با توسعه دنیای فناوری اطلاعات و تسهیل دسترسی به اینترنت، تقاضا برای خریدهای اینترنتی و کاهش رفت و آمدها به ویژه طی سال‌های اخیر افزایش یافته است. با افزایش روز افزون دسترسی و تسهیل استفاده از اینترنیت بر روی انواع Deviceها (دستگاه‌ها) مانند تلفن همراه میل به خرید و فروش‌های اینترنتی افزایش یافته است حال […]

با توسعه دنیای فناوری اطلاعات و تسهیل دسترسی به اینترنت، تقاضا برای خریدهای اینترنتی و کاهش رفت و آمدها به ویژه طی سال‌های اخیر افزایش یافته است.

با افزایش روز افزون دسترسی و تسهیل استفاده از اینترنیت بر روی انواع Deviceها (دستگاه‌ها) مانند تلفن همراه میل به خرید و فروش‌های اینترنتی افزایش یافته است حال آنکه طی چند سال اخیر شاهد ظهور و بروز ارائه انواع خدمات اینترنتی هستیم.

کسب و کارهای اینترنتی در عین حال که یک فرصت تلقی می‌شوند و ارائه انواع خدمات به صورت غیرحضوری را تسهیل کردند اما می‌توانند در بسیاری از مواقع بسترهای کلاهبرداری‌های مالی را فراهم کنند.

خرید انواع شارژهای تلفن همراه، بلیت‌های مسافرتی، انواع کالاها و تجهیزات شاید در سبد خریدهای اینترنتی شما باشد؛ اما خریدهای اینترنتی در مرحله‌ای حساس می‌شوند که باید از درگاه پرداخت هزینه کالا یا خدمات را واریز کنید.

نکته‌ای که در این جا حتما باید به آن توجه کنید و بسیاری از آن غافل هستند، پروتکل سایت مربوطه است. اگر دقت کنید ابتدای سایتها واژه‌ای به نام “http” مشاهده می کنید که از این پروتکل برای ایجاد ارتباط، دریافت، و ارسال داده ها بین سرور و کلاینت استفاده می‌شود.

اما توصیه مهم به همه کسانیکه از طریق اینترنت مبادلات مالی خود را انجام می‌دهند این است که تمام درگاه‌های پرداخت باید با پروتکل امن “https” باز شود. در صورتی که حرف “s” در کنار پروتکل http در درگاه‌های واریز پول مشاهده نمی‌کنید بدانید که این سایت صرفا مشابه سایت بانک مربوطه و قطعا کلاهبرداری است.

علاوه بر این حتما به چند نکته ضروری زیر نیز دقت داشته باشید:
جهت کاهش احتمال سوء استفاده از رمز عبور، از صفحه کلید مجازی استفاده کنید.
رمز عبور خود را در فواصل زمانی کوتاه تغییر داده و هرگز آن را به سایرین ندهید.
همواره از رایانه‌ امن مجهز به ضدویروس به روز شده و دارای آخرین وصله‌های امنیتی استفاده کنید.

  • منبع خبر : بهداشت نیوز