امروزه وسایل ارتباطی بر زندگی انسان‌ها سایه افکنده، اما مانند چاقوی دو لبه‌ای است که می‌تواند نقاط مثبت و منفی داشته باشد. پریوش شهامت کارشناس روانشناس بالینی مرکز آموزشی درمانی حافظ گفت: براساس یک تقسیم بندی نسلی، نسل سوم، بیشترین کاربران فضای مجازی در ایران بوده و پیش از نسل‌های دیگر در معرض آسیب‌های اجتماعی […]

امروزه وسایل ارتباطی بر زندگی انسان‌ها سایه افکنده، اما مانند چاقوی دو لبه‌ای است که می‌تواند نقاط مثبت و منفی داشته باشد.

پریوش شهامت کارشناس روانشناس بالینی مرکز آموزشی درمانی حافظ گفت: براساس یک تقسیم بندی نسلی، نسل سوم، بیشترین کاربران فضای مجازی در ایران بوده و پیش از نسل‌های دیگر در معرض آسیب‌های اجتماعی مجازی هستند.

وی افزود: فضای مجازی نوعی از بحران هویت را میان طیف گسترده‌ای از جوانان به وجود آورده و این بحران هویت در زمینه‌های فردی، ناهمگونی‌های هویتی را سبب شده و به نحوی، تعادل اجتماعی را متاثر کرده است.

شهامت ادامه داد: یکی از آسیب‌های فضای مجازی، آسیب پذیربودن سلامت روانی کودکان و نوجوانان است.

به گفته این کارشناس، اینترنت، مانند تمام وسایل ارتباط جمعی، جنبه‌های مثبت و منفی دارد و استفاده نادرست از آن، می‌تواند نیروی پویا و کارآمد کشور به ویژه کودکان و نوجوانان را تهدید کند.

وی تصریح کرد: تنهایی، افسردگی، اضطراب، عزت نفس پایین برخی از مشکلات احتمالی است که کودکان در اثر استفاده بیش از اندازه از اینترنت به صورت آنلاین، با آن مواجه هستند.

کارشناس روانشناس بالینی مرکز آموزشی درمانی حافظ اظهار داشت: زمانی که کودک و نوجوانی به اینترنت معتاد می‌شود، انگیزه اش برای تعامل با دیگران کم می‌شود که خود اثرات منفی بر ارتباط شخصی و تعاملات اجتماعی او دارد.

شهامت گفت: کارشناسان معتقدند که ارتباط اجتماعی از راه اینترنت، ضعیف‌تر از ارتباط‌های واقعی است و در دراز مدت به انزوای اجتماعی، افسردگی و به خطر افتادن سلامت روان افراد می‌انجامد و آن‌ها از آسیب پذیری بالا و سلامت و بهداشت روان پایین رنج می‌برند.

به گفته وی، اگر افراد به مرحله‌ای رسیده اند که اینترنت را به خواب و غذا ترجیح می‌دهند، باید بدانیم که مشکل جدی است و لازم است با پزشک مشورت کنیم. یکی از راه‌های جلوگیری از بروز این مشکل، محدود کردن مدت زمان استفاده از اینترنت است.

  • منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان