دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: باید پلت‌فرمی امن‌تر از تلگرام داشته باشیم و در برابر مدل‌های متعدد رسانه‌ای دنیا، مدل‌های جدید ایجاد کنیم. ابوالحسن فیروزآبادی امروز در نخستین همایش ملی و نمایشگاه رسانه‌های نوین و شکل‌دهی نهاد‌های اجتماعی در کرمان با تشریح چگونگی ورود رسانه و تکنولوژی به زندگی مردم اظهار داشت: فطرت انسان […]

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: باید پلت‌فرمی امن‌تر از تلگرام داشته باشیم و در برابر مدل‌های متعدد رسانه‌ای دنیا، مدل‌های جدید ایجاد کنیم.

ابوالحسن فیروزآبادی امروز در نخستین همایش ملی و نمایشگاه رسانه‌های نوین و شکل‌دهی نهاد‌های اجتماعی در کرمان با تشریح چگونگی ورود رسانه و تکنولوژی به زندگی مردم اظهار داشت: فطرت انسان به دنبال اطلاعات و رسانه است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به تبدیل جامعه ارتباطی به جامعه اقتصادی از طریق رسانه‌ها و شکل‌گیری یک نظام سلطه جدید متفاوت با مدرنیته با توسعه تکنولوژی‌های نوظهور و همگرا بیان کرد: در این نظام انسان‌محوری تبدیل به ربات‌محوری و پدیده‌ای به نام اجتماعی شدن حوزه اقتصاد و سیاست ایجاد می‌شود.

وی بیان کرد: در این نظام دولت‌ها کوچک می‌شوند و در کنار دولت‌ها، گروه‌های اجتماعی روی پلت‌فرم‌ها نقش ایفا می‌کنند به همین دلیل با دوره‌ای مواجه هستیم که گروه‌های اجتماعی نقش برجسته‌ای در هویت کشورها بازی می‌کنند.

فیروزآبادی ادامه داد: بخش‌های غیردولتی اقتصادی نقش مهمی در حفظ هویت ملی ایفا می‌کنند به شرطی که ما تفاوت بگذاریم بین آن چیزی که لازمه ادامه تمدن بشری است با آن چیزی که از فرامرزها طراحی و بازارها و پلت‌فرم‌ها را شکل می‌دهند، پلت‌فرم‌های بزرگ در انحصار آمریکا باشد و ما در مقابل این پلت‌فرم‌ها بی‌تفاوت باشیم.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد دیجیتال از پلت‌فرم‌ها شروع شده و سایر پلت‌فرم‌هایی که بزرگ کردند آمریکایی‌ها و مرزها را در هم می‌کوبند، افزود: یک نوع بی‌تفاوتی وجود دارد ما از اینها استفاده می‌کنیم و هدف آنها انحصارطلبی است و به نقطه‌ای می‌رسند که نمی‌شود با آنها رقابت کرد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه گوگل به نقطه‌ای رسیده که نمی‌شود با آن رقابت کرد و ما از آن تعبیر به شکاف می‌کنیم، اظهار کرد: با گسترش فضای مجازی که بر بستر رسانه شکل گرفته و ضرورت عصری تمدنی است پنج شکاف مدیریت شده پیاده شده است.

فیروزآبادی با بیان اینکه یک شکاف دیجیتالی بین آمریکا و بقیه جهان است که تمام امکانات تکنولوژیکی و شبکه‌های بین قاره‌ای و کشورها است و در این حوزه اجاه نمی‌دهند کسی ورود کند، گفت: شکاف تکنولوژی در حوزه سخت‌افراز و نرم‌افزار دومین شکاف است که شکاف محرزی است و اخیرا چینی‌ها در برخی حوزه‌ها دست‌اندازی کردند.

وی شکاف اطلاعاتی را سومین شکاف دانست و گفت: اطلاعاتی که از کشورها در آمریکا است در خود آن کشورها قرار ندارد.

فیروزآبادی با اشاره به شکاف پلت‌فرمی و شکاف بین دولت‌ها و ملت‌ها بیان داشت: ولی به دلیل سلطه‌ای که در شکاف‌ها وجود دارد، سعی می‌کنند سکوهایی که ایجاد می‌کنند در حوزه رسانه باشد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی تصریح کرد: اولین استراتژی ما باید محیط شناسی باشد، پلت‌فرم‌ها دارند برای ما سبک زندگی می‌‌سازند در سکوهای فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی که روی این ما زیست می‌کنیم و نمی‌توانیم بی‌تفاوت باشیم.

وی با تأکید بر اینکه باید آداب زیست در این پلت‌فرم‌ها را استخراج کنیم، گفت: در پنج شکاف دیجیتال، تکنولوژیکی، اطلاعاتی، پلت‌فرمی و دولت و ملت اولین کاری که باید بکنیم این است که از شکاف دولت و ملت جلوگیری کنیم و اگر ما وارد این بازی شویم که میان ملت و دولت شکاف را تعمیق کنیم در هر جناح سیاسی باشیم در زمین دشمن بازی کردیم.

دبیر شورای عالی فضای مجازی عنوان کرد: دومین شکافی که باید سراغ آن برویم، پلت‌فرمی است و در این حوزه حرکت خوبی در کشور شروع کردیم و در ایجاد پلت‌فرم‌ها در منطقه رتبه اول را داریم در این پلت فرم‌های رسانه‌ای عده‌ای سعی می‌کنند فضای رسانه را تیره و تار نشان دهند و ما در دوره‌ای از تاریخ قرار داریم که دوره بی‌نظیری بوده است و باید هوشیار باشیم.

فیروزآبادی گفت: در شکاف پلت‌فرمی با دقت بالا کار شده و اقتصاد پلت‌فرمی در کشور توسعه یافته اما در توسعه پلت‌فرم رسانه‌ای دچار اختلاف نظرهای بسیار شدید هستیم.

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: در حوزه اقتصادی پلت‌فرم‌های متعددی در کشور داریم چرا در حوزه رسانه نداریم و این به خاطر فشار روانی است که وجود دارد و باید پلت‌فرمی امن‌تر از تلگرام داشته باشیم و در برابر مدل‌های متعددی رسانه‌ای دنیا، مدل‌های جدید ایجاد کنیم.

وی خاطرنشان کرد: بازیگران اصلی دنیا کسانی هستند که نوآوری دارند و پلت‌فرم‌های جدید ایجاد می‌کنند و مدل‌های جدید اقتصادی خلق می‌کنند که این مدل‌ها، هنجارها و ارزش‌های جدیدی را می‌سازند و مقرراتی برای جهانی شدن در ارتباط جهانی انسان‌ها ایجاد می‌کنند.

  • منبع خبر : خبرگزاری فارس