رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور گفت: در حال حاضر یکی از معضلاتی که با آن روبه‌رو هستیم اخبار جعلی منتشرشده در فضای مجازی است که در انتخابات آتی شاهد رشد آن خواهیم بود بنابراین باید سواد رسانه موردتوجه قرار بگیرد. به گزارش فمپ از  ایسنا، سید ابوالحسن فیروزآبادی در شورای اداری استان قزوین که […]

رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور گفت: در حال حاضر یکی از معضلاتی که با آن روبه‌رو هستیم اخبار جعلی منتشرشده در فضای مجازی است که در انتخابات آتی شاهد رشد آن خواهیم بود بنابراین باید سواد رسانه موردتوجه قرار بگیرد.

به گزارش فمپ از  ایسنا، سید ابوالحسن فیروزآبادی در شورای اداری استان قزوین که امروز برگزار شد، تصریح کرد: امروزه پس از پشت سر گذاشتن عصرهای مختلف در عصر فضای مجازی به سر می‌بریم، میزان تحولات در این عصر بسیار زیاد است و در همه شئون زندگی شاهد تحولات خواهیم بود.

وی افزود: در حوزه سیاسی، شاهد ظهور و بروز قدرت هستیم و باید قدرت نرم را مدیریت کنیم، در این دوره مفهوم مرز متحول می‌شود به‌طوری‌که ظهور و بروز جهانی‌شدن، مرز و حاکمیت دولت و ملت را به چالش می‌کشد.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور با اشاره به اقتصاد دیجیتالی خاطرنشان کرد: در این عصر شاهد مدل‌های جدیدی از اقتصاد ازجمله «اقتصاد توجه» روبه‌رو هستیم، در این نوع اقتصاد تعداد لایک و کامنت قیمت کانالی را تعیین می‌کند و میزان آن می‌تواند قیمت را افزایش یا کاهش دهد.

وی عنوان کرد: در این عصر درواقع اقتصاد، خدماتی شده، عقود شرطی، اقتصاد توجه و شراکتی مطرح می‌شود؛ اقتصاد دیگری که مهم است اقتصاد به‌صورت پلت فرم است، از ۷ میلیارد نفر، ۴ میلیارد نفر در فضای مجازی به‌صورت دیتا اتصال دارند و بر روی این اتصال قرار است اتصال بزرگ‌تری به همه اشیا عالم به نحو اقتصادی با شکل پلت فرمی برقرار شود.

فیروزآبادی بیان کرد: پیام‌رسان‌ها مقدمه‌ای برای نظام اقتصاد جهانی پلت فرمی هستند، وقتی پیام‌رسان‌ها شکل می‌گیرند این موضوع مطرح می‌شود که نظام بانکی، آموزشی، بهداشتی و خدمات روی این پیام‌رسان‌ها سوار شود و در این حالت اقتصاد پلت فرمی شکل می‌گیرد.

وی عنوان کرد: نگاه به پیام‌رسان نگاه به پلت فرمی است که می‌تواند پایه تحولات بعدی باشد، در این فضا قانون‌گذاری از سوی حکومت‌ها صورت نمی‌گیرد، کنسرسیوم‌های پرقدرتی از نخبگان و جامعه مدنی شروع به هنجار گذاری، مقررات گذاری و در آینده نزدیک قانون‌گذاری می‌کنند.

فیروزآبادی یادآور شد: در حوزه اجتماعی، شاهد این هستیم همه مردم به هم متصل می‌شوند یعنی خود می‌توانند در این فضا بازیگر بوده و کنشگر باشند و پایه همه تحولات هم همین امر است و هر آنچه تاکنون در فضای مجازی رخ‌داده اتصال افراد بوده است.

