رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به پیاده‌سازی جویشگر بومی در کشور اظهار کرد: افزایش تعداد کاربران این جویشگر نیاز به فرهنگ‌سازی دارد؛ ضمن آنکه اگر تصور بر این باشد که کسب‌وکارهایی در ذیل این جویشگرها صورت گیرد، تاکنون این امر محقق نشده، ولی دولت به عنوان وظیفه حاکمیتی در این زمینه سرمایه‌گذاری […]

رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به پیاده‌سازی جویشگر بومی در کشور اظهار کرد: افزایش تعداد کاربران این جویشگر نیاز به فرهنگ‌سازی دارد؛ ضمن آنکه اگر تصور بر این باشد که کسب‌وکارهایی در ذیل این جویشگرها صورت گیرد، تاکنون این امر محقق نشده، ولی دولت به عنوان وظیفه حاکمیتی در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده است.

به گزارش فمپ از ایسنا، دکتر وحید یزدانیان در نشست خبری امروز در خصوص جویشگرهای بومی گفت: با حمایت‌هایی که از طراحی و پیاده‌سازی جویشگرها انجام شد، دو جویشگر “پارسی‌جو” و “یوز” عرضه شد.

وی با بیان این‌که جویشگر پارسی‌جو با حمایت پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و جویشگر یوز با حمایت سازمان فناوری اطلاعات طراحی شد، اظهار کرد: ولی شاید انتظاری که برای جویشگرها ترسیم شده بود، در این دو طرح محقق نشد؛ از این‌رو وزیر ارتباطات این وظیفه را به این پژوهشگاه واگذار کرد و در این زمینه ما را مکلف کرد تا در خصوص موفقیت و عدم موفقیت این جویشگرها مطالعاتی را انجام دهیم.

رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر این‌که این پروژه ذیل شبکه ارتباطات ملی جزو تکالیف ما به شمار می‌رود، خاطر نشان کرد: بر این اساس ما از این پروژه حمایت کرده‌ایم و این حمایت‌ها همچنان ادامه خواهد داشت.

وی در عین حال با بیان این‌که اجرای طرح جویشگر ملی یک کسب و کار تجاری تلقی نمی‌شود، یادآور شد: جویشگر بومی می‌تواند بستر کسب‌وکارها در ذیل آن باشد، ولی حاکمیت به دنبال تحقق تکالیف خود ذیل شبکه فناوری اطلاعات است.

یزدانیان با بیان این‌که سازمان فناوری اطلاعات نیز از توسعه جویشگر بومی یوز نیز حمایت می‌کند، گفت: ما به دنبال بررسی مشکلات این جویشگرها هستیم.

رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین در خصوص این‌که پروژه جویشگر بومی یک پروژه شکست‌خورده است، توضیح داد: اگر تلقی ما از جویشگرهای بومی توسعه کسب‌وکارها باشد که این امر محقق نشده است؛ ولی اگر به این صورت باشد که دولت بر روی اجرای جویشگرهای بومی سرمایه‌ گذاری کرده باشد، این امر محقق شده است.

وی همچنین یادآور شد: جویشگرهای بومی و بهره‌برداری از آن نیاز به فرهنگ‌سازی از سوی همه دستگاه‌ها دارد، به گونه‌ای که وزیر ارتباطات تاکید کرده که استفاده از جویشگرهای بومی باید از سنین پایین اتفاق بیفتد.

به گفته یزدانیان تبدیل شدن این جویشگرها به کسب‌وکار نیازمند فراهم شدن زمینه‌های آن است.

***الزامات امنیتی برای نرم‌افزارهای پرکاربرد

رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این‌که چارچوب‌های الزامات امنیتی نرم‌افزارها برای کاربرها تدوین شده و در حال اجرا است، یادآور شد: بر این اساس آزمایشگاه مستقر در پژوهشگاه اقداماتی را برای ارزیابی امنیتی نرم‌افزاری موبایلی انجام داده است و این خدمات نیز به کاربران ارائه می‌شود.

***همکاری پژوهشگاه در حوزه‌های فضایی

یزدانیان با اشاره به برخی موارد در خصوص موازی‌کاری این پژوهشگاه با پژوهشگاه فضایی، توضیح داد: ما در این زمینه تدقیقی انجام داده‌ایم، چرا که در این پژوهشگاه گروه پژوهشی ارتباطات ماهواره وجود دارد و پروژه‌هایی که در خصوص ماهواره‌های مخابراتی و سامانه‌های مخابراتی می‌شود را اجرایی می‌کند.

وی با بیان این‌که هیچ‌گونه موازی‌کاری میان این دو پژوهشگاه وجود ندارد، یادآور شد: کلیه سفارشاتی که از سوی سازمان فضایی به این پژوهشگاه سفارش داده می‌شود، پس از ارزیابی‌های اولیه در خصوص توانمندی‌های پژوهشگاه فضایی است و در صورت لزوم چنین پروژه‌هایی در این پژوهشگاه اجرایی می‌شود.

رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در عین حال از همکاری این پژوهشگاه با پروژه‌های فضایی خبر داد و یادآور شد: ساخت نمونه ماهواره ناهید ۲ با همکاری پژوهشگاه فضایی، امکان‌سنجی ساخت نمونه تقویت‌کننده ماهواره ژئو، طراحی و آزمون مدل مهندسی یک ترانسپوندر و دو ترانسپوندر، امکان‌سنجی بهره‌برداری ماهواره مخابراتی با هدف ارائه سرویس IP و طراحی ماهواره رفرکتوری برای ماهواره ژئو از جمله پروژه‌هایی بوده که در این پژوهشگاه اجرایی شده است.

