تدوین سند حکمرانی فضای مجازی برای انقلاب اسلامی ضروری است. به این منظور که تودهنی به دشمن یعنی دسترسی‌اش از داده های انبوه ملی کوتاه شود و تاثیرگذاری جریان انقلاب از طریق رسانه های اجتماعی به کمک شبکه ملی اطلاعات افزون شود. سید علیرضا آل داود پژوهشگر فضای مجازی در گفتگویی با تاکید بر اینکه […]

تدوین سند حکمرانی فضای مجازی برای انقلاب اسلامی ضروری است. به این منظور که تودهنی به دشمن یعنی دسترسی‌اش از داده های انبوه ملی کوتاه شود و تاثیرگذاری جریان انقلاب از طریق رسانه های اجتماعی به کمک شبکه ملی اطلاعات افزون شود.

سید علیرضا آل داود پژوهشگر فضای مجازی در گفتگویی با تاکید بر اینکه در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی هستیم و طبق منویات رهبر حکیم انقلاب ما با هدف بهره گیری حداکثری از سرویس ها و خدمات فضای مجازی و کاهش آسیب ها و تهدیدات این فضا، نیازمندطراحی و پیاده سازی الزمات حکمرانی بر این فضا  هستیم. متن زیر مشروح گفتگوی ما با این کارشناس فضای مجازی است.

آل‌داوود با اشاره به اینکه ما باید در عصر کنونی بتوانیم از بستر سرویس ها و خدمات فضای مجازی و رسانه برای بهبود کسب و کار، اشتغالزائی، خلق ثروت، گسترش فرهنگ انقلاب اسلامی در داخل و خارج و … استفاده کنیم، افزود: طبق منویات رهبر حکیم انقلاب اسلامی در باب فضای مجازی و رسانه ما باید هرچه سریعتر سند حکمرانی فضای مجازی برای انقلاب اسلامی را تدوین کنیم تا بتوانیم از فرصت های بی نظیر این فضا برای اعتلای این انقلاب شکوهمند بهره ببریم.

وی ادامه داد: رهبر فرزانه انقلاب بارها به استقلال کشور در بحث فضای مجازی مطابق با اکثر کشورهای پیشرفته تاکید داشته اند که یکی از این زمینه های استقلال راه اندازی شبکه ملی اطلاعات در کشور، تصویب قوانین بروز مورد نیاز این فضا، طراحی و ایجاد سرویس ها و خدمات پیشرفته با تمام امکانات سرویس ها و خدمات  غربی در این فضا و … است.

آل داود با تاکید بر اینکه ما از فضای مجازی واهمه نداریم و امروزه فضای مجازی یک فضای جدید زندگیست، اظهار کرد: ما با نگاه منفعلانه به این فضا مشکل داریم و می خواهیم به صورت کاملا فعالانه یکی از بازیگران اصلی فضای مجازی در جهان باشیم.

این پژوهشگر فضای مجازی ادامه داد: فضای مجازی می تواند سهم زیادی در تولید ناخالص داخلی (GDP) داشته باشد به شرط اتکا به متخصصان و جوانان پر استعداد خودمان نه امتیاز دادن به چهار شرکت خارجی و این در حالیست که هم اکنون راه اندازی شغل در فضای مجازی بسیار ساده تر و ارزان تر از فضای متداول است اما متاسفانه در این عرصه هم بیشتر از آنکه برای جوان ایرانی شغل ایجاد کنیم، برای خارجی ها اشتغال ایجاد کرده ایم.

این پژوهشگر فضای مجازی افزود: ما جوانان نخبه و توانمندی داریم که می توانند با تولید نرم افزارهای بر پایه ابزارهای هوشمند و رایانه، صادرات خدمات نرم افزاری به کشورهای منطقه و جهان سهم بزرگی در اقتصاد کشور داشته باشند.

