مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان گفت: برخی استارتاپ ها با اسپانسر آغاز به کار می‌کنند و با برنامه هر سال مقدار مشخصی سرمایه تزریق می‌شود که از بیرون هم دیده می شود که چه استارتاپ خوبی است، اما این استارتاپ نیست و کارخانه تولید فناوری است. تفاهم نامه سرمایه گذاری یک شرکت وابسته به همراه اول […]

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان گفت: برخی استارتاپ ها با اسپانسر آغاز به کار می‌کنند و با برنامه هر سال مقدار مشخصی سرمایه تزریق می‌شود که از بیرون هم دیده می شود که چه استارتاپ خوبی است، اما این استارتاپ نیست و کارخانه تولید فناوری است.

تفاهم نامه سرمایه گذاری یک شرکت وابسته به همراه اول در یک شرکت دانش بنیان امروز در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد.

*وقتی برای جذب سرمایه‌گذار زیادی فشار وارد می کنیم سرمایه گذاران خارجی ورود می کنند

سورنا ستاری معاون علمی و ریاست و فناوری ریاست جمهوری در این مراسم گفت: در اکوسیستم استارتاپی کشور مشکل بزرگ داریم که همان پیدا کردن سرمایه گذار در سایز شرکت‌های بزرگ است.

وی ادامه داد: زمانی هم که به شرکت‌ها برای جذب سرمایه‌گذار زیادی فشار وارد می کنیم سرمایه گذاران خارجی ورود می کنند؛ البته این را بد نمی‌دانم اما معتقدم اگر اپراتورهای بزرگ کشور مانند همراه اول، ایرانسل و رایتل به این نتیجه برسند که آینده تجارت این است که در استارتاپ ها سرمایه گذاری کنند برای اکوسیستم استارتاپی کشور خیلی بهتر است.

معاون علمی و ریاست و فناوری ریاست جمهوری تاکید کرد: اگر می‌خواهیم نخبگان را در کشور نگه داریم باید روی آنها سرمایه‌گذاری کنیم که برای این کار هم پول در کشور کم نیست و زیاد  است اما مشکل تفکر داریم.

*راه اندازی سامانه‌ای برای ارتباط سرمایه گذاران و سرمایه پذیران توسط معاونت علمی ریاست جمهوری

همچنین در این نشست علیرضا دلیری معاون معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که نقش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این سرمایه‌گذاری چیست و چگونه شرکت‌ها برای سرمایه گذاری انتخاب شده اند یا چرا شرکت دیگری انتخاب نشده است؟ گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان با حمایت معاونت علمی و فناوری رشد یافته‌اند و معاونت همواره هدف توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و رشد بازیگران استارتاپی کشور را در دستور کار داشته است.
وی ادامه داد: از این رو شرکت های دانش بنیان متعددی برای جذب سرمایه گذار شناسایی شده‌اند؛ همچنان که پیش از این هم قراردادهای سرمایه‌گذاری متعددی برای شرکت‌ها به همین روش تنظیم شده است و امروز هم شرکت دیگری جذب سرمایه‌ کرده است.
وی همچنین گفت: به زودی سامانه‌ای توسط این معاونت راه اندازی خواهد شد که سرمایه گذاران و سرمایه پذیران می‌توانند از این طریق همدیگر را پیدا کنند.

* از این پس اپراتور اول سرمایه گذاری قابل توجهی در حوزه استارتاپی خواهد داشت
مهدی اخوان بهابادی رئیس هیئت مدیره همراه اول نیز در این مراسم،گفت: در جلسه امروز ۲ پالس را به مخاطبان اعلام می‌کنم؛ نخست اینکه امروز اولین سرمایه گذاری جدید شرکت وابسته به همراه اول در بخش استارتاپی انجام شده و از این پس این اپراتور برای تحقق اقتصاد دیجیتال وارد شده و نام آن را در این حوزه بسیار خواهید شنید و سرمایه گذاری قابل توجهی در حوزه استارتاپی خواهد داشت.

وی ادامه داد: همچنین از ارتباطی که همواره با نخبگان داریم می شنویم گلایه می‌کنند که درس خوانده اند و به آنها توجه نمی‌شود، در این جلسه خطاب به نخبگان اعلام می کنم که معیار انتخاب شرکت‌ها نخبگانی آنهاست و  می‌گوییم جاهایی وجود دارند که به صورت خاص به آنها فکر می‌کنند و حاضرند از آنها حمایت کنند.

*تفاوت استارتاپ و کارخانه تولید تکنولوژی 

همچنین حامد تاج الدین مدیرعامل و بنیانگذار این  شرکت دانش اظهار داشت: معاونت علمی برای بازگشت نخبگان به کشور حرکتی را آغاز کرده و این سرمایه گذاری در راستای همین حرکت است. این شرکت دانش بنیان که با سه زیر مجموعه در حوزه سامانه هوشمند درخواست خودرو، سامانه هوشمند بار ایران و تحلیل داده فعالیت می کند، جذب سرمایه خواهد کرد.

وی با بیان اینکه کسب و کارهای جدید در جذب سرمایه دچار مشکل هستند و نیاز به سرمایه‌گذاران جدید دارند، گفت: حتی شرکت تسلا که جزء برترین استارتاپ های دنیا است در برهه ای به مشکل سرمایه برخورد کرد و بنابراین مشکل و فراز و فرود در سرمایه برای استارتاپ موضوع عجیبی نیست.

تاج الدین افزود: برخی استارتاپ ها با اسپانسر کار را آغاز می‌کنند و برنامه مشخص دارند که در هر سال چقدر سرمایه تزریق شود و از بیرون هم دیده می شود که چه استارتاپ خوبی است. در حالی که این استارتاپ نیست و کارخانه تولید تکنولوژی است.
وی خاطر نشان کرد: مجموعه ای که امروز به این مرحله رسیده، نتیجه یک کار تیمی است که همه آنها به یک اندازه دیده نمی‌شوند، همچنان که در تلگرام 2 برادر کار انجام می‌دهند اما آنکه توییت می‌کند زیاد کاره‌ای نیست و آن که هیچ وقت نیست، در حال کد نویسی است و چند مدال طلا دارد.

  • منبع خبر : خبرگزاری فارس