میانگین استفاده ایرانیان از اینترنت چقدر است؟/ در فضای واقعی یکسری از امکانات وجود ندارد

  پرینت
میانگین استفاده ایرانیان از اینترنت چقدر است؟/ در فضای واقعی یکسری از امکانات وجود ندارد
شناسه خبر : 4213 | تاریخ انتشار : 25 فروردین 1398 - 12:26 |

حسن اکبری با اشاره به استفاده زیاد ایرانیان از فضای مجازی تأکید کرد: علاوه بر درصد استفاده ایرانیان، میزان ساعات استفاده از فضای مجازی و مدت زمان آن نیز بیشتر است. حسن اکبری استادیار، جامعه شناسی دانشگاه فردوسی مشهد، در خصوص استفاده زیاد ایرانیان از فضای مجازی به نسبت سایر کشورها گفت: با فرض قبول […]

حسن اکبری با اشاره به استفاده زیاد ایرانیان از فضای مجازی تأکید کرد: علاوه بر درصد استفاده ایرانیان، میزان ساعات استفاده از فضای مجازی و مدت زمان آن نیز بیشتر است.

حسن اکبری استادیار، جامعه شناسی دانشگاه فردوسی مشهد، در خصوص استفاده زیاد ایرانیان از فضای مجازی به نسبت سایر کشورها گفت: با فرض قبول و پذیرش استفاده بیشتر ایرانیان از فضای مجازی بیش از سایر کشورها علاوه بر درصد استفاده ایرانیان، میزان ساعات استفاده از فضای مجازی و مدت زمان آن نیز بیشتر است. این ساعت در تحقیقات مختلف متفاوت است.

اکبری خاطرنشان کرد: هرچند آمارها متفاوت و مطالعات مختلف است ولی به لحاظ زمانی ایرانیان پرچمدار استفاده از فضای مجازی هستند که این موضوع می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، میانگین بین ۴ تا ۵ ساعت است و این در حالی است میانگین استفاده کل دنیا زیر یک ساعت در روز است.

وی گفت: اینکه افراد عمدتاً فعالیت‌ها و کنش‌های خودشان را از فضای واقعی به فضای مجازی منتقل می‌کنند به تحولات مهمی در جامعه بر می‌گردد و ما از آن تحت عنوان فرسایش سرمایه اجتماعی یاد می‌کنیم یعنی اینکه روابط واقعی افراد در جهان واقعی به شدت کاهش پیدا کرده و دچار فرسایش شده و بنابراین چون افراد نمی‌توانند نیازهای ارتباطی خودشان را در دنیای واقعی برطرف کنند به سراغ استفاده از فضای مجازی و راهکارهای جایگزین آن می‌روند.

استادیار جامعه‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد در ادامه اظهار داشت: فضای مجازی فراهم کننده امکاناتی است که دستیابی به آنها در فضای واقعی غیر ممکن است، افراد می‌توانند آزادانه‌تر صحبت کنند، می توانند به صورت سیال‌تر در گروه‌های مختلف باشند و در هر زمانی که خواستند خارج شوند. فضای مجازی همچنین یکسری از ویژگی‌ها را ایجاد می‌کند که افراد در آن فضا راحت‌تر تعامل کنند، یعنی ارتباطات کامل‌تر و منعطف‌تر می‌شوند.

وی افزود: در بعد ارتباطی ما شاهد کاهش ارتباط اجتماعی در فضای واقعی و افزایش در فضای مجازی هستیم، با توجه به اینکه سیستم جریان اطلاعات در دنیای واقعی تحت نظارت و کنترل و نسبتا محدود است مسبب ورود افراد به فضای مجازی شده است که قبل‌ترها این مسئولیت به عهده ماهواره بود ولی اکنون با توجه به نیاز و سرعت، در فضای مجازی اتفاق می‌افتد یعنی کمبود و کندی سرعت تبادل اطلاعات در فضای واقعی باعث ورود به فضای مجازی شده است.

اکبری در پایان گفت: ما یکسری نقص و خلاء در فضای واقعی داریم که در فضای مجازی به پر کردن این خلاء‌ها می‌پردازیم و یکی از دلایل استفاده بیشتر در ایران همین است ولی در کشورهای دیگر این خلاءها کمتر است اگر افراد در دنیای واقعی به گردش اطلاعات آزاد دسترسی داشته باشند نیازی به رجوع به فضای مجازی احساس نمی‌شود.

  • منبع خبر : برنا
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.