این مدرس سواد رسانه ای با اشاره به اینکه رهبر فرزانه انقلاب در دیدار با مردم قم بر زدن بر دهان دشمن توسط جوانان مومن انقلاب در فضای مجازی تاکید داشته اند، تصریح کرد: متاسفانه برخی افراد و جناح ها این فرمایش ایشان را به غلط ترین شکل ممکن مانند رفع فیلتر توئیتر یا ورود حداکثری به شبکه های اجتماعی و پیام رسان های در دست دشمن تحلیل کردند و این نکته را در نظر نداشتند که باید برای ورود به این فضا، سخنرانی های متعدد رهبری را کنار یکدیگر قرار داد سپس نقشه راه ورود را ترسیم کرد.

وی افزود: حضرت آقا پیش از این سخنرانی و در سخنرانی های متعدد بر راندن، تارانیدن و پس زدن دشمن در فضای مجازی با راه اندازی شبکه ملی اطلاعات، ایجاد و تقویت سرویس های بروز و قوی و … داخلی و بومی با مدیریت خودمان تاکید داشته اند، نه اینکه ما برویم در زمین دشمن و آنجا بخواهیم در دهانش بزنیم، ان هم با شرایط امروز که بات ها، هوش مصنوعی و فیلتر حبابی و انواع و اقسام روش های فنی در دست دشمن برای مدیریت این فضا است.

آل داود با اشاره به اینکه راه اندازی شبکه ملی اطلاعات، سرویس ها و خدمات داخلی بهترین و قویترین تودهنی در دهان دشمن است، اظهار کرد: وقتی می بینیم دشمن و جریان نفوذ داخلی برای انحراف پروژه های بومی نظیر شبکه ملی اطلاعات، پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی بومی از انواع شگرد ها نظیر اعزام جاسوس، تقویت جناح غربگرا، استفاده گسترده از ابزار های رسانه ای و … استفاده می کند به این نکته مهم پی می بریم که وقتی دست دشمن از داده های انبوه و رسانه های تاثیر گذار بر روی افکار عمومی در دست آنان به طور کامل کوتاه شود چقدر ناراحت و عصبانی خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه دشمنان دنبال استفاده از جنگ شناختی هیبریدی برای براندازی انقلاب اسلامی هستند، تصریح کرد: در این جنگ شناختی دشمنان با موضوعاتی نظیر متقاعد سازی شناختی، تاب آوری شناختی، مدل سازی شناختی و تصمیم گیری شناختی اهدافشان را دنبال می کنند.

این مدرس سواد رسانه ای با اشاره به روش های دشمن در جنگ شناختی افزود: تصویر سازی غلط و بمباران اطلاعاتی از روش های دشمنان بر ضد انقلاب اسلامی است.

وی با اشاره به اینکه دشمنان از رسانه ها و ابزارهای هوشمند برای پیشبرد این جنگ شناختی استفاده می کنند، اظهار داشت: مهمترین عامل در جنگ شناختی جمع آوری BIGDATA توسط ابزار های هوشمند و سرویس ها و خدمات مرتبط با آن از کشورهای هدف و تحلیل این داده ها برای طراحی عملیات های رسانه ای، سایبری با موضوعات مختلف مانند اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و … است.

آل داود با تاکید بر اینکه متاسفانه در کشور ما برای صیانت از داده ها هنوز قانون جامعی نداریم، تصریح کرد: امروز در کمال ناباوری شاهد هستیم BIGDATA کشور توسط تلگرام، اینستاگرام و… توسط دشمن ترین کشورها نسبت به ما سرقت می شود و متاسفانه برخی افراد لیبرال، غربگرا و روشنفکرنما با طرح ادعاهای پوچ که حتی در کشورهای غربی مدعی آزادی بیان این ادعاها منسوخ شده و با طرح کننده های آن به شدت برخورد می شود، مانع قانون مند شدن این فضا در کشور می شوند.

آل داود با اشاره به اینکه تلگرام و اینستاگرام به عنوان ماشین های جنگی بر ضد کشور ما در حال فعالیت هستند، اظهار کرد: اطلاعات جمع آوری شده از ابزارهای هوشمند مبتنی بر سیستم عامل های آمریکایی اندروید، وین 10، ios، پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی توسط اندیشکده هایی نظیر کارنگی که به طور تخصصی بر روی مدل شناختی ایران فعالیت می کنند، تجزیه و تحلیل شده و سپس با این اطلاعات دقیق برای عملیات های تروریستی سایبری بر ضد کشور ما تصمیم گیری می شود.  

