سید مرتضی موسویان در آئین اختتامیه جشنواره رسانه‌های دیجیتال در تالار سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه ویژگی اصلی نهمین جشنواره رسانه‌های دیجیتال این بود که افزایش 220 درصدی در ارسال آثار را شاهد بودیم، اظهار کرد: اطمینان کامل داریم با این روند افزایشی، سال 96، سال خروج از رکود خواهد بود؛ […]

سید مرتضی موسویان در آئین اختتامیه جشنواره رسانه‌های دیجیتال در تالار سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه ویژگی اصلی نهمین جشنواره رسانه‌های دیجیتال این بود که افزایش 220 درصدی در ارسال آثار را شاهد بودیم، اظهار کرد: اطمینان کامل داریم با این روند افزایشی، سال 96، سال خروج از رکود خواهد بود؛ رکود موجود در سالهای 93 و 94 باعث شده بود تاثیر بسزایی را در فعالیت همه فعالان رسانه‌های دیجیتال شاهد باشیم.

وی افزود: مقایسه آمار سال 94 با 95 نشان می‌دهد نشان می‌دهد که تعداد کاربران اینترنت 55 درصد افزایش یافته و ضریب نفوذ ایران در این حوزه به بیش از 55 درصد رسیده که بالاتر از نرخ متوسط 46 درصدی دنیاست.

موسویان با بیان اینکه اینترنت نسل 4.5 در کشور ما مهیا است و تا سه سال دیگر شاهد راه‌اندازی نسل پنجم خواهیم بود، عنوان کرد: چند سالی می‌شود که استفاده از رایانه‌های کوانتومی شروع شده و تا سه سال دیگر استفاده از این ظرفیت بیش از گذشته خواهد شد و رفته‌رفته کامپیوترها کوچک شده و در واقع توانسته‌ایم از اتم به الکترون، پروتون و نوترون دست یابیم.

وی وظیفه مرکز اطلاعات فناوری این وزارتخانه را ایجاد محیطی ایمن و سالم در فضای مجازی دانست و گفت: این وظیفه براساس مصوبه سال 94 شورای عالی فضای مجازی برعهده ما گذاشته شده است و همانطور که در ترکیه بالغ بر 10 سال است که اینترنت کودک و نوجوان از بزرگسالان جدا شده و همین تجربه در اروپا و امریکا نیز در حوزه ارتباطات به چشم می‌خورد، ما هم باید به این سمت برای سالم‌سازی فضای مجازی برویم.

موسویان گفت: مدتهاست که با عقلای کشور بر سر چگونگی برخورد با فضای مجازی بحث و تبادل نظر داریم و به این نتیجه رسیدیم که قادر به رفتار سلبی در این فضای نامحدود نیستیم و برگرفته از الگوی دیگر کشورها که به تشخیص هویت سازنده محتوا رسیدند، تصمیم گرفتیم محتوا را در فضای مجازی شناسه‌دار کنیم لذا طرح «شامد» کلید خورد.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در راستای اجرای این طرح بالغ بر 43 هزار سایت داخلی نشانه‌‌دار شد؛ در راستای مصوبه دیگر شورای عالی فضای مجازی، ساماندهی کانالهای بیش از 5 هزار عضو را شروع کردیم و آنها را مکلف به ثبت هویت و اطلاعات کردیم تا رنج سنی مخاطبان و کلیدواژه‌های آنها مشخص شده و قادر به ارائه سرویسهای بهتری به مردم باشیم.

موسویان افزود: طرح نظارت مردمی را بر روی سامانه شامد قرار داده‌ایم تا اگر مردم محتوای سایت و کانالی را خارج از قواعد عرف دانستند تیک مربوط به شامد را از آن بگیرند و در واقع همانند دیگر کشورهای اروپایی نظارت بر این شبکه‌ها را برعهده مردم گذاشتیم.

وی همچنین به طرح لوگوی هوشمند این مرکز اشاره کرد و گفت: 4 هزار لوگوی هوشمند برای کسب و کارهای تجاری و آموزشی صادر شده که ترکیب آن با دیگر حوزه‌ها نشان از صدور 43 هزار لوگو در فضای مجازی دارد؛ این لوگوها قادر هستند موضوع سایت وگزارشهای مردمی را ارائه کنند و تاکنون بیش از 5 هزار و 500 کانال و بالغ بر یک هزار صفحه اینترنتی اقدام به دریافت این لوگو کردند هر چند که الزامی برای آنها وجود نداشته است.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به دسته‌بندی‌های موضوعی کانالها گفت: در این بخش اولویت با فرهنگ و هنر، اقتصاد مالی، علمی و فناوری، سیاسی و اجتماعی و معارف اسلامی است.

منبع: باشگاه خبرنگاران پویا