یکی دیگر از موضوعاتی که در فضای مجازی در حال گسترش است، همسریابی اینترنتی است. مسؤولین محترم برای مدیریت آن باید فکری بکنند؛ وگرنه افرادی سودجو با استفاده از این فرصت طلایی که جوانان به دنبال شریک زندگی هستند، سایت‌های غیر قانونی را ایجاد و از این افراد سوء استفاده می‌کنند و آثار شومی را […]

یکی دیگر از موضوعاتی که در فضای مجازی در حال گسترش است، همسریابی اینترنتی است. مسؤولین محترم برای مدیریت آن باید فکری بکنند؛ وگرنه افرادی سودجو با استفاده از این فرصت طلایی که جوانان به دنبال شریک زندگی هستند، سایت‌های غیر قانونی را ایجاد و از این افراد سوء استفاده می‌کنند و آثار شومی را بر جای می‌گذارد.

برخی از کارشناسان مذهبی و ازدواج می‌گویند: ‌«یکی از دستورات اکید اسلام در رابطه با بحث ازدواج و تشکیل خانواده است. همان‌طوری که بسیاری از مبانی دچار آسیب‌ها می‌شوند، بحث مهم ازدواج هم از آسیب‌ها و آفت‌ها بی نصیب نمانده است. امروز در کنار هر بحث مقدسی، بدل‌هایی در جامعه به وجود می‌آید، مثل اینکه در بحث مهدویت، کسی ادعای مهدویت می‌کند.

در بحث ازدواج نیز متأسفانه با توجه به رسانه‌ها موجود و اینترنت و سایت‌های همسریابی، این اتفاق افتاده است. اسلام با توجه به اینکه ازدواج بحث مهم برای انسان محسوب می‌شود که تا آخر عمر با آن سر و کار دارد، فرمولی را معرفی می‌کند و آن آشنایی دختر و پسر از طریق خانواده است. ازدواج حق جوان‌ها است، اما تاریخ و تجربه نشان داده، این راهی که اخیراً برخی جوان‌ها از طریق اینترنت و سایت‌های همسریابی پیش گرفته‌اند. غالباً به ازدواج صحیح منتهی نمی‌شود.»

جوانان عزیز بهتر است برای انتخاب همسر و شریک زندگی خویش از کانال حانواده اقدام بکنند و از مشورت با مشاوران دلسوز مذهبی کمال استفاده را ببرند تا با یاری خدای متعال زندگی سالکمو سرتاسر معنوی را شروع کنند.

آسیب‌های همسریابی اینترنتی

برای آگاهی بیشتر کاربران با موضوع ازدواج‌های اینترنتی، برخی از آسیب‌های این گونه از ازدواج‌ها و سایت‌های همسریابی را که کارشناسان مطرح کرده‌اند، ذکر می‌کنیم:

1-ازدواج‌هایی که زمینه آن از دوستی خیابانی یا آشنایی از طریق چت و اینترنت باشد، همان‌طور که خیلی راحت شکل می‌گیرد، خیلی زود هم از هم می‌پاشد؛ زیرا خود آنها که پیش از ازدواج مرتکب حرام شده‌اند، پس از ازدواج به یکدیگر مشکوک می‌شوند که شاید همسرشان با اشخاص دیگری رابطه نامشروع داشته باشد؛ لذا چیزی که اساس و پایه‌اش از حرام باشد مداومت و برکت ندارد.

2- در حقیقت امکان فریب افراد در فضاهای مجازی و اتاق‌های گفت‌وگو بیش از زمانی است که افراد رو در روی هم قرار گرفته و در مورد اطلاعات شخصی خود سخن می گویند.

3- محیط‌های مجازی و اینترنتی به گونه‌ای است که به راحتی می‌توان از احساسات دروغین سخن گقت؛ اما امکان آنالیز رفتارهای احساسس وجود ندارد و در نتیجه این رفتار را می‌توان در دنیای مجازی پنهان کرد.

4- با توجه این که مدیران سایت‌ها به تمامی اطلاعات اعضا مانند (نام و نام خانوادگی، کد ملی،‌ آدرس و شماره تماس و…) دسترسی دارند، می‌توانند از کاربران سوء استفاه نمایند و آنها در اختیار دیگران قرار دهند.

5- در این سایت‌ها اعضا می‌توانند با جلب اعتماد سایرین اقدام به سوء استفاده از تصاویر و اطلاعات خصوصی واخاذی از آنها نمایند.

6- با توجه اینکه برای عضویت ویژه در این سایت‌ها نیاز به واریز پول به حساب مدیران سایت‌ها می‌باشد، در بیشتر مواقع مدیران به تعهدات خود ردر قبال کاربران عمل نکرده و پول وازیز شده آنان را به سرقت می‌برند.

منبع: رسا