وی تأکید کرد: کشور ما نسبت به کشورهای مشابه خودش در عرصه اقتصاد دیجیتالی موفق است و شاهد فعالیت‌های مختلفی در عرصه فضای مجازی مانند تاکسی‌های اینترنتی و سایت‌های خریدوفروش کالا و هزاران شغل هستیم که پایه‌گذار هزاران شغل دیگر است.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور خاطرنشان کرد: ما نمی‌توانیم بپذیریم که بازارهای ما باز باشد و گوگل، فیس‌بوک و تلگرام هر طور که می‌خواهند در این کشور کسب‌وکار کنند، این چالش جدی در کشور ماست، با توجه به اهمیت جغرافیا در فضای مجازی در نخستین گام ما حداقل باید مرزهای ما منطبق بر مرزهای جغرافیایی باشد ما در اقتصاد باید جهانی فکر کنیم و حداقلی که برای خود در نظر می‌گیریم کشوری باشد.

وی تأکید کرد: زمانی که استعمار وارد کشور شد بسیاری دیر فهمیدند و امروز هم اگر در فضای مجازی گارد خود را بازکنیم بردگان صاحبان سرمایه خواهیم شد لذا در این زمینه نگاه مبنایی داریم تا به سمت پلت فرم ملی برویم و در حوزه اقتصاد مجازی نباید بازی را ببازیم.

دوره روابط عمومی‌های یک‌طرفه که مداحی مدیر سازمان را می‌کنند، به سر آمده است

فیروزآبادی خاطرنشان کرد: در این میان استفاده از ظرفیت‌های بومی و نرم‌افزارهای ایرانی دارای اهمیت است، باید اپلیکیشن‌های ما ایرانی باشد، در حال حاضر به دلیل تحریم و فقدان منابع نمی‌توانیم اشتغال سرمایه‌بر در کشور ایجاد کنیم.

وی عنوان کرد: فضای مجازی بیشتر از سرمایه نیاز به فکر دارد و ما نیز توصیه می‌کنیم که ایجاد اشتغال در این حوزه بیشتر موردتوجه قرار بگیرد، راه‌اندازی اقتصاد دیجیتال برای ما قدرت نرم ایجاد می‌کند و بنابراین باید مردم را به استفاده از این فضا ترغیب کنیم.

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور با اشاره به اهمیت سواد رسانه‌ای تصریح کرد: عموم مردم بایستی سواد مبتنی بر آگاهی داشته باشند هرچند سواد دیجیتال و اینترنتی را غرب تعریف می‌کند اما سواد اینترنتی صرفاً آموزش استفاده از میکروسافت و جست‌وجو در اینترنت نیست آن‌ها به دنبال منافع خودشان هستند.

وی تأکید کرد: باید مردم توجیه شوند چگونه از گوگل استفاده کنند زیرا این جستجوگر در فضای جستجوی خود دنبال کسب درآمد است و صفحاتی را برای ما نمایش می‌دهد که برایشان نفع مالی دارد، مردم باید این را بدانند و آگاهی داشته باشند.

فیروزآبادی تصریح کرد: مشارکت دادن مردم در حکومت بسیار مهم است و در عصر فضای مجازی که هر شهروند یک خبرنگار و فعال رسانه‌ای است باید مداخله جامعه مدنی و نخبگان را مهیا کنیم تا تصمیم غلط نگیریم.

وی افزود: در حال حاضر یکی از معضلاتی که با آن روبه‌رو هستیم اخبار جعلی منتشرشده در فضای مجازی است که در انتخابات آتی شاهد رشد آن خواهیم بود بنابراین باید سواد رسانه موردتوجه قرار بگیرد، همچنین باید ازنظر نخبگان به‌صورت شبکه‌ای استفاده کنیم.

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور عنوان کرد: امروز دیگر دوران روابط عمومی‌های یک‌طرفه که مداحی مدیر سازمان را می‌کنند، گذشته و به سر آمده است، همه باید در فضای مجازی فعال بوده و ارتباط با مردم را بپذیریم و مشارکت مردم را جدی بگیریم. برای اینکه فضای سالمی ایجاد کنیم باید سواد رسانه‌ای را افزایش دهیم.