به گزارش گروه تحلیلی فمپ، حالا که ۶٫۸ میلیون نفر فقط عکس های فیس بوک خصوصی خود را در معرض دید قرار داده اند،  به نظر می رسد زمانی مناسب برای صحبت در مورد حفظ حریم خصوصی آنلاین، به ویژه هنگامی مردم چیزی از فرزندان خود منتشر می نمایند باشد. والدین در حال حاضر برخی از بزرگترین نقض حریم […]

به گزارش گروه تحلیلی فمپ، حالا که ۶٫۸ میلیون نفر فقط عکس های فیس بوک خصوصی خود را در معرض دید قرار داده اند،  به نظر می رسد زمانی مناسب برای صحبت در مورد حفظ حریم خصوصی آنلاین، به ویژه هنگامی مردم چیزی از فرزندان خود منتشر می نمایند باشد.

والدین در حال حاضر برخی از بزرگترین نقض حریم خصوصی درباره فرزندان خود را،قبل از رسیدن به سن رضایت مندی در آنها انجام می دهند.

محدوده دیجیتالی کودک یا نوجوان در حال حاضر قبل از تولد شروع می شود. از عکس های اولتراسوند و اطلاعیه هایی که با تاریخ در رسانه های اجتماعی برای انتشار آماده می شود تا اسباب بازی های هوشمند، والدین اطلاعات بیشتری نسبت به آنچه که در مورد فرزندانشان می دانند را منتشرمی کنند. تعداد روزافزون کامپیوترها در کلاس درس و مقدار داده های جمع آوری شده توسط مدارس را اضافه کنید و اطلاعات بسیار کمی درباره فرزندتان که واقعا خصوصی است، متاسفانه این ها وجود دارد.
این تکنولوژی همراه با رفتار والدین به طور فزاینده ای کودکان را در معرض سرقت هویت، تحقیر، نقض حریم خصوصی مختلف، تبعیض آیندۀ خود قرار می دهد و موجب نگرانی در مورد مسائل مربوط به توسعه در مورد استقلال و رضایت می شود.

یک مطالعه سال ۲۰۱۰ نشان داد که در ایالات متحده بیش از ۹۰ درصد از فرزندان ۲ ساله و ۸۰ درصد نوزادان حضور آنلاین داشته اند!!

افزایش و خطرات “تکه تکه شدن”

در آگوست ۲۰۱۸، کمیساریای کودکان بریتانیا گزارشی با عنوان “چه کسی درباره من می داند” منتشر کرده است که چگونه به اشتراک گذاشتن اطلاعات کودکان و نحوه قرار دادن آنها، باعث در معرض خطر قرارگرفتنِ آینده آنها خواهد شد.

این گزارش برآورد می کند که تا سن ۱۳ سالگی والدین حدود ۱۳۰۰ عکس و فیلم از کودکان خود را به صورت آنلاین ارسال کرده اند .

حتی در سال ۲۰۱۱ تخمین زده شد که مردم فقط با حدود ۱/۵ از دوستان فیس بوکی شان آشنا شدند فکر کنید که چگونه بسیاری از فرصت های غیرقانونی نسبی باعث تحول در زندگی کودکان این والدین خواهد شد.

“sharenting”به عنوان پدیده جدید، که والدین اطلاعات کودکان خود را در اینترنت منتشر می نمایند مطرح شده است.

برکلیس براساس گزارش بریتانیا پیش بینی کرده است که تا سال ۲۰۳۰ “شارنتن” به ۲/۳ کلاهبرداری هویت، هزینه صدها میلیون دلار در سال خواهد رسید. به عنوان مثال، فقط نام، تاریخ تولد و آدرس (برای مثال به اندازه کافی کار، برای پیدا کردن آسان خواهد بود تا در فیس بوک یا جشنواره عکس، عکس جشن تولد را جستجو کنند)، را اگر بازیگران بد دنیای مجازی ذخیره کنند, زمانی که یک فرد ۱۸ ساله  شد؛ می توانند شروع به باز کردن حساب کاربری به نام او نمایند.

در نتیجه این و دیگر خطرات، مدافعان کودکان در حال تلاش برای آموزش والدین هستند تا  آنها را وادار نمایند به فکر کردن درباره ارسال اطلاعات (از جمله عکس ها و فیلم ها) کودکانشان در فضای مجازی، در حالی که باید در این میان موضوع اختلاف بین آزادی والدین برای ارسال و حق داشتن حریم خصوصی فرزند را نیز در نظر گرفت.

استیسی استاینبرگ با یک تجزیه و تحلیل حقوقی  از دانشگاه کالج لوین فلوریدا از قانون اثرات سرکوب پدر و مادر در برابر حقوق کودکان می گوید: مهم این است که والدین حق ارسال تصاویر فرزندان  (از جمله عکس ها، نقل قول ها، و توصیف دستاوردها و چالش ها) را بدهند. او یادآور می شود که تا سن ۴ سالگی، کودکان حس خود را دارند و قبلا خود را با دیگران مقایسه کرده اند. در این سن، آنها از شنیده شدن و فهمیدن بهره مند می شوند و به همین ترتیب:

والدین که به طور مرتب اطلاعات آنها را پست می کنند می توانند در مورد اینترنت با فرزندان خود صحبت کنند و از بچه های کوچک بخواهند که دوستان و خانواده خود را در مورد موضوع مورد نظر مشترک بدانند.

البته، رسانه های اجتماعی می توانند منبع حمایت والدین و برقراری ارتباط با اعضای خانواده دور باشند، بنابراین استینبرگ تلاش نمی کند والدین را متقاعد کند که سکوت رادیویی کامل در مورد خانواده هایشان را حفظ کنند. در عوض، او پیشنهاد می کند که والدین بیشتر به آنچه که پست می کنند فکر می کنند، از لایه های غیر ضروری اطلاعات مانند برچسب گذاری جغرافیایی که می توانند حذف کنند و به محض اینکه آنچه از فرزندان در اینترنت قرار می گیرد صحبت کنند.

این نه تنها احساس استقلال کودک را بهبود می بخشد، بلکه به زودی به خطرات بالقوه از بین بردن آنها هشدار می دهد و به آنها حس خوبی از آنچه که عمومی و خصوصی است، می دهد و این را یادآوری می کند.

در واقع، بچه هایی که با حس حریم خصوصی رشد می کنند، همراه با والدین حامی و کمتر کنترل کننده، در زندگی بهتر زیست می کنند. مطالعات انجام شده نشان می دهد که این کودکان احساس خوشبختی بیشتری دارند و رضایت زندگی بیشتر را نسبت به کودکان که به سن بلوغ می رسند و در دوران کودکی کمترین استقلال خود را تجربه کرده اند دارند.

کودکان باید بتوانند هویت خود را شکل دهند و احساس خود را از حریم خصوصی خود به وجود آورند، تا  درجوانی و در نهایت به عنوان بزرگسالان رشد کنند.

گزارش بریتانیا هشدار می دهد:

ما باید انتشار اطلاعات درباره کودکانمان را متوقف کنیم، چرا که ما نمی دانیم در آینده چه مشکلات و عواقبی ، این نشر اطلاعاتبرای ما و فرزندانمان به وجود خواهدآور، با توجه به این عدم اطمینان، آیا باید خوشحال باشیم که برای همیشه جمع آوری و به اشتراک گذاشتن اطلاعات کودکان  پایان داده شود؟

چه کسی به فرزند شما گوش می دهد؟

این فقط رسانه های اجتماعی نیست که یک مشکل حفظ حریم خصوصی برای کودکان است. خانه های ما به طور فزاینده ای با دستگاه های هوشمند که به «داده ها» گوش می دهند، پر می شوند و هر فصل تعطیلات، تعداد زیادی اسباب بازی جدید را با دستگاه های ضبط و بلوتوث به ارمغان می آورد.

