تعدادی از مخاطبان درخواست حمایت از پیام رسان‌های داخلی داشتند که برای روشن شدن وضعیت جایگزینی تلگرام با یک پیام رسان بومی با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت‌وگو کردیم. باوجود فیلتر شدن تلگرام، هنوز جایگزینی برای این پیام رسان روسی پیدا نشده است و حالا زمزمه هایی درباره ایجاد و طراحی یک پیام رسان […]

تعدادی از مخاطبان درخواست حمایت از پیام رسان‌های داخلی داشتند که برای روشن شدن وضعیت جایگزینی تلگرام با یک پیام رسان بومی با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت‌وگو کردیم.

باوجود فیلتر شدن تلگرام، هنوز جایگزینی برای این پیام رسان روسی پیدا نشده است و حالا زمزمه هایی درباره ایجاد و طراحی یک پیام رسان بومی جدید به میان آمده است.

تعدادی از مخاطبان در سامانه «فارس من» درخواست حمایت بیشتر از پیام رسان‌های داخلی داشتند. این مخاطبان وزارت ارتباطات را مسئول پیگیری این موضوع دانسته و خواستار شفافیت شدند.

این مخاطبان اعلام کردند: آیا وقت آن نرسیده انحصار شرکت ارتباطات زیر ساخت شکسته شود؟ آیا وقت آن نرسیده از پیام رسان و شبکه های اجتماعی داخلی حمایت شود؟ تا کی مرغ همسایه رو غاز بدانیم؟

 بهتر است به جای فروش وی پی ان ها یک اقدام و برخورد مناسب با پیام رسان‌های خارجی شود تا هم تمایل بیشتری به استفاده از پیام رسان‌های داخلی وجود داشته باشد و هم پهنای باند مناسب در اختیار این شبکه‌ها قرار بگیرد.

سایه پیام رسان خارجی بر سر برنامه‌نویسان داخلی

یکی از مخاطبان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، اظهار کرد: تا زمانی که سایه پیام رسان‌های خارجی روی سر پیام رسان بومی است، نمی توان انتظار داشت تا این طراحان و برنامه نویسان داخلی بتوانند پیشرفت کنند و یک شبکه اجتماعی داخلی موفق با مخاطبان زیاد داشته باشیم.

وی ادامه داد: بهتر است به جای فروش وی پی ان ها یک اقدام و برخورد مناسب با پیام رسان‌های خارجی شود تا هم تمایل بیشتری به استفاده از پیام رسان‌های داخلی وجود داشته باشد و هم پهنای باند مناسب در اختیار این شبکه‌ها قرار بگیرد.

بسیاری از کارشناسان فناوری اطلاعات بر این عقیده اند که پس از ناکامی جایگزینی پیام رسان های داخلی، وزارت ارتباطات این بار به دنبال طراحی و رونمایی از یک پیام رسان جدید ایرانی است.

راه حمایت از پیام رسان‌ها، فقط اعطای وام نیست

سید علیرضا آل داود پژوهشگر فضای مجازی درباره حمایت از پیام رسان‌های داخلی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، اظهار کرد: متاسفانه در برهه‌ای از زمان وجود طلاگرام و هاتگرام، فرصتی که برای رشد پیام رسان های داخلی  وجود داشت را ازبین بردند. چرا که مخاطبان پس از کوچ به پیام رسان داخلی  با دیدن این پوسته ها از پیام رسان ایرانی نا امید شده و دوباره به پوسته های تلگرام بازگشتند.

وی تأکید کرد: با اعطای وام به تنهایی نمی‌توان از این پیام رسان‌ها حمایت کرد و پهنای باند و زیر ساخت های لازم برای رشد و پیشرفت این نرم افزارها لازم است.

بسیاری از کارشناسان فناوری اطلاعات بر این عقیده اند که پس از ناکامی جایگزینی پیام رسان های داخلی، وزارت ارتباطات این بار به دنبال طراحی و رونمایی از یک پیام رسان جدید ایرانی است.

زمزمه پیام رسان جدید ایرانی، ازشایعه تا واقعیت

پیش از این نیز، سید مرتضی موسویان رئیس هیئت مدیره انجمن علمی سواد رسانه‌ای ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، تصریح کرد: در ایران نزدیک به ۵۴ پیام‌رسان داخلی وجود دارد که البته تعدادی از آنها به عنوان باشگاه ارتباط با مشتریان فعالیت دارند.به همین منظور، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به برخی از پیام‌رسان‌ها نمره قبولی داد که هم اکنون نیز این پیام رسان ها نتوانستند جایگزین تلگرام شوند.

وی افزود: طی خبرهایی که به من رسیده، وزارت ارتباطات هم‌اکنون به دنبال معرفی یک پیام‌رسان جدید است هنوز اسم این پیام رسان را نمی دانم ولی اپلیکیشن قدرتمندی خواهد بود.

خبر طراحی پیام رسان جدید،صحت ندارد

به دنبال انتشار این خبر، موضوع طراحی پیام رسان بومی را از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جویا شدیم.

محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، با اشاره به اخباری مبنی بر تولید و طراحی یک پیام رسان جدید گفت: چنین خبری را نشنیدم و از آن اطلاعی ندارم.

وی در ادامه گفت: حرف‌های زیادی در فضای مجازی منتشر می شود ولی پایه و اساس ندارد و نمی توان به آن استناد کرد.

براساس گفته های وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ، طراحی  پیام رسان بومی جدید، موضوعی است که در حد یک گمانه باقی مانده و بی اطلاعی وزیر از این خبر نشان دهنده این است که این موضوع در دستور کار وزارت قرار ندارد.اما باید دید که چه حمایتی از طرف نهادهای مربوطه برای رشد و خودنمایی دوباره اپلیکیشن های بومی در زمینه پیام رسانی می شود؟

  • منبع خبر : خبرگزاری فارس