیله‌ها بدون اینکه بینشان تصادفی رخ دهد بالای سر ما مشغول رفت و آمد باشند.

واقعیت مجازی: ایجاد یک تجربه مجازی غوطه‌ورکننده نیازمند انتقال حجم بالایی از دیتا از طریق یک شبکه وایرلس است. این شبکه باید سریع باشد، ولی همچنین باید بتوند مجرایی فراخ برای داده‌های ضروری برای ایجاد یک تجربه VR غوطه‌ورکننده واقعی را فراهم بیاورد.

و نکته پایانی اینکه بسیاری از تکنولوژیها و تجربیاتی که ما منتظرشان بوده‌ایم ممکن است بالاخره با شبکه‌های بیسیم نسل بعدی به واقعیت تبدیل شوند. خود را برای حیرتزده شدن آماده کنید.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایتنا