انقلاب اسلامی سرآغازی برای تحولات بزرگ و بنیادین در ایران، منطقه و جهان اسلام شد. انقلابی که بزرگترین دستاوردش عظمتی بی‌مانند پدید آورد که حاصل اتکا به مردم بود. هرچه از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد، اهمیت بازخوانی دستاوردهای مغتنم این دوره بیشتر می‌شود. استقلال  یکی از بنیادی‌ترین شعارهایی بود که در راستای تحقق انقلاب بکار […]

انقلاب اسلامی سرآغازی برای تحولات بزرگ و بنیادین در ایران، منطقه و جهان اسلام شد. انقلابی که بزرگترین دستاوردش عظمتی بی‌مانند پدید آورد که حاصل اتکا به مردم بود. هرچه از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد، اهمیت بازخوانی دستاوردهای مغتنم این دوره بیشتر می‌شود.

استقلال  یکی از بنیادی‌ترین شعارهایی بود که در راستای تحقق انقلاب بکار گرفته می‌شد. استقلال به معنای عدم مداخله کشورهای قدرتمند در شکل‌گیری ارکان اساسی دولت ایران است و حال با گذشت چهار دهه از انقلاب این شعار به معنای حقیقی توانسته مملکت ایران را پیش برد. تبیین پیشرفت‌های انقلاب زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که بدانیم نظام اسلامی در طول چهار دهه مشغول مقابله با جنگ‌های نرمی از سوی دشمنان بود.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی کشور با عقب‌ماندگی‌های شدیدی در بخش‌های مختلف از جمله آموزش عالی مواجه بود و کمبود نیروی انسانی متخصص و تحصیلکرده به شدت در کشور احساس می‌شد، به طوری که تا چند سال پس از پیروزی انقلاب در برخی شهر‌های کشور پزشکانی از کشور‌های جهان سوم مشغول به کار بودند. این وضعیت تا اواسط دهه ۶۰ ادامه داشت تا اینکه برنامه‌ریزی‌هایی جهت بهبود این وضعیت در ستاد انقلاب فرهنگی صورت گرفت و در عرض کمتر از یک دهه کمبود نیروی انسانی متخصص به طرز محسوسی برطرف شد. پرورش افراد متخصص در بسیاری از زمینه‌ها همچون روش‌های ارتباطی نوین صورت گرفت. قدم برداشتن در راهی که تاکنون طی نشده کمی چالش برانگیز بود، ولی اینکه بدون هیچ تجهیزاتی قادر باشید نیمی از راه را طی کنید، ستودنی است. در سال ۲۰۱۵ میزان تولیدات علمی ایران به ۴۰ هزار و ۵۵۶ مقاله رسیده است و ایران توانست در این سال در بین ۱۴۰ کشور در زمینه تولید علم در جایگاه پانزدهم قرار گیرد.

 ایران همچنین توانسته بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه‌هایی چون فناوری نانو، فناوری سلول‌های بنیادی، دستیابی به فناوری هسته‌ای، حوزه هوافضا و حوزه داروهای پزشکی نیز موفقیت‌های چشمگیری داشته باشد.

به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد به تناسب مأموریت خود در حوزه‌ی فضای مجازی و اینترنتی با برخی از افراد و چهره‌های مطرح انقلابی کشورمان در دنیای مجازی به گفتگو بنشیند؛ در همین راستا به سراغ حجت الاسلام محمد کهوند کارشناس فضای مجازی انقلابی کشورمان رفتیم و قرار است بدانیم ایران در چهار دهه چه دستاوردهایی در زمینه فضای مجازی ارتباطی توانسته به‌ وجود آورد.

عبور از مرز انحصارگری

حجت‌الاسلام محمد کهوند قائم‌مقام دفتر مطالعات فضای مجازی انقلاب اسلامی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: مقایسه ایرانِ قبل و بعد از انقلاب، می‌تواند واقعیت‌های مهمی را برای نسل‌های پس از انقلاب آشکار کند. در سال‌های گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی، با تمرکز بر روی تولید علم در ایران و مطرح کردن موضوعاتی مانند جنبش نرم‌افزاری و جهاد علمی، زمینه‌های خوبی را برای پیشرفت در عرصه علوم و فنون نوین در کشور فراهم کردند. پیشرفت‌های علمی و دستیابی جمهوری اسلامی به برخی از فناوری‌های نوین در سال‌های اخیر، به‌گونه‌ای حیرت‌انگیز است که غربی‌ها به شدت نگران شده و یکی از علل تشدید فشارهای آنان بر ایران با بهانه‌هایی از جمله موضوع هسته‌ای، بوده و تلاش می‌کنند تا جلوی پیشرفت‌های ایران را بگیرند.

وی ادامه داد: برای مثال کشور ما در زمینه‌هایی مانند برق نیز بسیار پیشرفت کرده است. در زمینه‌های نرم‌افزاری نیز همچون بازی‌های رایانه‌ای، خدمات ایمیلی و موتور جستجوگر توانستیم گام‌های موثری برداریم اما باید گفت در بسیاری از دیگر موارد همچون کدنویسی، زیرساخت‌ها و برنامه‌نویسی‌ها هنوز نتوانستیم از انحصار کامل خارج شویم. صنعتی که ما توانستیم در آن از انحصار کامل بیرون بیاییم و کسی نتواند به حریم آن وارد شود، صنعت موشکی ایران است که این موضوع یکی از بزرگترین افتخاراتی است که ایران توانسته به آن دست پیدا کند.

شعار این روزهای مسئولان: «ما نمی‌توانیم»

کهوند افزود: متأسفانه فضای مجازی نتوانسته متناسب با پیشرفت انقلاب پیش رود. این شاید به این علت باشد که از ظرفیت جوانان در این حوزه استفاده نشده است. ما در ایران هنوز سیستم عامل، آنتی ویروس، برنامه‌نویسی و یا حتی دستگاه بازی که بتواند با x-box رقابت کند، نداریم. ما توانستیم ۹۷ درصد در صنعتی مانند برق پیشرفت کنیم و این در حالی است که در برخی از صنایع دیگر توانستیم تنها ۳ درصد پیش رویم.

قائم‌مقام دفتر مطالعات فضای مجازی انقلاب اسلامی اظهار کرد: کسانی کار را به دست گرفتند که با شعار «ما نمی‌توانیم» به سوی آینده قدم برمی‌دارند؛ این موضوعی است که پاهای موفقیت را برای جوانان ما سست کرده است.

ناگفته‌های انقلابی

شاید برای شما نیز پیش آمده باشد که انقلاب را تجزیه و تحلیل و در بسیاری از موارد به آن انتقاد کنید ولی باید متذکر شد ایران کشوری است که بدون هیچ وابستگی‌ای قصد دارد روی پای خود بایستد و بی‌هیچ حمایتی راه را برای ملت خود هموار کند. شاید بتوان گفت این کشور هنوز نتوانسته در برخی از حوزه‌ها موفقیت چشمگیری بدست آورد اما توانسته  قدمی استوار در این بخش‌ها بردارد اما می‌توان ذکر کرد مقایسه امروز با دوره پهلوی در همه عرصه‌ها نشان‌دهنده پیشرفت شگفت‌انگیزی است که به برکت اسلام نصیب ملت ایران شده و بی‌شک در این زمینه گفتنی‌های فراوانی وجود دارد و امروز باید داشته‌هایمان را قدر بدانیم و برای بدست آوردن نداشته هایمان با عزم ملی تلاش کنیم.

  • منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان