به گزارش گروه تحلیلی فمپ، آیا شما اجازه می دهید فرزند شما در شب به تنهایی بیرون از خانه برود؟ آیا شما غریبه ها را به خانه خود دعوت می کنید و اجازه می دهید آنها به تنهایی با فرزند شما بازی کنند؟ اگر فرزند شما به یک تلفن هوشمند، رایانه لوحی یا رایانه دسترسی […]

به گزارش گروه تحلیلی فمپ، آیا شما اجازه می دهید فرزند شما در شب به تنهایی بیرون از خانه برود؟ آیا شما غریبه ها را به خانه خود دعوت می کنید و اجازه می دهید آنها به تنهایی با فرزند شما بازی کنند؟ اگر فرزند شما به یک تلفن هوشمند، رایانه لوحی یا رایانه دسترسی پیدا کند، دقیقا همان چیزی است که اتفاق می افتد.

اما شما متوجه می شوید که طبق ادعای وزارت دادگستری ایالات متحده ، ۱نفر از ۷ کودک درخواست های جنسی ناخواسته را از طریق شکارچیان آنلاین در اینترنت دریافت می کنند. این دیوانه کننده است!

شما می خواهید چیزی را حتی بدتر از این بدانید – یکی از ۲۵ کودک را برای دیدار با شکارچیان آنلاین به صورت شخصی تشویق می کنند.

آیا فرزند شما بر روی کامپیوتر Minecraft بازی می کند؟ آیا فرزند شما در Xbox Live است؟ آیا آنها حساب کاربری Instagram،تلگرام یا Snapchat دارند؟

حقیقت این است که هر کودکی که به فناوری دسترسی دارد، یک هدف بالقوه است؛ هر کودک!

خب چکاری باید انجام بدهم؟ قفل کردن تمام لوازم الکترونیک و در حباب قراردادن فرزندتان؟ احتمالا، اما بلاخره بر آن غلبه می کنند.

واقعیت این است که جهان ما با تکنولوژی ارتباط دارد و صادقانه، این ها بد نیستند اما درست مثل اینکه بچه ها بدون استفاده از کمربند ایمنی  درخودرو قرار نمی گیرند- ما نباید اجازه دهیم آنها بدون آموزش، اینترنت ببینند.

شما می توانید فرزند خود را از بازی آنلاین و رسانه های اجتماعی ممنوع کنید. اما نمیتوان به شما گفت که چه تعداد بچه هایی که در تمرینات درمانی کودکان دیده شده است که حسابهای رسانه های مخفی دارند یا در خانه دوست شان به صورت آنلاین حضور دارند.

شکارچیان آنلاین ، یک شخصیت آنلاین ایجاد می کنند که با میل و سن فرزند شما منطبق است. آنها می توانند عکس ها و ویدیو های جعلی داشته باشند که فرزند شما را متقاعد کند که آنها یک بچه هستند.

آنها به بازی آنلاین (یا Xbox Live، سایت های چت و برنامه های محبوب که بچه ها از آن استفاده می کنند، پیوسته اند.)

آنها شروع به ایجاد پیوند نزدیک در اینترنت می کنند.

آنها شروع به صحبت با فرزند شما در مورد زندگی واقعی خود می کنند.

آنها اجازه دادند در مورد شما و دوستانشان فریاد بزنند. آنها باعث می شوند کودک احساس کند هیچ کس دیگری را دوست ندارد.

آنها تصاویر کودکان بیگناه را به اشتراک می گذارند.
آنها عکس های خطرناکتری را به تصویر می کشند و فرزند شما را به انجام این کار تشویق می کنند.

شکارچیان آنلاین پس از آن به کودک بیان می کنند که: “والدین و دوستان شما تصاویری را که برای من فرستادید، خواهند دید و من به آنها این تصاویر را نشان خواهم داد، اگر عکس دیگری را به من ندهید.

در بعضی اوقات آنها کودک را تشویق به رفتار صریح جنسی در مقابل وب کم می کند.  اغلب این تصاویرضبط شده و برای تخریب بیشتر استفاده می شود.

پس از آن بعضی از شکارچیان آنلاین، کودک را به طور شخصی ملاقات می کنند

راه هایی برای حفظ امنیت

شما در مورد موارد فوق با کودک خود صحبت کنید. اجازه دهید آنها بدانند که اطلاعات شناسایی را به صورت آنلاین به اشتراک نگذارند.

آنها را آموزش دهید که شکارچیان آنلاین می توانند از تصاویر و ویدیوهای جعلی استفاده کنند تا مردم اعتقاد داشته باشند که آنها بچه هستند. آنها اغلب هویت فیزیکی دیگر قربانیان را – با استفاده از تصاویر و ویدیوهای خود می گیرند.

اجازه دهید آنها بدانند که اگر کسی با یکی از دوستان خود به صورت آنلاین دوست است – این بدان معنا نیست که دوستانشان آنها را در زندگی واقعی می دانند.

اطمینان حاصل کنید که تمام پروفایل های رسانه های اجتماعی آنها خصوصی هستند.

یک دوست در تمام رسانه های اجتماعی کودک خود باشید.

بچه ها حساب های مخفی ایجاد می کنند، بنابراین اگر تعداد زیادی پست در حساب شما مشاهده می کنید، عمیق تر بشوید. اگر میخواهید امنیت بیشتری داشته باشید.

اجازه ندهید رمزهای عبور بر روی هر حساب الکترونیک باشد

 

برای امنیت بیشتر شما می توانید محصولات مانند  خانواده روتر بی سیم را خریداری کنید، هنگامی که استفاده می کنید به شما در کنترل کودکان کمک می کند و به والدین اجازه می دهد تا در مورد استفاده از اینترنت فرزند خود بررسی لازم را انجام دهد، می توانید محدودیت زمانی را تنظیم کنید، وبسایت ها و برنامه ها را مسدود کنید، یک گزارش استفاده در هفته داشته باشید و دسترسی به اینترنت را با لمس یک دکمه متوقف کنید.

مطابق آمار در اروپا یکی از پنج کودک در سن ۹ تا ۱۱ سالگی با غریبه های اینترنت آشنا شده است.این در حالی است که هجده درصد از کودکان ۹ تا ۱۱ ساله با کسی که در ابتدا با اینترنت مواجه می شوند، ملاقات کردند و بیش از نیمی از آنها ادعا کردند که فقط به اولین جلسه خود رفته اند. جالب آن است که بسیاری از کودکان اعتراف کردند که تظاهر می کنند که در اینترنت بیش از ۱۸ سال دارند.

در نظرسنجی ملی از ۱۲۴۱ دانش آموز ابتدایی انگلستان توسط بنیاد (ISC) 2 ، ۱۸ درصد از ۹ تا ۱۱ ساله ها گفتند که آنها با کسی که در ابتدا با در اینترنت آشنا شدند، روبرو شده و ملاقات می کنند و بیش از نیمی از آنها ادعا می کنند که به تنهایی رفته و در اولین جلسه حضور پیدا کردند.

اکثریت اطفال که یک جلسه دنیای واقعی را با یک غریبه اینترنتی سازماندهی کردند، شخص را از طریق بازی های آنلاین (۴۷ درصد)(مانند بازی کوئیز اف کینگ در ایران) یا رسانه های اجتماعی و چت آنلاین (۲۶ درصد) ملاقات کردند.یک پنجم گفتند که از سن افرادی که اولین دیدار با آنها ملاقات کرده اند و اینکه چگونه با آنها برخورد داشتند، شگفت زده شدند.

آنهایی که در اولین جلسه شرکت کردند این اتفاق را با ۵۷ درصد از دوستان دیگری که کمتر از ۱۸ سال داشتند، در میان گذاشتند. فقط ۲۸ درصد والدین یا بزرگسالان خود را مطلع کردند، و ۱۴ درصد دیگراصلا این دیدار را منعکس نکردند.