به یاد دارید اسباب بازی  سلام باربی را؟

اما این افزایش رشد اسباب بازی های هوشمند، اعم از خرس های عجیب و غریب را که به والدین و کودکان اجازه برقراری ارتباط از طریق پیام های صوتی ذخیره شده را می دهند، اما متاسفانه پیام های شخصی بیش از ۸۰۰،۰۰۰ مشتری را به هر کسی که در اینترنت اندکی تبحر داشت و می دانست کجا نگاه کند ارسال می کنند.

ابر اسباب بازی های حیوان گونه در حال حاضر خارج از امنیت های مصوب حریم خصوصی هستند.

شرکت ها از ایجاد دستگاه های ارتباطی و نظارت در قالب اسباب بازی های کرکی دست بر نمی دارند. (در حال حاضر مجرمان سایبری وجود دارند که از این شرکت درخواست پول می کنند در عوض اطلاعاتی که ازمردم دزدیده اند.)

در حالی که Fisher-Price ساخت خرس هوشمند خود را متوقف ساخته است (که دارای یک میکروفون، دوربین، بلندگو، صفحه فشار و شتاب سنج است که می داند زمانی که در هوا پرتاب می شود کجاست و این اطلاعات را ارسال نماید و از آنجایی که کشف شد که دوربین می تواند هک شده و اطلاعات رالو بدهد.)، شما هنوز هم می توانید آنها را آنلاین بخرید.

رسانه های خبری با هشدار در مورد خرید اسباب بازی های هوشمند برای بچه ها و ارائه اطلاعات درباره مضرات آنها مردم را آگاه می کنند اما متاسفانه به جهت اقبال مردم برای خرید این اسباب بازی ها، این شرکت ها را از تولید آنها متوقف نمی سازد بلکه هر روز اسباب بازی هار ا هوشمند تر می سازند یک اسباب بازی با ضبط، دوربین و یا توانایی اتصال به اینترنت، مهم است آنچه را که این اسباب بازی می تواند بشنود، ببیند و ذخیره کند. حتی چیزهایی مانند Fire HD Kids Edition آمازون، با وجود اینکه اعلام کرد که “این یک اسباب بازی نیست”، از اطلاعات شخصی کودک شما می پرسد و می تواند به راحتی آنچه را که بازی می کند، تماشا کند و جستجو کند.

اگر شما در مورد بلندگوهای هوشمند خود، دوربین های امنیتی و مانیتورهای کودک پر از تکنولوژی مشابه فکر می کنید، درست است. فقط در مورد هر چیز “هوشمندانه” در خانه شما باید نگاه دوم به آسیب پذیری های امنیتی داده شود.

 

در میان والدین یک تصور رایج وجود دارد که اطلاعات بیشتر به معنای امنیت بیشتر برای فرزندانشان است. اما چیزهایی مانند مانیتورهای بچه هک شده و بچه های LoJacked که دستگاه های خود را در خانه یک دوست رها می کنند ، نشان می دهد که این طور نیست.

این حس نظارت نیز با توسعه دوران کودکی مواجه است. بچه هایی که از نظارت آگاه هستند، احساس خود را تغییر داده اند. آنها ممکن است به احتمال زیاد مرزها را زیر پا بگذارند و برای آنچه که درست و غلط هستند، یاد بگیرند، آیا این امر باعث می شود که آنها بیشتر در معرض نظارت در محل کار قرار بگیرند؟ آیا ارزش حریم خصوصی را درک می کنند؟

بدیهی است که بین این که می خواهیم کودکانمان را از دردسر برهانیم و آنها را مجبور به هماهنگی کنیم، خط خوبی وجود دارد.

همه چیز را باهم مرتبط کنید

با توجه به تمام هک های رسانه های اجتماعی، پرونده های بهداشتی، اسباب بازی های هوشمند و دستگاه های مختلف خانه، اطلاعات زیادی در مورد ما وجود دارد که فقط انتظار می رود مورد استفاده قرار گیرد.  کودکان، که در مورد خطرات آگاه نیستند و اغلب در مورد اینکه چه اطلاعات جمع آوری شده و به اشتراک گذاشته می شوند، بیشتر آسیب پذیرند.