*** اینترنت اشیا

یزدانیان با تاکید بر این‌که در حوزه اینترنت اشیا حدود سه پروژه اجرایی شده است، گفت: نقطه عطف اجرای این پروژه‌ها تهیه نقشه راه اینترنت اشیا بوده که به این پژوهشگاه واگذار شده است.

وی با اشاره به تدوین نقشه راه اینترنت اشیا، یادآور شد: نقشه راهی که در حال حاضر در پژوهشگاه طراحی شده، به صورت ۱۰۰ درصدی امکان پیاده‌سازی ندارد، چرا که در آن اجماع نظر صورت نگرفته است.

رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اجرای پیمایش در این زمینه یادآور شد: بر این اساس از NGOها تقاضا کردیم که در این زمینه به ما کمک کنند.

وی با بیان این‌که در این حوزه انحرافی در پژوهشگاه فناوری اطلاعات رخ داده است، اظهار کرد: در سنوات گذشته پروژه‌ای به این پژوهشگاه سفارش داده می‌شد و این پژوهشگاه بدون در نظر گرفتن توانمندی‌های خود اقدام به پذیرش طرح‌های پژوهشی می‌کرد و این در حالی است که باید به خاطر داشته باشیم که نمی‌توانیم از صفر تا ۱۰۰ پروژه‌ها را در این پژوهشگاه انجام دهیم.

یزدانیان با تاکید بر ضرورت همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان ادامه داد: ما به دنبال مدیریت پروژه‌ها هستیم و در حال حاضر در تلاش هستیم تا با مذاکره با شرکت‌های دانش‌بنیان، مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌ها نسبت به برون‌سپاری پروژه‌ها اقدام کنیم.

پروژه ۵G
یزدانیان در خصوص پروژه ۵G گفت: طرح ۵G از ۳ سال گذشته در این پژوهشگاه آغاز شد و در گام نخست نسبت به تهیه نقشه راه در این زمینه اقدام کردیم ضمن آنکه جلساتی با حضور اساتید و متخصصان برگزار شد، ولی در این جلسات به نتایج قابل ملموسی دست نیافتیم.

وی دلیل این امر را عدم اجماع یوز نهایی در خصوص این نقشه راه نام برد و یادآور شد: این اقدامات در حالی انجام شد که اپراتورها برای ادامه فعالیت‌های خود با وندورها مذاکراتی کردند و اگر تعاملات ما با اپراتورها بهتر بود، اپراتورها به سراغ ما می‌آمدند.

تعامل با دانشگاه‌ها و وزارت علوم برای توسعه ارتباطات بین‌المللی

رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات این پژوهشگاه را بدنه پژوهشی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دانست و ادامه داد: بر این اساس برخی امور پژوهشی وزارت ارتباطات در حوزه‌های رگولاتوری، ICT، مخابرات و ارتباطات در این پژوهشگاه اجرایی می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت ۱۰۰ عضو هیات علمی در این پژوهشگاه، یادآور شد: بر اساس اعلام وزیر ارتباطات، بازبینی نهایی و ساختاری و کارکردی، مدیریت و راهبری تحقیقات و مشارکت پژوهشگاه در فرآیندهای پژوهش‌های تقاضا محور از جمله وظایف ما به شمار می‌رود و بر این اساس از ۳ ماه قبل در این راستا برنامه‌های خود را اجرایی کردیم.

وی ادامه داد: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها پروژه‌هایی که بر اساس اعلام نیاز بخش ICT  تعریف و به این پژوهشگاه واگذار می‌شود، نیازی به تصویب در شورای پژوهشی ندارد و به سرعت تصویب شده و در فرایند اجرایی قرار خواهد گرفت.

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، تعامل با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی را از دیگر برنامه‌های این پژوهشگاه ذکر کرد و یادآور شد: با شرکت ارتباطات زیر ساخت در حال تعامل برای اجرای چند پروژه تحقیقاتی هستیم و بیشترین تمرکز ما در این تحقیقات توسعه محصولات بومی است که در شبکه انتقال این شرکت کاربرد دارد.

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره قراردادهای بین‌المللی این پژوهشگاه، گفت: در اواخر دهه هفتاد، مرکز تحقیقات مخابرات ایران تحقیق مشترکی با اتحادیه جهانی مخابرات انجام داد که این نشان از زیرساخت و پتانسیل موجود است، در حال حاضر قرارداد بین‌المللی نداریم؛ ولی با تعامل با وزارت علوم در چند کشور اروپایی تفاهماتی را منعقد می‌کنیم که از این کشورها، آلمان انتخاب شده که در شهریورماه با هدف انتقال دانش فنی به کشور صورت می‌گیرد.

پدافند غیر عامل 

یزدانیان با اشاره به اقدامات این پژوهشگاه در زمینه پدافند سایبری، تاکید کرد: پدافند سایبری در پژوهشکده امنیت این پژوهشگاه تعریف شده است و سرفصل این پروژه با ‌همکاری پدافند غیر عامل وزارت ICT تدوین شده و سند الزامات آن نیز در حال تدوین است.

وی با تاکید بر اینکه این پروژه دارای ابعاد مختلف است، یادآور شد: اجرای این طرح زمان‌بر یک ساله است، ولی تا زمان پایان آن ۹ ماه مهلت داریم.