این نظرسنجی همچنین نشان داد که ۱۶ درصد از کودکان تصاویر خود را به صورت آنلاین ارسال یا دریافت کرده اند یا از طریق متن دریافت کرده اند، نکته مهم این که آنها نمی خواهند خانواده ها از این ماجرا اطلاع پیدا کنند، این در حالی  است که ۷۲ درصد از کسانی که تصویر آنلاین  آنها را ناراحت کرده  است، به هیچ کس در مورد آن چیزی نگفتند.

یکی از پنج نفر اعتراف کرد که آنها تظاهر می کنند که در اینترنت بیش از ۱۸ سال دارند (۱۳ درصد آنها تظاهر به ۲۶ سال یا بیشتر دارند)

کودکان گزارش می دهند که آنها هدف بزرگسالانی که برای جلب نظر و دوستی سن خود را دروغ می گویند قرار می گیرند و ۱۱ درصد از آنها گفته اند، یک نفر را که بزرگ سال است و راز سن خود را به دروغ عنوان کرده است و خود را زیر ۱۸ سال نشان داده است توانسته است آنها را برای دوستی مجاب نمایداما بعد ها وی به عنوان یک بزرگسال شناخته شده است.

تیم ویلسون، مدرس مدرسه و داوطلب مدرسه ای با (ISC)، در این باره گفته است:

“بسیار مهم است که والدین و مراقبان کودکان در گفتگویی صادقانه در مورد رفتار آنلاین کودکان فارغ از ترس و یا برخورد یک بزرگسال با آنها، تجربیات خود را بیان نمایند. والدین نیز باید از خطرات آنلاین آگاه باشند تا به آنها کمک کنند نقش فعال تری در نظارت بر استفاده از اینترنت کودکان داشته باشیم.”

تقریبا یک چهارم از کودکان گفتند که والدین آنها هرگز در شبکه های اجتماعی آنها را بررسی نمی کنند و یک سوم دسترسی به اینترنت در خانه از حریم خصوصی اتاق خواب خود را دارند.

کودکان همچنین پذیرفته اند که آموزش رسمی در مورد امنیت اینترنت دریافت کرده اند و ۳۱ درصد آنها گفته اند که هیچ وقت درک نکرده اند که چگونه از خودشان محافظت کنند.

 

تحقیقات در انگلستان نشان میدهد که یکی از چهار کودک در سن ۶ تا ۱۲ سالگی اطلاعات شخصی خود را با افراد غریبه به اشتراک گذاشته است.

نظرسنجی از ۱۰۰۰ والدین نشان داد که ۲۵ درصد از کودکان جوان اعتراف می کنند که اطلاعات شخصی خود را از جمله نام، آدرس، رمز عبور و تصاویر خود را با افرادی که نمی دانند، به اشتراک می گذارند.

تحقیقاتی که توسط باشگاه پینگوین دیزنی در مشارکت با Childnet و مرکز حفاظت از کودکان و کودکان مرکز (CEOP) در بریتانیا انجام شد، همچنین دریافت که یکی از شش کودک اظهار داشت که به اشتراک گذاری چنین اطلاعاتی مناسب است.

 

این گزارش همچنین نشان داده است که اگر چه کودکان جوان ممکن است اطلاعات را افشا کنند، آنها نباید آنلاین باشند، اکثر والدین (۶۴ درصد) می گویند که کودکان آنها به طور منظم از وب استفاده می کنند.

امروز ایران ما نیز در دوران گذار و رسیدن به تکنولوژی های نوین ازجمله اینترنت است و خوب است که والدین  با کسب آگاهی در این باره و تصحیح رفتار های خود و اطلاع رسانی به کودکان و فرزندان سعی کنند تا در مسیر مهم و سازنده ای برای تعالی فرزندان خود تلاش نمایند.

 

  • نویسنده : مجتبی الهیاری
  • منبع خبر : فمپ