به همت جمعیت توسعه گران فضای مجازی پاک (فمپ) پنجمین همایش ملی فضای مجازی پاک با محوریت صیانت و توسعه روز شنبه 1397/12/18 و با حضور دکتر سید سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و دکتر سید ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی در سالن جابر بن حیان دانشگاه صنعتی شریف برگزار […]

به همت جمعیت توسعه گران فضای مجازی پاک (فمپ) پنجمین همایش ملی فضای مجازی پاک با محوریت صیانت و توسعه روز شنبه 1397/12/18 و با حضور دکتر سید سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و دکتر سید ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی در سالن جابر بن حیان دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

در مدیریت فضای مجازی باید به خصوصیات امروز جامعه ایرانی توجه کنیم

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در دیدار اخیر با اعضای شورای عالی گفت: ما وارد دوره تمدنی جدیدی شده ایم و این دوره تمدنی جدید اقتضائات قانونگذاری، برنامه ریزی و رویکردهای جدید را به همراه دارد.

وی افزود: در جای دیگر نیز مقام معظم رهبری گفته اند که اگر مسئولیت رهبری را نداشتم، مهمترین کاری که علاقه مند به انجام آن بودم مدیریت فضای مجازی بود.
دکتر عاملی گفت: مردم ایران دارای ویژگی های خاصی هستند که در مدیریت فضای مجازی باید به خصوصیات امروز جامعه ایرانی توجه کنیم.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: آغاز فناوری های مجازی به اختراع مورس باز می گردد که ارتباط همزمان فرد با فرا محل را  ایجاد کرد و مرگ فاصله را به وجود آورد.

وی افزود: مرحله به مرحله عمق و گستره این فناوری ها توسعه یافت و ما وارد دوران کنونی شدیم که می توان آن را به عنوان فضای دومی شناخت که به لحاظ قابلیت ها به مراتب قدرتمندتر از فضای اول است و تمام عرصه های زندگی ما را پوشش داده است.

دکتر عاملی گفت: فناوری در کنار اصطلاحاتی چون تکنیک، ریشه در واژه­ای یونانی بنام «تخنه»(techne) دارد که مفهوم فن و هنر را متبادر می کند.

وی افزود: واژه تکنولوژی از قرن هفدهم در غرب رواج پیدا کرد و در مفهوم ارسطویی آن به  معنای «توانایی ساخت هوشمندانه اشیا» است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ما از فناوری می توانیم به مثابه سخت افزار، به مثابه قواعد و به مثابه یک سیستم صحبت کنیم که مدل رفتاری زندگی ما را تعیین کند.

وی ادامه داد: رفته رفته فناوری به سمت موجود زنده ای همراه با حکمت و برنامه پیش رفته است.

دکتر عاملی با اشاره به اینکه از عصر امروز با عنوان «عصر الگوریتم» یاد می کنند خاطر نشان کرد: فضای الگوریتمی که امروزه از آن می شنویم مرهون تلاش های دانشمند فرهیخته خوارزمی است و به این معناست که تعریف همه فرآیندها بر مبنای مدل های موجود در مسیر زندگی ما طراحی شده است.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: فناوری های جدید از یک ایدئولوژی اتصال به جهان حکایت دارد.

وی افزود: این اتصال گرایی نه فقط ما را با جمعیت کاربران جهان که از مرز 4 میلیارد و 200 میلیون نفر گذشته اند متصل می کند، بلکه لایه های متکثری از ارتباطات را هم فراهم می کند.


با فضایی مواجهیم که با منطق ریاضی و کوانتوم طراحی شده است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ما با فضایی مواجهیم که با منطق ریاضی و کوانتوم طراحی شده است و این یعنی هر مقداری الگوریتم که توانایی داریم طراحی کنیم.

وی ادامه داد: اما آیا ما توانایی الگوریتم کردن مسیر الهی را در این فضا داریم؟

دکتر عاملی افزود: متأسفانه ما قدرت فناوری خودمان را درست به کار نمی بریم و لازم است تا با افزایش قدرت فناوری خود اقدام به طراحی پلتفرمی برای زندگی پاک کنیم.