این ترکیب را با افزایش تکنولوژی ناامن در مدارس ترکیب کنید. در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۸، FBI   طی یک اعلامیه خدمات عمومی را به والدین هشدار داده و در مورد تهدیدات سایبری مربوط به دانش آموزان K-12 منتشر کرد. “رشد سریع فناوری های آموزشی (EdTech) و مجموعه گسترده ای از داده های دانش آموزان ممکن است در صورت آسیب رساندن یا سوء استفاده، ازنقض حریم خصوصی و ایمنی پایینی برخوردار باشند.”

آنها گزارش دادند که در سال ۲۰۱۷ چندین مدرسه در سراسر کشور هک شده بودند. بدتر از همه، هکرها اطلاعات میلیونها دانش آموز از اطلاعات تماس دانشجویان، برنامه های آموزشی، تکالیف تکمیلی، پرونده پزشکی و مشاوران را به سرقت برده و با این اطلاعات از بچه ها و والدینشان سوء استفاده می کردند:

بازیگران پیام های متنی را به والدین و اجرای قانون محلی فرستادند، اطلاعات خصوصی دانش آموزان را منتشر کردند.

EdTech  اطلاعات باورنکردنی از کودکان جمع آوری کرد ، از جمله:

اطلاعات شخصی قابل شناسایی (PII)؛

داده های بیومتریک؛

پیشرفت تحصیلی؛

رفتاری، انضباطی و اطلاعات پزشکی؛

سابقه مرور وب؛

موقعیت جغرافیایی دانش آموزان؛

آدرس های IP مورد استفاده دانشجویان؛ و

فعالیت های کلاس درس.

با افزایش الگوریتم های پیش بینی شده و اطلاعات شناور آزاد در مورد بچه ها که از هر جنبه ای از زندگی آنها هک شده است، فرصتی عالی برای استفاده از نمرات آزمون اولیه، نقض قوانین رفتاری و ارزیابی شخصیت در برابر آنها برای بقیه زندگی خود ایجاد کرده ایم .

این فقط پارانوایی نیست، تیمی از گزارش بریتانیا هشدار وحشتناکی ارائه داد:

همانطور که یادگیری ماشین پیچیده تر و همه جا بالا می رود، می توانیم تمام این اطلاعات را با هم پیوند دهیم. از الگوریتم ها می توان برای پیش بینی در مورد افراد براساس این اطلاعات استفاده کرد.

فقط در مورد همه مکان هایی که ما از این الگوریتم ها استفاده می کنیم، از دادگاه ها تا برنامه های اعتباری به چک های پس زمینه کارمند فکر می کنیم. داده های کودکان از زمان تولد می تواند به راحتی آنها را در مسیری که از طریق این داده ها تعیین می شود، تعیین کنند و آنها را در طول عمر خود تحت تأثیر قرار دهد.

این گزارش برخی از سوالات مهمی را مطرح می کند:

آیا می توان اطلاعات در مورد توسعه زبان کودک و عملکرد آموزشی اولیه در سن چهار ساله در نتایج کاربرد دانشگاه خود نقش داشته باشد؟ آیا عادت های خرید والدین خود بر محصولات و خدماتی که از طریق تبلیغات هدف قرار می گیرند، تاثیر می گذارد؟ آیا اطلاعات بهداشت شخصی می تواند توانایی آنها در اخذ بیمه در آینده را تحت تأثیر قرار دهد؟

پس چه می توانیم بکنیم؟

در حالی که شما نمی توانید کودک خود را از هر تهدید احتمالی اطلاعات محافظت کنید، اما چیزهایی که همه ما می توانیم برای کاهش اثرات استفاده از داده های کودکان و همچنین ایجاد روابط کاربری با اشخاص دیگر که با فرزندان خود از تهدیدات آگاه باشند، انجام دهیم.

مدارس را تشویق کنید تا ایمنی و حریم خصوصی اینترنت را آموزش دهند. اگر مربیان و مدیران آنها از EdTech استفاده کنند، باید زمان را برای آموزش دادن به دانش آموزان در مورد خطرات انتقال اطلاعات خصوصی نیز فراهم کنند. در انگلستان، ایمنی اینترنت یک بخش اجباری از برنامه درسی مدرسه در سال ۲۰۱۴ بود، و زمان آن است که ایالات متحده در حال پیشرفت باشد.

تقاضا برای اینکه مدارس در مورد داده های جمع آوری شده توسط فناوری هایشان شفاف سازی نمایند و قبل از اجازه دادن به فرزندان برای ورود به دستگاه ها و برنامه ها، و همچنین ایجاد نگهبانان برای انتخاب فرزندان خود از استفاده از این فن آوری، اگر آنها احساس می کنند این موضوع مهمی نیست ، محافظت از حریم خصوصی آنها را به عهده بگیرند.

دوستان خود را تشویق کنید تا در مورد جمع آوری داده ها در مدارس و تجهیزات پزشکی بپرسند تا آنها بتوانند درک کنند که چه کسی اطلاعات جمع آوری می کند، نحوه استفاده، چه با آن به اشتراک گذاشته می شود، چگونه محافظت می شود و چگونه جمع می شود.(مهم است که توجه داشته باشیم که داده های ناشناس دیگر کافی نیست زیرا هکرها به راحتی قادر به شناسایی آن هستند.)

اسباب بازی هایی را که برای کودکان خریداری می کنید را بررسی کنید تا اطمینان حاصل کنید که سیستم های ضبط صدا یا سیستم ضبط نا امن ندارند. این سیستم ها را در اسباب بازی هایی که قبلا در اختیارتان قرار داده اید را غیرفعال کنید و کلمه عبور پیش فرض ابزارهای مورد استفاده فرزندان خود را (و همچنین روتر خانگی خود) تغییر دهید.

تقاضا کنید که شرکت هایی که به طور مستقیم به نواحی بازار عرضه می کنند شرایط و ضوابطی را که بچه ها می توانند درک کنند، بنویسند.

تشویق سیاست گذاران به تصویب قوانینی که محافظت از حریم خصوصی کودکان است. قانون حفاظت از حریم شخصی کودکان (COPPA) در سال ۱۹۹۸ تصویب شد، اما نقاط ضعف وجود دارد که به طور مداوم مورد سوء استفاده قرار می گیرند و قوانین باید به روز شود تا تکنولوژی های جدید را در نظر بگیرند.

از فناوری فرزندان خود استفاده کنید و در مورد آن تحقیق کنید. اگر پلتفرم یا برنامه را درک نکنید، نمیتوانید به درستی از کنترل والدین استفاده کنید.

عکسها یا فیلمهای آنلاین را ارسال نکنید که اطلاعات شخصی شما در مورد فرزندان شما را نشان دهد.

با پدربزرگ و مادربزرگتان، دوستان و اطفال نیز در مورد آنچه که آنها مجاز به اشتراک گذاری آنلاین در مورد فرزندان خود هستندصحبت کنید تا ذهن آنها روشن شود.

به یاد داشته باشید که داستان های فیس بوک و نمایش مشخصات عمومی یا Snapchat “snaps” به نظر می رسد درفواصل زمانی کوتاه، به راحتی می توانند عکس، صفحه نمایش، دانلود، و یا ضبط شده توسط بازیگران بد دنیای مجازی باشند.

باز هم، این کار خوبی نیست که به سادگی از این نشراطلاعات ترسیده شود یا جهان مجازی را به طور کامل خاموش کند. بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که بیشتر درباره آنچه که در مورد فرزندتان به صورت آنلاین ارسال می کنید، فکر کنید.

 

  • نویسنده : مجتبی الهیاری
  • منبع خبر : فمپ