برخی کاربران فارس می‌پرسند: چرا با وجود مصوبه شورای عالی فضای مجازی درباره پایان مهلت طلاگرام و هاتگرام و فیلترینگ این دو پوسته، هنوز اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است؟ یکی از کاربران فارس در بخش فارس من سوژه‌ «پیگیری انجام فرایند فیلترینگ پوسته‌های طلاگرام و هاتگرام» را ثبت کرده و پرسیده که «چرا […]

برخی کاربران فارس می‌پرسند: چرا با وجود مصوبه شورای عالی فضای مجازی درباره پایان مهلت طلاگرام و هاتگرام و فیلترینگ این دو پوسته، هنوز اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است؟

یکی از کاربران فارس در بخش فارس من سوژه‌ «پیگیری انجام فرایند فیلترینگ پوسته‌های طلاگرام و هاتگرام» را ثبت کرده و پرسیده که «چرا با وجود مصوبه شورای عالی فضای مجازی مبنی بر پایان مهلت به طلاگرام و هاتگرام و فیلترینگ این دو پوسته، هنوز اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است؟»

پیگیری فارس

امیر خوراکیان معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی خردادماه ۹۷ در پاسخ به این سؤال که تکلیف نسخه‌های فارسی تلگرام از جمله هاتگرام و تلگرام طلایی چه خواهد شد؟ گفت: «تلگرام های فارسی برای یک مدت محدودی با فرصت دادن به پیام‌رسان‌های داخلی کمک می‌کنند تا در این زمان پیام‌رسان‌های داخلی مشکلات خود را حل کنند و به تناسب رشد کاربران توسعه یابند. نسخه‌های فارسی برخی از مشکلات خود تلگرام را ندارند اما در نهایت یا باید خودشان تبدیل به پیام‌رسان مستقلی شوند یا کنار می‌روند.»

سپس در تیرماه ۹۷ عبدالصمد خرم‌آبادی دبیر وقت کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه گفت: «در ابتدای امر قرار بر این بوده که فعالیت کنترل شده هاتگرم و طلاگرام موجبات مهاجرت آرام کاربران به پیام رسان‌های داخلی را فراهم کند و به محض اینکه تعداد کاربران آن‌ها به حدود ده میلیون نفر رسید ارتباط آن‌ها با تلگرام قطع و کاربران آن‌ها به یک پیام رسان قوی داخلی منتقل شوند. اما علیرغم اینکه که هم اکنون تعداد کاربران این دو فیلترشکن به بیش از ۲۶ میلیون نفر رسیده تا کنون به این وعده عمل نشده است.»

بعد از آن به این دو برنامه که با تیم واحدی مدیریت می‌شوند برای تبدیل شدن به پیام‌رسان مستقل و بومی ابتدا تا پایان خرداد مهلت داده شده بود که اما با اتمام مهلت و انجام نشدن تعهدات، مهلت دوباره‌ای برای آنها در نظر گرفته شد.

سید ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی در مردادماه ۹۷، گفت: پذیرفتیم که تلگرام‌های فارسی چند ماهی فعال باشند اما آخرین مهلتی که به آقایان دادیم ۱۵ شهریور است و باید به یک پیام‌رسان صد درصد بومی تبدیل شوند.

وی سپس در اظهارنظر دیگری گفت: قرار بود دو کلاینت فارسی هاتگرام و تلگرام طلایی تا پایان شهریورماه از تلگرام مستقل شوند اما به دلیل تحریم و کمبود امکانات فنی این کار صورت نگرفت و مهلت آن‌ها تا آخر آذرماه تمدید شده است.

فیروزآبادی در نهایت در آذرماه در پاسخ به این سؤال که اگر هاتگرام و طلاگرام پس از پایان مهلت داده شده در پایان آذر ماه نتوانند از تلگرام مستقل شوند آیا فیلتر خواهند شد، گفت: این پیام رسان‌ها مسدود نمی‌شوند اما باید بتوانند مستقل از تلگرام به فعالیت خود ادامه دهند.

به گزارش فارس، در نتیجه بررسی این روند نشان می‌دهد اگرچه زمانی مهلت برای جدا شدن هاتگرام و طلگرام از تلگرام مطرح شده بود و برداشت عمومی این بود که با سررسید مهلت مقرر و عدم تحقق هدف، ادامه فعالیت این دو نسخه فارسی تلگرام متوقف خواهد شد و به تعبیری آنها فیلتر می‌شوند، اما آخرین اظهارنظر مسئولان در این رابطه حکایت از مجاز بودن فعالیت هاتگرام و طلگرام دارد و تا این لحظه ضرب‌الاجلی برای فیلتر شدن آنها نیست.

پیش از این خبرنگار فارس، سوژه‌های فارس من درباره وعده حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی، تغییر روال ثبت گوشی مسافری، گلایه مشترکان از مشکل سرویس ارزش افزوده موبایل، اعتراض مردم به تبانی احتمالی همراه اول و ایرانسل، درخواست کارکنان مخابرات برای اجرای طبقه بندی مشاغل، اعتراض به روش فروشگاه‌های اینترنتی در عودت وجه، اطلاع از موجودی تولیدات داخلی در اپلیکیشن حمایت از کالای ایرانی، گلایه فروشندگان موبایل از رجیستری گوشی‌های مسافری، اعتراض به تخلیه خطوط بدهکار توسط مخابرات و شکایت کاربران از هزینه مکالمه موبایل در اربعین را پیگیری کرده است.

  • منبع خبر : خبرگزاری فارس