پروژه بزرگ ایران هوشمند شب گذشته، در برنامه رسمی با حضور حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، شهردار تهران و اعضای ارشد دولت تدبیر و امید رسما کلید خورد؛‌ پروژه‌ای که هدفش سامان‌مند کردن سامانه‌های الکترونیکی و بها دادن به رشد استارتاپ‌ها، افزایش شفافیت در حوزه‌های مختلف خواهد بود، در عین‌حال تخمین زده می‌شود،‌ بتواند سیستم‌های قدیمی […]

پروژه بزرگ ایران هوشمند شب گذشته، در برنامه رسمی با حضور حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، شهردار تهران و اعضای ارشد دولت تدبیر و امید رسما کلید خورد؛‌ پروژه‌ای که هدفش سامان‌مند کردن سامانه‌های الکترونیکی و بها دادن به رشد استارتاپ‌ها، افزایش شفافیت در حوزه‌های مختلف خواهد بود، در عین‌حال تخمین زده می‌شود،‌ بتواند سیستم‌های قدیمی و تفکر سنتی را به طور قابل‌ملاحظه‌ای تغییر بدهد.
حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در آیین افتتاح رسمی «ایران هوشمند» که در سالن اجلاس سران برگزار شد، با اشاره به این قابلیت‌ها تاکید کرد: «زمانی که شرح مختصری از استارتاپ‌ها را گوش دادم به این نتیجه رسیدم که این جمع اگر جوان نبودند و اراده جوانی‌شان نبود، با فشارهایی که در حوزه‌های مجوز و مقررات وجود دارد، عقب‌نشینی می‌کردند؛ مقرراتی که مربوط به گذشته‌است و به درد دنیای امروز نمی‌خورد.» او با اشاره به این‌که مقررات قدیمی در ایران هوشمند نیاز به تغییر دارند، گفت: «این‌که مقرراتی مربوط چند قرن پیش را امروز برای خودرو و هواپیما اعمال کنیم، شدنی نیست. آن شرایط با شرایط امروز متفاوت است. پس امروز یک بار سنگینی روی دوش دولت است تا بتواند موانع اینهارا برطرف کند.» او با تاکید بر این‌که مشکلات پیش رو با همکاری همه و با توجه ویژه به اقتصاد دیجیتال و سواد دیجیتال قابل حل خواهد بود، گفت: «برای غلبه بر مشکلات، راهی به جز همکاری همه قوا، مجلس، قوه قضاییه و مجلس که نمایندگان آنها در شورای عالی فضای مجازی حضور دارند، وجود ندارد. امروز ما باید با پیشرفت علم، خود اتکایی و همراهی با کشورهای دوست با  یک‌جانبه‌گرایی‌ها و تسلط‌هایی که قدرت‌های بزرگ از طریق فضای مجازی می خواهند در کشورها داشته باشند، مقابله کنیم. کشورهای منطقه و کشورهای دوست باید در کنار هم قرار بگیریم و قدرت فناوری در فضای مجازی را بالا ببریم،‌ جلوی سوءاستفاده قدرت‌هایی که دنبال یک‌جانبه‌گرایی هستند بایستیم و بتوانیم در مسیر پیشرفت جامعه حرکت کنیم.»‌ در این همایش سید محمود علوی، وزیر اطلاعات، پیروز حناچی، شهردار تهران، علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی و گروهی از نمایندگان مجلس نیز حضور داشتند. روحانی در حضور مسئولان ارشد کشور تاکید کرد: «می‌خواهم قول بدهم دولت بر مبنای اصولی که از ابتدا به مردم قول داده، برای باز بودن فضای مجازی ایستادگی خواهد کرد و از همه توان خودش استفاده می‌کند تا از لحاظ مقررات ، تسهیل‌گری مقررات و هر امکانی که در اختیارش باشد، جوانان کشور را یاری کند.»

کاهش تصدی‌گری دولت در ایران هوشمند
محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات در این نشست با اشاره به توقع‌های رئیس‌جمهوری از خودش، در زمانی که قرار بود به عنوان وزیر ارتباطات به مجلس معرفی شود، گفت: «رئیس‌جمهوری در جلسات خصوصی که با من پیش از معرفی به مجلس داشتند، گفتند، انتظاری که من از شما دارم و بایستی متناسب با آن برنامه‌ریزی بکنید، ایجاد ۱۰۰ هزار شغل در سال است. مطالعات ما نشان داد، در زمانه‌ای که اقتصاد دیجیتال در دنیا در حال رشد است، ایفای نقش دولت‌ها در حوزه تحول دیجیتال بهترین فرصت را برای ما فراهم می‌کند. برای رسیدن به این هدف،‌دولت‌ها باید از رگولاتور به توانمندساز تبدیل شده، تصدی‌گری را کم کنند،‌در عین‌حال دولت باید بخش خصوصی را طوری توانمند کند که خودش بتواند جلو رفته و اقداماتی را انجام بدهد.» او یکی از جدی‌ترین مشکلات در این زمینه را «دره دیجیتال» نام گذاشت و گفت: «ما ابتدا خیال می‌کردیم شکاف دیجیتال بین مردم وجود دارد که فراهم کردن امکانات و ارتباطات بین مناطق کمتر توسعه‌یافته به رفع آن کمک می‌کند. بعد متوجه شدیم دره عمیقی بین فهم دیجیتال در مدیران سنتی و جوانان وجود دارد؛ مدیرانی که به جایشان چسبیده‌اند و تکان نمی‌خورند.»