صبح امروز ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ اختتامیه رویداد پیام آورد در دانشگاه صنعتی شریف برگزار گردید. مهندس فتاحی معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این مراسم به ایراد سخنان زیر پرداخت.

گزیده سخنان مهندس فتاحی معاون وزیر ارتباطات و رئیس ارتباطات زیر ساخت در اختتامیه پیام آورد:

در حوزه فناوری اطلاعات و فضای مجازی همه چیز فقط پول و زیرساخت نیست. بلکه آنچه موجب گیرایی تولیدات این فضا میشود ایده ها هستند. ما در پیام آورد به دنبال ایده ها بودیم. باید سعی کنیم این ایده ها به مرحله عملیاتی برسد.
دسترسی به شبکه یکی از نیاز های اولیه مردم شده و ما به نوعی وارد انقلاب صنعتی چهارمی شدیم. در این دوره اگر انحصار پیامرسانی کشور در اختیار یک شرکت خارجی قرار بگیرد حاکمیت ملی در خطر است. بعضی به دنبال خارج کردن حاکمیت از دست حاکمیت های ملی و به دست گرفتن کمپانی های بزرگ جهانی هستند. در چنین شرایطی فیلترینگ راه حل نیست اما اگر نیاز باشد برای ژست گرفتن با آن مخالفت نمی کنیم. بلکه راه حل به دست گرفتن ابتکار عمل است. که به طور مثال در بحث پیامرسان داشتن یک پیامرسان فراگیر میباشد، اما نمیشود ناگهانی پرش کنیم، باید پله ها را یکی یکی طی کنیم.
متاسفانه در کشور ما توسعه داخلی ها تعمدا یا تصادفی با فیلترینگ همنشین شد.جنس حوزه فضای مجازی فضای دستوری نیست، راه حل #اقناع_کاربر است.
اقناع کاربر چهار رکن دارد: موضوعات فنی و پایداری سیستم، قابلیت های ابزار، صرفه اقتصادی، امنیت و حریم خصوصی.
دوستان خرده میگیرند که مگر با وام پنج میلیاردی میشود پیامرسان ملی راه انداخت؟! این مبلغی بود که خودشان گفتند و ما با سختی جور کردیم. راه حل اصلی اینست که پیامرسان باید مدل اقتصادی داشته باشد. همچنین هزینه شبکه برای داخلی ها یک سوم خارجی ها تعیین شده.
وقتی اقناع کاربر شکل گرفت دیگر نیازی به فیلترینگ نیست. وقتی چهار رکن اقناع مردمی مشخص شد حالا وقت چک وظایف و عملکرد وزارت ارتباطات است.هجمه های عظیم رسانه ای روی این مطلب رفت که بگویند داخلی ها نا امن است. هر نوع کلیپ، هشتگ، پست و… که میشد تولید کردند، فقط مانده بود فیلم سینمایی هالیودی علیه پیامرسان ها بسازند. این هزینه ها چقدر بوده و از کجا آمده؟
در مقابل وظیفه چه کسی بوده که به این هجمه رسانه ای جواب بدهد؟!
ما می ایستیم و کار را جلو می‌بریم اما کار دفعی نمیشود، آرام آرام باید جلو برویم.

  • منبع خبر : اختصاصی فمپ