این نوشتار با رویکرد خرید مودم برای کاربران خانگی معمولی تنظیم شده است؛ زیرا معمولا کاربران حرفه‌ای می‌دانند که به چه چیزی نیاز دارند. تصمیم برای خرید مودم با این سوال آغاز می‌شود که آیا شما کاربر خانگی هستید و یا کاربر اداری؟‌  و اگر کاربر خانگی هستید؛ آیا در دسته‌ی کابران معمولی قرار می‌گیرید […]

این نوشتار با رویکرد خرید مودم برای کاربران خانگی معمولی تنظیم شده است؛ زیرا معمولا کاربران حرفه‌ای می‌دانند که به چه چیزی نیاز دارند.

تصمیم برای خرید مودم با این سوال آغاز می‌شود که آیا شما کاربر خانگی هستید و یا کاربر اداری؟‌  و اگر کاربر خانگی هستید؛ آیا در دسته‌ی کابران معمولی قرار می‌گیرید یا کابران حرفه‌ای؟
در واقع کاربرد مودم است که نوع آن را تعیین می‌کند و طبیعی است که این موضوع  قیمت مودم را هم تغییر می‌دهد.
این نوشتار با رویکرد خرید مودم برای کاربران خانگی معمولی تنظیم شده است؛ زیرا معمولا کاربران حرفه‌ای می‌دانند که به چه چیزی نیاز دارند.

ارتباط مودم و کیفیت اینترنت
کیفیت ارتباط ما با اینترنت در قدم اول به دو عامل کیفیت مودم و کیفیت سرویس ارائه شده توسط شرکت ارائه دهنده‌ی سرویس اینترنت بستگی دارد. قسمت دوم بستگی به سلیقه‌ی شما دارد. شما تعیین می‌کنید که سرویس اینترنت را از چه شرکتی تهیه کنید. اما برای خرید مودم به بررسی فاکتورهایی نیاز است که می‌توانید با دقت در انتخاب آنها، کیفیت ارتباط را افزایش دهید.
یک نکته‌ی حیاتی وجود دارد و آن این است که اگر حواستان جمع نباشد، ممکن است بیشتر از سطح نیازتان برای خرید مودم پول بپردازید.

مودم آنتن دار یا مودم بی آنتن؟
اگر خانه‌ی شما دیوارهای زیاد و ضخیم ندارد و زیاد بزرگ نیست، نیازی به خرید مودم آنتن‌دار ندارید. امواج وای فای می‌توانند از دیوارهای نازک به خوبی عبور کنند. اگر در تمام گوشه و کنار خانه دسترسی با کیفیت می‌خواهید، سراغ مودم‌های تک آنتن بروید که کمی گران‌تر هستند و اگر واقعا روی دسترسی وسواس دارید، یکی از آن مودم‌هایی که دو یا سه آنتن دارند را بخرید.
اما تصور نکنید که هر خانه‌ای به مودم آنتن‌دار نیاز دارد و در نظر داشته باشید که مودم آنتن‌دار گران‌تر است.

تعداد دستگاه‌های متصل به اینترنت را بشمارید
قبل از هر چیزی مشخص کنید که چند دستگاه متصل به وای فای در خانه خواهید داشت.
تمام گجت‌‌ها، تبلت‌ها، لپ‌تاپ‌ها، کامپیوتر‌ها، گوشی‌های موبایل و حتی تلوزیون هوشمند را بشمارید. در کمترین حالت، معمولا چند گوشی تلفن همراه هوشمند در هر خانه‌ای وجود دارد. حتی وسایلی که ممکن است در آینده اضافه شوند را نیز در نظر بگیرید. همچنین میزان استفاده‌ی هر دستگاه از اینترنت را نیز بسنجید.
این شمارش از آن جهت حائز اهمیت است که روی سرعت ارتباط تاثیرگذار خواهد بود. یعنی به زبان ساده سرعت اینترنت زمانی که یک وسیله به مودم متصل است با زمانی که ده وسیله از اینترنت استفاده می‌کنند، متفاوت است. برخی مودم‌های خانگی قابلیت پشتیبانی از تعداد زیادی وسیله را ندارند.

مودم دست دوم بخرم؟
معمولا مکان مودم در خانه ثابت است، آسیب فیزیکی چندانی به وسیله‌ای که از جایش تکان نمی‌خورد وارد نمی‌شود. پس خرید مودم دست دوم از نظر سخت افزاری انتخاب چندان ریسکی نیست. اما از نظر نرم افزاری شما باید حتما مودم را مجددا راه اندازی کنید تا اطلاعات کاربران قبلی پاک شوند.
حتما از فروشنده زمان تست بگیرید تا اگر به مشکلی برخوردید، امکان عودت مودم را داشته باشید.
مودم زیاد قدیمی نخرید، زیرا کیفیت ارتباط را تحت تاثیر قرار می‌دهد. تعداد زیادی مودم خانگی برای فروش روی سایت دیوار آگهی شده‌اند.

در قدم اول مودم را به برق متصل کنید و مطمئن شوید که روشن می‌شود. آن را ست کنید و با چند دستگاه اتصال را بررسی کنید. سپس آن را خاموش و روشن کنید و با یکی از سایت‌ها سنجش سرعت اینترنت میزان سرعت را بسنجید و با خدماتی که شرکت ارائه دهنده‌ی سرویس اینترنت ارائه داده است، مقایسه کنید تا مطمئن شوید که مودم شما نقشی در کاهش سرعت اینترنت نخواهد داشت.

ویژگی‌های مهم دیگر
بررسی فایروال، سیستم عامل‌هایی که مودم پشتیبانی می‌کند، پروتکل‌ها، کیفیت خدمات، فرکانس‌های قابل پشتیبانی، استانداردهای ADSL، سرعت انتقال، تعداد پورت‌ها و… از دیگر ویژگی‌هایی هستند که باید در هنگام خرید به آنها توجه کنید. در مجموع یک نکته در مورد این ویژگی‌ها بدانید: هر چه مودم جدیدتری بخرید، ویژگی‌های قوی‌تر و به روزتری خواهد داشت. اما اگر یک کاربر معمولی اینترنت هستید، خودتان را چندان درگر این مسائل نکنید و در هنگام خرید روی همان موارد قبلی تمرکز کنید.

اگر مودم نو می‌خرید حتما به دارا بودن کارت گارانتی و مدت زمان ارائه‌ی خدمات پس از فروش دقت کنید. تمام ویژگی‌های مورد نیازتان در خرید وسایل الکترونیکی را لحاظ کنید تا بتوانید انتخابی متناسب با نیازتان داشته باشید و بیش از حد برای خرید آنها هزینه نکنید.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایتنا