دکتر سید محمدتقی بطحائی عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی و عضو هیئت موسس جمعیت توسعه گران فضای مجازی پاک به توضیحاتی در خصوص فضای مجازی پاک پرداختند. برگزاری همایش فضای مجازی پاک و همایش هایی از این قبیل تا چه اندازه می تواند در سالم سازی فضای مجازی کمک کند؟ آگاهی‎رسانی و آموزش […]

دکتر سید محمدتقی بطحائی عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی و عضو هیئت موسس جمعیت توسعه گران فضای مجازی پاک به توضیحاتی در خصوص فضای مجازی پاک پرداختند.

برگزاری همایش فضای مجازی پاک و همایش هایی از این قبیل تا چه اندازه می تواند در سالم سازی فضای مجازی کمک کند؟
آگاهی‎رسانی و آموزش کاربردی استفاده صحیح از فضای مجازی، با تأکید بر تقوا و صیانت فرهنگی و ارزش‎های والای انسانی و ترویج آرمان‎های انقلاب اسلامی اگر با تولید محتوا در کنار کتب، مجلات، و مقالات در فضای حقیقی باشد می تواند تا حدود سی درصد مؤثر واقع شود.

لطفا در مورد همکاری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه در سومین همایش فضای مجازی پاک توضیح بفرمایید؟
دانشگاه‎ها و حوزه‎های علمیه به عنوان چشمه نور، بایستی در توسعه‎ی فرهنگ و تمدن کشور مؤثر باشند. دانشگاهیان و حوزویان با شناخت شیوه‎های کاهش آسیب‎پذیری و مدیریت شبکه‎های اجتماعی؛ باید در رابطه با کاهش خطرها در سطوح مختلف اجتماعی وارد عمل شوند و پاک‎سازی فضای مجازی را به عهده گیرند. برای کاهش از هم گسیختگی اجتماعی، باید با استفاده از ظرفیت‎های مختلف علمی و فرهنگی، هم‎افزائی دانشگاه و حوزه در اولویت کارها قرار گیرد.

 فضای مجازی پاک چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟
در تمام حوزه‎های علمی، فرهنگی، اجتماعی و سایر مواردی که انسان با آن سر و کار دارد و در سطوح مختلف سنی عاری از هرگونه محتوای مضر و حرام باشد.

برای بهتر شدن شرایط اخلاقی و فرهنگی در فضای مجازی چه پیشنهادی می دهید؟
آگاهی بخشی از اثرات سوء شبکه‎های غیراخلاقی، فرهنگی و اجتماعی از طریق برنامه‎ریزی راهبردی آموزشی، پژوهشی، رصد فرهنگی و اجتماعی، می تواند تاثیر بسزایی داشته باشد. همچنین بررسی وضع موجود(رصد)، وضع مطلوب (اهداف)، برنامه‎های کلان و جزئی، اقدام و عمل، پایش و بهبود شاخص‎ها از طریق برگزاری همایش، انتشارات، سایت، سخنرانی، تشکیل جوامع دانشجویی، حلقه‎های فکری در دانشگاه‎ها و حوزه‎ها، مدارس و…، ملاقات با افراد تأثیرگذار، تعامل با رسانه‎ها، اطلاعیه‎ها و بیانیه‎ها، اعلام نظرها، و میزگردهای مستمر را می توان از راهکارهایی تاثیرگذار جهت بهتر شدن شرایط اخلاقی و فرهنگی در فضای مجازی عنوان کرد.

آیا در کشور برای ایجاد اینترنت ملی زیرساخت‌های مناسبی پیش بینی شده است؟
اینترنت ملی بستری است، که ترافیک داخل کشور را خودمان مدیریت کنیم. شاید استفاده از بستر شبکه‎های برق توسط BPLC یک باند وسیع، اقتصادی و امن برای مبادله‎ی اطلاعات ‎باشد.؛ که در این زمینه دانشگاه خواجه نصیر طوسی کارهای علمی و کاربردی را انجام داده است.

