پسر ۱۳ ساله ای که با دل درد و سرگیجه به بیمارستان مراجعه کرده بود منتظر جراحی است تا مثانه و بخشی از روده او جدا شود، دختر ۱۴ ساله ای که به جهت ضعف حرکتی به بیمارستان رماجعه کرده است و در بدو تشخیص کمبود ویتامین دی برای او تشخیص داده شده است، این […]

پسر ۱۳ ساله ای که با دل درد و سرگیجه به بیمارستان مراجعه کرده بود منتظر جراحی است تا مثانه و بخشی از روده او جدا شود، دختر ۱۴ ساله ای که به جهت ضعف حرکتی به بیمارستان رماجعه کرده است و در بدو تشخیص کمبود ویتامین دی برای او تشخیص داده شده است، این ها بخشی از اظهارات پزشک جوانی است که در یکی از بیمارستان های انگلستان به طبابت مشغول است.

این پزشک تعجب بیشتر خود را در باره مراجعان نوجوان در طی پنج سال اخیر به بیمارستان ابراز می دارد و می گوید: من واقعا متوجه نمی شوم چه اتفاقی رخ داده است رشد آرامی در طی این چند سال در مراجعه کودکان و نوجوانان به بیمارستان کالج لندن رخ داده است.شکایت از مشکلات فیزیکی پیچیده مانند تنفس نا هماهنگ، خستگی یا سر درد مداوم، یبوست های مفرط و…

با بررسی بیشتر این بیماران به یک نکته مشترک میان همه اینها رسیدیم”عدم فعالیت به علت زمان زیاد صرف شده در اینترنت”

جو بیگنت این پزشک جوان عنوان کرد : به عنوان پزشک نوجوانان سرویس اختلال عملکردی در استفاده از ابزار ایکس باکس به شدت افزایش می یابد، گوشی های هوشمند و اینترنت در آن به عنوان یکی دیگر از این ابزارها می تواند در عملکرد نوجوانان و کودکان اختلال های شدید و جبران ناپذیری را ایجاد نماید.

عجیب تر این است که رشد تکنولوژی این قدر سریع اتفاق می افتد که به اثرات ناشی از این موضوع اصلا توجهی نمی شود و همراه تحت تاثیر این رویداد که رشد تکنولوژی ارجحیت دارد قرار می گیرد( مانند آنچه امروز در اثرات تخریبی شبکه های اجتماعی و پیام رسان هایی نظیر اسنپ چت و اینستاگرام مشاهده می کنیم)

گاه یتصور می شود که فقط پیام رسان های اجتماعی و جستارهای وابسته به آنها خطرات زیادی برای کودکان و نوجوانان دارند در حالی که مطابق تحقیقات انجام شده و شواهد عینی بسیاری از کودکان و نوجوانان حتی در سایت هایی نظیر ویکی پدیا نیز غوطه ور هستند و گره ناگسستنی با انها پیدا کرده اند.

کنش های عصبی که در شبکه های اجتماعی و سایت ها در فضای اینترنت اتفاق می افتد می تواند به واکنشی در آزادسازی دوپامین بی انجامد؛ این افزایش همانند یک داروی اعتیاد آور در بدن انسان خود را نمایان می سازد و عوارضی همچون : چاقی، دیابت نوع ۲، محرومیت شدید خواب، بیماری های رفتاری و … را ایجاد می نماید.

توجه بسیاری از والدین بیشتر به محتوای آنچه مخورد استفاده قرار می دهند می باشد تا به زمان استفاده از آن این مسئله برای کودک ونوجوان در حال رشد ما بسیار مهم و حائز اهمیت است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

مطمعنا بسیاری از کودکان به جهت ساختارهای منازل امروزی و زندگی شهر نشینی حضور گسترده تری در اینترنت و فضای های وابسته به آن را دارند.

جو بیگنت در این باره می گوید: با توجه به این موضوع کار خانواده ها بسیار دشوار خواهد بود تا بتوانند کودک و نوجوان خود را در مسیر رشد و تربیت صحیح از فضای اینترنت و جستارهای وابسته به آن دور نمایند، حتی من شاهد بودم که در خانواده ای با سطح زندگی متوسط با ایجاد ممنوعیت در این باره نوجوان خانواده خود را با چاقو تهدید کرده است .

حقیقت این است که اینترنت در همه جای دنیا وجود دارد و پیرامون ما را احاطه کرده است و ما هم به آن نیاز داریم و از مزایای بزرگ و فناورانه آن اطلاع کامل و کافی داریم اما متاسفانه هنوز تصویری کامل از اثرات و برخوردهای ناشی از این تکنولوژی بر انسان ها نداریم.

باید این موضوع را که در زمینه بهداشت سایبری کم کاری شده  است و اطلاعات جامعه در این باره با توجه به رشد روز افزون تکنولوژی کمتر از میزان نیاز آنها است را به یک موضوع ملی تبدیل کنیم تا همگان ددر این باره حساس شوند و بتوانیم به استاندارد سازی این موضوع خصوصا برای کودکان ونوجوانان برسیم.

به عنوان مثال پویش های مردمی که دولت از آنها در زمینه های مختلف حمایت می کند، مانند استفاده کمتر از نمک در رژیم غذایی و یا استفاده بهینه از منابع پروتئینی و استفاده از شیر و لبینات در رژیم غذایی کودکان می تواند الگویی برای ایجاد الزامات بهداشت سایبری در جامعه شود.

  • منبع خبر : فمپ