در این گزارش سعی شده به بررسی میزان پیشرفت کسب‌وکارهای اینترنتی و چالش‌های این حوزه در کشور پرداخته شود. تردیدی نیست که شأن و شایستگی‌های مردم ایران به عنوان پایه‌گذار یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌های جهان و خردمندترین انسان‌هایی که بی‌هیچ تعصب غیرمنطقی و جاهلانه، آخرین، برترین و کامل‌ترین دین آسمانی را برگزیده‌اند، بسیار بالاتر از […]

در این گزارش سعی شده به بررسی میزان پیشرفت کسب‌وکارهای اینترنتی و چالش‌های این حوزه در کشور پرداخته شود.

تردیدی نیست که شأن و شایستگی‌های مردم ایران به عنوان پایه‌گذار یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌های جهان و خردمندترین انسان‌هایی که بی‌هیچ تعصب غیرمنطقی و جاهلانه، آخرین، برترین و کامل‌ترین دین آسمانی را برگزیده‌اند، بسیار بالاتر از چیزی است که هم‌اکنون به آن دست یافته‌اند.

پرچمداری نهضت بیداری جهان اسلام و مبارزه با استکبار، ظرفیت‌های لازمی برای الگوسازی و رشد و شکوفایی مادی و معنوی را در این سرزمین، به ودیعه نهاده است. عمر ارزشمند انقلاب اسلامی دستاوردهایی متکی بر معنویت نظام الهی را از چنان گستردگی و تنوعی برخوردار کرده که امروزه نه تنها اندیشمندان و صاحبنظران بی‌طرف غربی و شرقی، بلکه دشمنان قسم خورده این مرز و بوم نیز بر عظمت آن اذعان داشته و به کارآمدی بالای آن اعتراف می‌کنند.

دستاوردهای مورد نظر به معنای دستیابی کامل به تمام اهداف مورد انتظار نیست چراکه اولاً طی این سال‌ها دشمنان اسلام از هیچ کوششی برای جلوگیری از پیشرفت انقلاب اسلامی فروگذار نکردند و با اجرای صدها توطئه خرد و کلان دلیلی محکم برای جلوگیری پیشرفت ایران شدند. در نظام جمهوری اسلامی ایران، معنویت و ارزش‌های اخلاقی و اسلامی، اصلی‌ترین عامل کسب موفقیت شناخته می‌شوند لذا ابتدا به بیان دستاوردهای انقلاب اسلامی در این حوزه می‌پردازیم.

کسب‌وکارهای اینترنتی در دنیایی انقلابی

آیا انقلاب مجالی برای پیشرفت کسب و کارهای اینترنتی بوده است؟

تاریخچه کسب‌وکارهای اینترنتی کوتاه اما پر فراز و نشیب است. اولین کسب‌وکارهای اینترنتی تقریباً در سال ۱۹۹۵ شکل گرفتند. در آن زمان با توجه به شور و شوقی که در میان مردم و سرمایه‌گذاران وجود داشت، این بحث بسیار رونق پیدا کرد و سرمایه‌های کلانی نیز برای آن خرج شد. در چنین دنیایی مردم خریدی را از طریق اینترنت و به وسیله تلفن‌های خود انجام می‌دهند و بازی‌ها و نرم‌افزارهای متفاوت و جذاب تمام زندگی افراد را تحت‌الشعاع قرار داده‌اند و تقریباً دیگر کسی رقبتی به انجام خرید از فروشگاه‌های فیزیکی ندارد.

کسب‌وکارها نیز در رقابتی نفس‌گیر تمام تلاش خود را در به روز بودن و آشنایی با تمام جزئیات بازار و موتورهای جستجو به کار گرفته‌اند. شاید زندگی در چنین دنیایی اندکی پیچیده و سخت باشد اما مزایایی نیز دارد که در مقایسه با آن‌ها مشکلاتش بسیار کوچک به نظر می‌رسند. همین اعتماد و روی آوردن کاربران به سرویس‌ها و خدمات آنلاین باعث شده این نوع کسب‌وکار رشد کند و هر روز بیشتر شاهد افزایش تعداد این مدل فعالیت‌ در کشور باشیم. بر این اساس اکنون تعداد کسب‌وکارهای اینترنتی فعال در کشور به ۲۲ هزار رسیده است.

تحول  کسب‌وکار اینترنتی در دنیای مجازی

رضا الفت‌نسب سخنگوی اتحادیه کسب‌وکار اینترنتی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص پیشرفت‌های این حوزه بعد از انقلاب گفت: کسب‌وکار‌های مجازی در ایران از سال ۸۲-۸۳ توانسته باقی بماند و به نسبت همین سال‌ها رشد چشمگیری داشته باشد. یک درصد مجموع حجم خرده‌فروشی‌ها در کشور به‌ صورت آنلاین صورت می‌گیرد که این میزان در ترکیه ۳ درصد، چین ۱۳ تا ۱۵ درصد و آمریکا و انگلیس ۶ تا ۸ درصد است. به ازای هر ۳۵ نفر یک واحد صنفی در کشور راه‌اندازی شده که ۷ برابر نُرم جهانی است؛ البته برای توسعه کسب‌وکار اینترنتی در بدنه دولت مشکلاتی وجود دارد و اگر بنا است که به اشتغال مورد نظر در بستر اینترنت دست پیدا کنیم، لازمه‌ی آن حمایت از کسب‌وکار‌های اینترنتی است.

آیا انقلاب مجالی برای پیشرفت کسب و کارهای اینترنتی بوده است؟

وی ادامه داد: تنوع و تعداد کسب‌وکارهای اینترنتی در پنج سال اخیر رشد خوبی داشته اما خرید اینترنتی آنچنان مطلوب نیست و این بدین معناست که بازار نتوانسته به رشد لازم در این زمینه برسد. اینها دلیلی است که اقتصاد کوچک، درآمد نصف و روی آوردن به خرید و فروش آنلاین از اولویت خارج شود.

سخنگوی اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی در خصوص مشکلات استارتاپ‌ها اظهار کرد: دلایل این اتفاقات مشکلاتی است که دولت ایجاد می‌کند و سازمان‌های دولتی در حوزه‌هایی مانند بیمه، مالیات و مجوزها مشکلاتی را ایجاد می‌کنند و این موضوع باعث شده دولت کارگروهی تشکیل دهد که این مشکلات را بررسی کند.

الفت نسب افزود: در کل آینده امیدبخشی داریم اما چالشی وجود دارد و آن فضای حقیقی است. در دنیای حقیقی (سنتی) چون فرهنگ‌سازی صحیحی صورت نگرفته و به دلیل آنکه فروشندگان و کسبه بازار، کسب‌وکار آنلاین را رقیب خود می‌دانند، تقابلی به وجود آمده است. یک تقابل که اجازه رشد بیشتر نوع جدید تجارت را نمی‌دهد اما باید دانست که این کسب‌وکار آنلاین خود دلیلی برای ارتباط تجاری با کشورهای دیگر است که اگر برقرار شود، بی‌شک بازار رشد خوبی می‌کند و تعداد زیادی از جوانان ما می‌توانند وارد این حوزه شوند و اشتغالزایی رقم می‌خورد. علاوه بر این عرضه کالا به دیگر کشورها موجب گسترش فرهنگ غنی ایرانی شده که خود مصداق بارزی از یک تیر و دو نشان خواهد بود.

به جوانان در کسب‌وکارهای آنلاین میدان دهیم

وی تآکید کرد: کسب‌وکارهای آنلاین بی‌هیچ شبهه‌‍ای تنها نیاز و خواسته‌شان به رسمیت شناخته شدن است. برای پیشرفت صنعت تجارت و ایجاد اشتغال چوب لای چرخ کسب‌وکارها گذاشته نشود و میدان دهند تا جوانان توانایی خود را با تمام قوا نشان دهند و اجازه داده نشود که کسب‌وکاری فیلتر شود.

آیا انقلاب مجالی برای پیشرفت کسب و کارهای اینترنتی بوده است؟

کلام آخر

این روزها کسب‌وکارهای اینترنتی توانسته‌اند با کمترین سود جایگزین مناسبی برای کسب‌وکارهای سنتی شوند. تجارتی که دنیا در حال سرمایه‌گذاری روی آن است اما این تجارت با کمی سکون همراه است و تنها دلیل این امر رقابت نادرستی است که تاجران کسب‌وکارهای سنتی با آن دارند، در صورتی که نمی‌دانند این کسب‌وکار جدید خود دلیلی مثبت بر پیشرفت آنها خواهد بود. پایه و اساس راه‌اندازی کسب‌وکارهای اینترنتی رفع نیاز افراد با قیمت کمتر و سرعت بیشتر و استفاده لذت‌بخش از نزدیک‌ترین وسیله امروزی دنیا یعنی گوشی تلفن همراه است. برای تسهیل و هموار کردن راه سختی که کارآفرینان در کسب‌وکارهای آنلاین پیش رو دارند، تنها به اقدامات مسئولان نباید بسنده کرد بلکه می‌توان همه با هم در پیشرفت روزافزون آن نقش داشته باشیم.

  • نویسنده : سارا کیا
  • منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان