معاون دانشگاه علوم پزشکی مشهد از طرح پژوهشی طراحی آیکون های علائم و نشانه های بالینی برای کاربرد در فضای مجازی خبر داد. به نقل از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر محسن تفقدی – معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد از انتشار مقاله ای از طرح پژوهشی طراحی آیکون های علائم و نشانه […]

معاون دانشگاه علوم پزشکی مشهد از طرح پژوهشی طراحی آیکون های علائم و نشانه های بالینی برای کاربرد در فضای مجازی خبر داد.

به نقل از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر محسن تفقدی – معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد از انتشار مقاله ای از طرح پژوهشی طراحی آیکون های علائم و نشانه های بالینی برای کاربرد در فضای مجازی  در مجله British medical journal خبر داد.

وی با بیان اینکه آیکون های ایموجی در برقراری ارتباطات متنی الکترونیکی کاربرد فراوان دارند و در انواع سیستم عامل های تلفن های همراه و نرم افزار های برقراری ارتباط متنی به کار می روند اظهار داشت: پزشکان و افراد درگیر کار بالینی امروزه از پیام‌رسان‌ها استفاده فراوانی می کنند که طبیعتاً در ارتباطات متنی بالینی بین پزشکان و پرستاران استفاده از ایموجی نیز کاربرد دارد. 

وی گفت: ایموجی های موجود در سیستم های پیام رسان کنونی عمومی بوده و به طور عمده مفاهیم عاطفی و برخی اشیاء و علامت ها را شامل می شوند.

تفقدی خاطر نشان کرد: در این طرح تحقیقاتی این نظریه مطرح شد که ضرورت دارد که ایموجی های تخصصی برای علائم و نشانه های بالینی که بالغ بر ۱۲۰ مورد هستند طراحی شوند تا پزشکان بتوانند با استفاده از آنها اطلاعات بالینی بیماران خود را به سرعت و با دقت بالا بین یکدیگر تبادل کنند.

وی افزود: به دنبال انتشار مقاله ای در مجله BMJ در خصوص لزوم درج ایموجی در مقالات علمی، مقاله کوتاهی توسط دکتر رضا اسدی، عضو هیئت علمی و مسئول مرکز آموزش مجازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد که مجری این طرح تحقیقاتی است، تهیه و ارسال شد که در این مجله انتشار یافت.

معاون دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد: در وب سایت «مدیکال ایموجی» یک فرم نظرسنجی طراحی شده و پزشکان در سراسر جهان برای نظردهی به ایموجی هایی که برای اولین بار در دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای علائم و نشانه های بالینی پزشکی طراحی شده اند نظر خواهند داد، تا دانشگاه پزشکی مشهد پیشگام در ارائه ایموجی های استاندارد علائم و نشانه های بالینی پزشکی باشد و بتواند گامی را در راستای توسعه ارتباطات الکترونیکی بین پزشکان و سایر دست اندرکاران امور بالینی بردارد.

وی گفت: مجله BMJ از معتبرترین و قدیمی ترین مجلات پزشکی و دارای ضریب تاثیر ۲۳ است که در کشور بریتانیا منتشر می‌شود و مقالات منتشر شده در این مجله بسیار مورد توجه و مطالعه پزشکان و پژوهشگران حوزه بهداشت و درمان در سراسر جهان قرار می گیرند.

  • منبع خبر : خبرگزاری مهر