عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: تنها راه کنترل فضای مجازی راه‌اندازی اینترنت امن ملی است، این مسئله در خیلی از کشورهای دنیا راه‌اندازی شده است ولی معلوم نیست چرا مسؤولان کشور به این مسئله توجه ندارند. حجت‌الاسلام محمدناصر سقای‌بی‌ریا با اشاره به شبهات پراکنده در فضای مجازی اظهار کرد: معمولا […]

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: تنها راه کنترل فضای مجازی راه‌اندازی اینترنت امن ملی است، این مسئله در خیلی از کشورهای دنیا راه‌اندازی شده است ولی معلوم نیست چرا مسؤولان کشور به این مسئله توجه ندارند.

حجت‌الاسلام محمدناصر سقای‌بی‌ریا با اشاره به شبهات پراکنده در فضای مجازی اظهار کرد: معمولا تکنولوژی‌های جدید به ویژه آنهایی که جنبه رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی دارند همراه با ظهور خود نوعی مغالطه را به همراه می‌آورند و مردم در ابتدا گمان می‌کنند هر آنچه در این فضاها گفته شود مطابق با واقع است و خود این نوعی مغالطه تکنولوژیک است.

وی با بیان اینکه در مغالطه تکنولوژیک، تکنولوژی برتر حق پنداشته می‌شود اضافه کرد: چنین چیزی نه تنها در زمان ظهور اینترنت و فضای مجازی بلکه در زمان ظهور سینما، تئاتر، تلویزیون و … نیز رخ داد و مردم گمان می‌کردند هر آنچه در این فضاها نمایش داده می‌شود حقیقت است.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: فضای مجازی در ابتدا به همین صورت بود یعنی کافی بود مطلبی در یک سایتی منتشر شود آنگاه به باور مردم نفوذ می‌کرد، ولی رفته رفته مردم متوجه این قضیه شدند که فضای مجازی نیز همانند فضای حقیقی است، همینطور که در دنیای حقیقی مؤمن، کافر، منافق و … وجود دارد، در فضای مجازی نیز چنین چیزی وجود دارد یعنی سایت‌های بیان کننده مطالب نفاق‌آمیز، یا مطالب مؤمنانه ، یا مطالب کذب و … وجود دارد.

سقای بی‌ریا با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر مقابله با شبهات مسموم فضای مجازی عنوان کرد: راه مقابله با شبهات موجود در فضای مجازی مقابله به مثل در برابر این شبهات است، باید با همان ابزاری که دشمن در این راه وارد می‌شود با همان ابزار برای مقابله ورود کرد.

وی اذعان کرد: در راه مقابله با شبهات به دو صورت می‌توان عمل کرد، یک راه پاسخگویی به شبهات و شفاف‌سازی مسائلی است که توسط دشمن زیر سؤال برده می‌شود و راه دیگر اشکال وارد کردن به عملکرد و باورهای انحرافی دشمنان است. نباید همیشه به صورت دفاعی اقدام کرد بلکه گاهی نیز باید حمله صورت گیرد دقیقا همانند فضای حقیقی که در مقابله با دشمن گاهی آفند و گاهی پدافند صورت می‌گیرد.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: نیروهای حزب‌الهی در عرصه پاسخگویی به شبهات و رفع تردیدها نقش آفرینی خوبی داشته‌اند ولی نیاز به توسعه این نقش‌آفرینی‌ها است.

حجت‌الاسلام سقای بی‌ریا با اشاره  فیلترینگ‌های پی در پی توسط مسؤولان کشور افزود: تنها راه کنترل فضای مجازی راه‌اندازی اینترنت امن ملی است، این مسئله در بسیاری از کشورهای دنیا راه‌اندازی شده است ولی معلوم نیست چرا مسؤولان کشور به این مسئله توجه ندارند و گمان می‌کنند آزادی یعنی باز بودن فضای اینترنت و به دنبال آن باز بودن راه دشمن برای ورود به جامعه و نفوذ در بین افکار مردم کشور است.

وی تصریح کرد: پیشگیری اصل مهمی در تمام زمینه‌ها است، همانگونه که در پزشکی عدم ابتلا به ویروس‌های بیماری‌زا بیشتر از درمان مبتلایان به این ویروس‌ها اهمیت دارد در فضای مدیریتی فضای مجازی نیز پیشگیری از ورود آفت‌های فکری، اعتقادی، اجتماعی، فرهنگی و … بسیار با اهمیت‌تر از مقابله با این آفت‌ها است و راه جاری ساختن چنین فضایی، راه‌اندازی شبکه امن اینترنت ملی در حد پاسخگویی به نیازهای مردم است تا در عین حفظ آزادی جلوی افکار ناسالم گرفته شود.

  • منبع خبر : خبرگزاری فارس