وی گفت: متأسفانه کار در اختیار دنیای غرب قرار گرفته و آنها هستند که مسیر زندگی ما را طراحی می کنند.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به امکان دو تکه شدن اینترنت گفت: وقتی اینترنت چین را با اینترنت آمریکا مقایسه کنیم می بینیم استفاده از گوگل در چین تقریباً کمتر از یک درصد است در حالی که استفاده از گوگل در اروپا 95 درصد و در آمریکا 87 درصد است.

زبان فارسی، مدیریت چند قطبی فضای مجازی/زبان نهم فضای مجازی است

وی افزود: چین اثبات کرد که امکان دو تکه کردن اینترنت وجود دارد و ما هم از این ظرفیت برخوردار هستیم. باید بتوانیم حکمرانی اینترنت را از انحصار ایکن خارج کنیم و ظرفیت های پلت فرمی اداره کشور و فضای فرهنگی کشور را تامین کنیم. جستجوگرها، رسانه های اجتماعی و ارتباطی بومی و متناسب به فرهنگ اسلامی ایرانی را باید تقویت کرد. خلاقیت مسیر ایجاد تمدن نوین اسلامی را هموار می کند. امروز زبان فارسی، زبان نهم فضای مجازی است و نخبگان ایرانی طلایه داران مهم عرصه فن آوری اطلاعات و ارتباطات جهان هستند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: وقتی از صیانت صحبت به میان می آوریم، 3 راه حل پیش رو داریم.

وی ادامه داد: راه حل اول تبدیل شدن به قدرت سایبری جهان است که در اولین دستور مقام معظم رهبری در حکم دوم به شورای عالی فضای مجازی این مهم مورد توجه قرار گرفته است.

دکتر عاملی افزود: وقتی ما توانستیم در حوزه اندیشه ای خودمان فناوری برتری را ایجاد کنیم، آن فناوری خود تبدیل به یک سیستم می­ شود که مورد استفاده تمامی کاربران قرار می گیرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: راه حل دوم قانون گذاری است.

در جهان مجازی هم به مقررات گذاری نیاز داریم

وی افزود: همانطور که در جهان فیزیکی چراغ سبز و زرد و قرمز داریم، در جهان مجازی هم به همین مقررات گذاری نیاز داریم.

دکتر عاملی ادامه داد: در نظرسنجی مؤسسه پژوهشی پیو(PEW) که از میان آمریکاییان صورت گرفته 70 درصد از مصاحبه شوندگان موافق سانسور شدن اینترنت بوده اند.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران افزود: راه حل سوم توانمندسازی است و باید توجه داشت که فقط باسیستم کنترل نمی توان پیش رفت.

وی ادامه داد: توانمندسازی راه حلی است که افراد را تقویت می کند تا از طریق ارتقای سواد مجازی عرصه اینترنتی را به خوبی بشناسند.

دکتر عاملی گفت: تلاش برای تبدیل شدن به قدرت سایبری همراه با مقررات گذاری و توانمندسازی در این عرصه باید به این منظور انجام شود که بتوانیم توسط اندیشه های الهی و اخلاقی به طراحی و نهادینه سازی اکوسیستم فرهنگی جمهوری اسلامی اقدام کنیم.

شبکه ملی اطلاعات ایجاد مصونیت برای داده های ملی کشور است

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: شبکه ملی اطلاعات شبکه ایجاد مصونیت برای داده های ملی کشور است که هم از مهمترین سرمایه ملی کشور حفاظت می کند و اگر روزی تحریم اینترنتی شدیم سیستم های خدمات دولت الکترونیک، مدیریت شهری؛ بانک و صدها خدمات دیگر بدون مشکل ادامه حیات خواهد داد.

وی افزود: اینکه داده های ملی خودمان را در اختیار دیگران بگذاریم مثل آن می ماند که سرمایه ملی خودمان را در قلک دیگران قرار دهیم.

  • منبع خبر : فمپ