وی با تاکید بر اینکه بسیاری از کشورهای پیشرفته و حتی متحد با آمریکا پس از افشاگری های اسنودن و ویکی لیکس از نقش آژانس امنیت ملی آمریکا در شنود و سرقت بیگ دیتای کشورهای مختلف اقدام به قانونگذاری و اقدامات جدی در کشورهایشان در زمینه رسانه و فضای مجازی کرده اند، تصریح کرد: اتحادیه اروپا با محوریت کشور آلمان و شخص آنجلا مرکل از سال 2013 و پس از افشای شنود مکالمات صدر اعظمش پیشنهاد راه اندازی شبکه اروپایی را داده است و همچنین نخست وزیر انگلیس خانم ترازمی نیز در سخنرانی های متعدد بخصوص سخنرانی در اجلاس داوس 2018 از نقش شبکه های اجتماعی و رسانه ها در ترویج کودک آزاری، قاچاق انسان و بستر زیست و ارتباط تروریست ها به شدت انتقاد کرده بود و خواستار راه اندازی اینترنت جدید با قوانین جدید که توسط دولت های کنترل می شود شده بود.

این پژوهشگر فضای مجازی با اشاره به تصویب قانون مقابله با اخبار جعلی fakenews در کشورهای مختلف بخصوص در اتحادیه اروپا تصریح کرد: در چند ماه اخیر سران کشورهای اروپایی در بیانیه ای اظهار کرده اند که اخبار جعلی در حال تبدیل شدن به موضوعی حاد در سطح اتحادیه اروپا  و در حال تبدیل شدن به یک جنگ هیبریدی است.

آل داود با اشاره به اینکه مسئولان امر در زمینه ارتباطات باید بجای ایجاد شبهات و تخریب دستاوردهای جوانان کشور صادقانه از آنان حمایت کرده و آنان را به نفع سرویس ها و خدمات خارجی تحریم نکنند، اظهار کرد: خودتحریمی دستاورد های جوانان نخبه کشور مخصوصا در حوزه رسانه و فضای مجازی توسط عده ای غرب شیفته آسیب های جدی به کشور وارد کرده است.

وی با تاکید بر اینکه مردم امروز بسیاری از کارهایشان را از طریق شبکه های اجتماعی انجام می دهند و این یعنی نیازی که به شبکه های اجتماعی در کشور وجود دارد یک نیاز واقعی است، افزود: وظیفه دولت این است که این محیط را برای رشد واقعی سالم و پویا گرداند و با عواملی که امنیت و حریم خصوصی افراد را در فضای مجازی تهدید میکنند مقابله کند، مردم ما شایستگی بهره مندی از امکانات و خدمات بیشتری در این فضاها دارند.

این مدرس سواد رسانه ای  ادامه داد: دولت باید پایداری برخی سرویس ها را بصورت قانونمند تضمین کند و نباید یک شرکت خارجی شروط و منافع خودش را به ملت دیکته کند و دولت هم فقط تماشاگر تضییع مصالح عموم در این فضا باشد.

آل داود در پایان تاکید بر کرد: ما به دنبال این نیستیم که همه مشکلات فضای مجازی را با فیلترکردن برطرف کنیم، سیستم فیلترینگ کنونی ناکارآمد است و نارضایتی زیادی ایجاد کرده است، چیزی که به اسم فیلترینگ هوشمند طی این 5 سال اخیر توسط دولت با تبلیغات فراوان و صرف بودجه قابل توجه، انجام شده دستاوردی جز افزایش اختلال و ناامنی فرهنگی-روانی-امنیتی-اجتماعی نداشته و فقط پوششی برای فرصت سوزی بوده و معنی هوشمند را مردم در قالب افعال معکوس متوجه شده اند!

وی ادامه داد: قبل از اینکه آسیب های خدمات فضای مجازی گریبانگیر مردم شود باید با بررسی و تعیین پیوست فرهنگی، رسانه ای، امنیتی، فناوری و … متناسب با شرایط فرهنگی مختلف در مناطق مختلف کشور این خدمات را توسعه داد که دیگر نیاز جدی به فیلترینگ نباشد.

  • منبع خبر : راهبرد معاصر