راهکار شما برای رسیدن به فضای مجازی مطلوب چیست؟
مواردی از قبیل: کمک به فهم گفتمان فضای مجازی پاک در جامعه از طریق رسانه‎ها، کمک به بهبود فضای مجازی کشور و رصد محتوای ناپاک، توسعه سمن‎ها با عضوگیری افراد شاخص از لحاظ علمی در جهت تولید محتوا، جهت دهی حلقه‎های فکری در دانشگاه‎ها و حوزه‎های علمیه، تولید دانشنامه فضای مجازی پاک جهت حفظ بنیان خانواده و ترویج سبک زندگی پاک، حمایت از تحقیقات و پایان ‎نامه‎های دانشجویی در زمینه فضای مجازی پاک، جلب حداکثری مشارکت عمومی، وضع قوانین و مقررات برای فضای مجازی، بررسی فقه وب از طریق مراجع عظام تقلید، اقدام و عمل برنامه‎ریزی شده و پایش آن می تواند در رسیدن به فضای مجازی مطلوب موثر باشد.

فضای مجازی فعلی کشور را چطور ارزیابی می فرمایید؟
فضای مجازی یک زمین بازی بزرگ است که  دوست و دشمن در آن بازی می‎کند؛ و ما هنوز اوایل کار هستیم. شورای عالی فضای مجازی باید سرمایه‎گذاری‎های زیادی را به طور جدی انجام دهد و دولت نیز همسو با آن باشد. تاکنون فضای مجازی نسبتاً خوب می‎باشد.

آیا تاکنون در جهت بومی سازی فناوری های نوین اقدامات موثری صورت گرفته است؟
بله. ما پروژه‎های زیادی در راستای استفاده از بستر شبکه‎های برق که یک بستر امن می‎باشد و زیر ساخت آن موجود است را انجام دادیم، و پروژه‎هایی برای شرکت مخابرات و وزارت نیرو، برای استفاده‎ فنی از این بستر انجام شده است. این آمادگی وجود دارد، که بستری برای شبکه‎های فضای مجازی مهیا شود، و در این رابطه، نیاز به شرکت‎های دانش‎بنیان است که از نظر فنی، تکنولوژی و همچنین نرم افزارهای مربوطه وارد عمل شوند، که نمونه آن، پروژه طراحی و ساخت مودم‎های انتقال داده پرسرعت پهن باند از روی خطوط برق فشار ضعیف می‎باشد.

آیا از نظر فنی امکان انتقال اطلاعات از طریق کابل برق به جای کابل تلفن وجود دارد؟
بله. در حال حاضر ADSL از طریق کابل‎های تلفن برای مبادله دیتا استفاده می‎شود. در آینده مودم‎های BPLC جای ADSL را خواهند گرفت. در آینده رقیب ADSL همین BPLC خواهد بود که از کابل برق به جای کابل تلفن استفاده خواهد شد.

در صورت فعال شدن این روش انتقال اطلاعات چه چالشها و فرصتهای جدیدی ایجاد خواهد شد؟
چالشی رخ نخواهد داد ولی فرصت های زیادی از نظر شغلی جهت تولید تجهیزات فنی ایجاد خواهد شد و ممکن است بحث یک بستر اینترانت امن پیش بیاید که از لحاظ حریم خصوصی امنیت بالاتری داشته باشد.

آیا زیرساختهای لازم جهت سالم‎سازی و پاک‎سازی فضای مجازی داخل کشور وجود دارد؟
فیلترینگ هوشمند یکی از بحث‎هایی است که مطرح بوده است. البته فیلترینگ به صورت کلی هیچ وقت جواب نخواهد داد. چون در مقابله با آن فیلترشکن‎ها به وجود می‎آیند. ولی اگر فیلترینگ هوشمند وجود داشته باشد که بتواند مانع قسمتی از ناپاکی‎ها شود و از اعمال حرام جلوگیری کند، چیز بدی نخواهد بود.