نویسنده کتاب شبکه های اجتماعی مجازی و آنومی های نوظهور در ایران می گوید: یکی از مهم ترین دلایل برای توجه بیشتر به این کتاب خلق ادبیات فارسی در حوزه فضای مجازی و شاخص های آنومی در این فضا بوده که در گذشته مورد توجه قرار نگرفته است. محمد رهبری در مراسم رونمایی از کتاب […]

نویسنده کتاب شبکه های اجتماعی مجازی و آنومی های نوظهور در ایران می گوید: یکی از مهم ترین دلایل برای توجه بیشتر به این کتاب خلق ادبیات فارسی در حوزه فضای مجازی و شاخص های آنومی در این فضا بوده که در گذشته مورد توجه قرار نگرفته است.

محمد رهبری در مراسم رونمایی از کتاب خود با عنوان « شبکه های اجتماعی مجازی و آنومی های نوظهور در ایران» در دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی اظهار کرد: این کتاب با نگاه به یک معنا و استفاده از ابزار فنی و تحلیل اجتماعی، سیاسی و رسانه ای نوشته شده است.
وی افزود: اثر از جنبه فنی با استفاده از ابزار داده کاوی محتویات درون شبکه های مجازی استخراج شده و با ماشین نرم افزار الگوهایی را شناسایی کرده که براساس آن ابزارهای کامل تری در اختیار تحلیلگران قرار گیرد.
این دانشجوی دکتری که پایان نامه خود را به کتاب تبدیل کرده، ادامه داد: در این اثر تمامی توئیت ها از سال 88 تا سال 96 در توئییترفارسی با کمک آزمایشگاه شبکه های مجازی در دانشکده برق دانشگاه تهران استخراج و در نهایت با یاری استادان کلید واژه هایی با معنایی خاص برای نتایج بهتر مشخص شد.
رهبری با اشاره به اینکه «آنومی» در کتاب معنای مشخصی دارد، گفت: با استفاده از چارچوب نظری مرتن (رابرت مرتن جامعه شناس و علم سنج انگلیسی 2003-1910) در ارتباط با آنومی یک سری شاخص ها در بحث انزوا و ناامیدی سیاسی در جامعه ، طغیان و شورش سیاسی برای بر انداختن نظام حاکم و قبح زدایی از محتوای رکیک و مبتذل از طریق تحلیل محتواهای توییتر و اینستاگرام انجام شد.
وی افزود: درواقع در طول زمان با بررسی نرخ بکار رفتن کلید واژه ها در پست ها و استخراج شاخص های آنومی این نتیجه بدست آمد که موضوعات سیاسی توئییتربیش از تأثیرگذاری حالت بازنمایی دارد که در برهه های زمانی مختلف مانند سال های 92 و 96 به اوج خود رسیده است.
این دانشجوی دکتری همچنین درباره روند صعودی قبح زدایی از محتوای جنسی رکیک و مبتذل در توییتر و اینستاگرام گفت: این گونه محتوا در ابتدا ممکن است مورد پسند مخاطبان نباشد اما پس از مدت زمانی با تکرار مکرر، این کلمات برای افراد عادی شده و مورد استفاده قرار می گیرد، در بحث فرهنگی استفاده از محتوای جنسی و رکیک در فضای توئییتر تقویت شده است.
رهبری با اشاره به شکل گیری یک رشته جدید با عنوان علوم اجتماعی محاسباتی یادآورشد: در ایران چنین رشته ای وجود ندارد اما برای اولین بار در این پژوهش از روش های کار این رشته استفاده کردم.
وی ادامه داد : در این تحقیق اصطلاح «لایک وارگی» ابداع شده که از کلمه ای همچون « بت وارگی » بدست آمده است، در پرسشنامه های مختلف از افراد پرسیده شده که برای اخذ لایک بیشتر در شبکه های مجازی چقدر حاضرند خود را غیر واقعی نشان دهند و نظرشان درباره سایر کاربران چیست.
وی افزود: با توجه به اهمیت افزایش لایک ها، ارزش های جدید در جامعه شکل می گیرد و بی هنجاری ایجاد می شود .
این پژوهشگر همچنین به مسئله انتشار اخبار جعلی در شبکه های مجازی اشاره کرد و گفت: مسئله اخبار جعلی در جامعه در سال 88 تا 96 مانند یک سال گذشته گستردگی نبوده و انتشار چنین پست هایی در توییتر و اینستاگرام در یک سال گذشته بسیار بیشتر شده است.
رهبری در پایان خاطرنشان کرد: بی شک نقدهای بسیاری به این اثر وارد است اما ورود به این حوزه فتح بابی برای توجه به این قبیل موضوعات می شود چرا که تحلیل جامعه بدون شبکه های مجازی ناقص و در گاهی مواقع غلط است.

  • منبع خبر : ایرنا