پژمان فر با اشاره به اینکه ما طرحی را برای ساماندهی فضای مجازی در نظر گرفتیم افزود: صیانت از حقوق کاربران مهم است که باید در پیام رسان‌ها به آن توجه کرد، حمایت از پیام رسان‌های بومی نیز از موضوع مهم دیگر است. حجت‌الاسلام والمسلمین پژمان‌فر دبیر کمیته فضای مجازی مجلس شورای اسلامی، در نشست […]

پژمان فر با اشاره به اینکه ما طرحی را برای ساماندهی فضای مجازی در نظر گرفتیم افزود: صیانت از حقوق کاربران مهم است که باید در پیام رسان‌ها به آن توجه کرد، حمایت از پیام رسان‌های بومی نیز از موضوع مهم دیگر است.

حجت‌الاسلام والمسلمین پژمان‌فر دبیر کمیته فضای مجازی مجلس شورای اسلامی، در نشست خبری با موضوع رونمایی از طرح ساماندهی پیام‌رسان‌ها که قبل از ظهر امروز در خبرگزاری فارس برگزار شد، گفت: ما معتقدیم که کار‌ها نباید در فضای بسته و غیرشفاف باشد فضای مجازی مورد مهمی در ایران است که بخش زیادی از زندگی مردم را به خود اختصاص داده است. اگر قانون و ضوابط رعایت نشود منافع مردم آسیب می‌بیند.

وی با اشاره به اینکه ما طرحی را برای ساماندهی فضای مجازی در نظر گرفتیم افزود: صیانت از حقوق کاربران مهم است که باید در پیام رسان‌ها به آن توجه کرد، حمایت از پیام رسان‌های بومی نیز از موضوع مهم دیگر است.

پژمان فر عنوان داشت: ما در این طرح سعی کردیم خواسته‌های دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت ارشاد، وزارت ارتباطات و مرکز ملی فضای مجازی را حفظ کنیم این طرح ساماندهی ۲۸ بند دارد.   دبیر کمیته فضای مجازی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: هدف ما از راه اندازی طرح ساماندهی اشتغالزایی و رسد پیام رسان‌های داخلی است؛ لذا در کمیسیون فضای مجازی مجلس با بررسی این طرح و شنیدن نظرات و پیشنهادات پیام رسان‌ها و سازمان‌ها جلساتی برای این موضوع شکل گرفت و در نهایت اصلاحاتی شکل و در ۲۱ ماده مطرح شد فلذا ما نظرات و انتقادات در این طرح را در نظر گرفته ایم.

وی افزود: در ماده ۱ این طرح از صیانت و در ماده ۲ الزام شفافیت خدمات پیام رسان‌ها اعلام شده است. هیئت ۱۳ نفره برای اجرای ماده ۲ در نظر گرفته شده است. ما می‌خواهیم این اقدامات در ۶ ماه آینده نتیجه دهد. البته پیام رسان‌های خارجی اگر بخواهند در ایران کاربر داشته باشند تعهداتی را باید رعایت کنند. پیام رسانی که هیچ مسئولیتی، را قبول نکند نباید فعالیت داشته باشد لذا قوانین کشور را باید رعایت کنند. اولویت اصلی ما فعالیت پیام رسان‌های داخلی است. اگر سازمان دولتی پیام رسان داشته باشد از قوانین خاص مستثنی خواهند بود.

پژمانفر تصریح داشت: هیئت نظارت این طرح ناظر در این امر خواهد بود و ادامه فعالیت پیام رسان‌ها بر اساس نظرات آن‌ها خواهد بود. ما در کشور قانون داریم، اما برای برخورد با آن ضمانت اجرایی نداریم لذا در این طرح بخشی را به عنوان ضمانت اجرایی در نظر گرفته ایم و اگر مسئولی ان‌ها را رعایت نکند به قوه قضاییه ارجاع خواهد شد.

وی با بیان اینکه دبیرخانه این شورا در دبیرخانه شورای فضای مجازی قرار خواهد گرفت، گفت: در تبصره این طرح بیان شده که چند دستگی وجود نداشته باشد. اگر قانونی در این طرح اضافه شود بصورت قانونی در شورا خواهد بود. ما مخالف بودجه دولتی در این شورا هستیم، زیرا چابکی و فعالیت ما کاهش خواهد یافت. ما حالتی را ایجاد خواهیم کرد که بصورت رقابتی باشد و بر اساس چارچوب قوانین ما باشد.

دبیر کمیته فضای مجازی مجلس افزود: صدور مجوز از قوانین اجرایی در این طرح است و صیانت از حریم خصوصی در پیام رسان مهم است. ما برای کاهش تخریب‌های دشمنان و کاهش کلاهبرداری‌ها قوانین را طرح کرده ایم. امروز یک هکر می‌تواند راحت به سیستم‌های یک کشور ورود و ان را هک کند لذا کشور اگر مراقبت نکند مقصر خواهد بود. ما نمونه‌هایی را داشته ایم که فضای مجازی به جنگ کشور‌ها تبدیل شده است. فلذا صیانت از حریم داده‌های عمومی و خصوصی در این طرح داریم و اجرا می‌کنیم.   وی عنوان داشت: امروز مجلس ما مورد تعرض داده شد و خون مردم ما در اهواز چابهار به زمین ریخته شد. صد در صد هماهنگی‌های در داخل کشور تروریست‌ها از همین پیام رسان‌ها به وجود آمد. مسئول اصلی گیت وی پیام رسان‌ها تحت نظر وزارت ارتباطات است و نیاز نیست تحت نظر نیرو‌های مسلح باشد. ما در این طرح خلع گیت وی را رفع کرده ایم، زیرا هیچ مسئولی برای این امر نبوده است.

پژمان فر تصریح کرد: ما برای افراد زیر ۱۸ سال ممنوعیت استفاده گذاشته ایم و بر عهده والدین است؛ لذا پیام رسان‌ها باید نسخه‌ای را برای کودکان و نوجوانان در نظر بگیرند. فضای مجازی مورد استفاده دانش اموزان و معلمان قرار گرفته است و آسیب‌های زیادی دارد که باید تدابیری برای افراد کم سن انجام داد.

دبیر کمیته فضای مجازی مجلس گفت: ما برای گذاشتن محتوا در اینترنت هزینه می‌دهیم، اما نباید اینگونه باشد. درصدی از درامد پهنای باند کشور باید به تولیدکننده‌های محتوا در سطح مجازی تعلق گیرد. فلذا در این تبصره بر اساس تولید محتوا و دانلود سودی به شخص داده شود.

وی عنوان داشت: بانک مرکزی امکانات پیام رسان‌های برخط را در دو ماه برای مردم فراهم کند. بر این اساس خدمات رایگان تنها به پیام رسان‌های داخلی ارائه شود.

  • منبع خبر : خبرگزاری دانشجو