با الزامات شبکه ملی اطلاعات و همچنین دلایل نیاز به وجود این شبکه در سطح کشور آشنا شوید. ایجاد بستر مناسب برای همه، اقدامات در جهت افزایش سطح رفاه عمومی مردم در سراسر کشور، توسعه دسترسی به شبکه جهانی اینترنت، برخورداری از پهنای باند وسیع، دسترسی همگانی، آسان، پرسرعت و ارزان به منابع اطلاعاتی و […]

با الزامات شبکه ملی اطلاعات و همچنین دلایل نیاز به وجود این شبکه در سطح کشور آشنا شوید.

ایجاد بستر مناسب برای همه، اقدامات در جهت افزایش سطح رفاه عمومی مردم در سراسر کشور، توسعه دسترسی به شبکه جهانی اینترنت، برخورداری از پهنای باند وسیع، دسترسی همگانی، آسان، پرسرعت و ارزان به منابع اطلاعاتی و کاربردی داخل کشور از اهداف مهم شبکه ملی اطلاعات است؛ همچنین فراهم‌کردن زیرساخت مطمئن برای اجرای کاربردهای دولت، تجارت، آموزش و سلامت الکترونیکی و سایر کاربردهای خدمات الکترونیکی و ایجاد یکپارچگی در کل شبکه در سراسر کشور و برقراری ارتباط و تبادل اطلاعات بین شبکه‌های خصوصی از جمله اهداف این شبکه قلمداد می‌شود.

بر اساس مصوبه دوم جلسه پانزدهم  شورای‏ عالی فضای مجازی، الزامات شبکه ملی اطلاعات عبارتند از:

۱ـ شبکه‌ای متشکل از زیرساخت‌های ارتباطی با مدیریت مستقل کاملاً داخلی

۲ـ شبکه‌ای کاملاً مستقل و حفاظت‌شده نسبت به دیگر شبکه‌ها (از جمله اینترنت) با امکان تعامل مدیریت ‌ شده با آن‌ها

۳ـ شبکه‌ای با امکان عرضه انواع محتوا و خدمات ارتباطی سراسری برای آحاد مردم با تضمین کیفیت ازجمله قابلیت تحرک

۴ـ شبکه‌ای با قابلیت عرضه انواع خدمات امن اعم از رمزنگاری و امضای دیجیتالی به کلیه کاربران

۵ ـ شبکه‌ای با قابلیت برقراری ارتباطات امن و پایدار میان دستگاه‌ها و مراکز حیاتی کشور

۶ ـ شبکه‌ای پرظرفیت، پهن‌باند و با تعرفه رقابتی شامل مراکز داده و میزبانی داخلی

 

دلایل نیاز به شبکه ملی اطلاعات چیست؟

اما دلایل نیاز به شبکه ملی اطلاعات چیست؟

توسعه فناوری اطلاعات در جامعه که به عنوان زیرساخت هر توسعه‌ای در زمان حاضر شناخته شده امری غیرقابل اجتناب است. استفاده مطلوب از این فناوری توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور را تسهیل می‌نماید. بر این اساس و با تکیه بر مطالعات و بررسی‌های به عمل آمده، لزوم ایجاد جامعه اطلاعاتی و خرد محور در مقیاس ملی برای توسعه سریع کشور ضروری و با اولویت تشخیص داده شده است.

برای تحقق این مهم برخورداری از یک زیرساخت قابل اطمینان، سهل‌الوصول، اجرای سریع، پایین‌بودن هزینه‌های اجرایی و بهره‌برداری، پهنای باند بالا با قیمت ارزان، امکان دسترسی آسان سازمان‌ها، ادارات عامه مردم به شبکه در یک بازه زمانی کوتاه و امکان اجرای کاربردهای مختلف روی آن امری اجتناب ناپذیر می‌نماید.

از طرف دیگر بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد برای ایجاد جامعه اطلاعاتی و خردمحور و اجرای کاربردهای مختلف برای امور اجتماعی و زندگی روزمره شهروندان، قبل از اینکه دسترسی به شبکه اینترنت جهانی نیاز باشد، برخورداری از یک شبکه ملی با پهنای باند وسیع و ارزان بیشترمورد نیاز است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در فضایل سایبرنتیک، بیش از ۹۰ درصد ارتباطات و تبادل اطلاعات، در داخل کشور صورت می‌گیرد و تنها کمتر از ۱۰ درصد باقی‌مانده در مقیاس بین‌المللی است. لذا شبکه ملی اینترنت با تامین پهنای باند وسیع، سهل‌الوصول و به خصوص ارزان قیمت بودن آن، بستر بسیار خوبی برای توسعه فن‌آوری اطلاعات و به تبع آن توسعه اقتصادی، اجتماعی، و فرهنگی در کشور است. برای کاربرهای مختلف، شبکه باید ویژگی‌های منحصر به فردی داشته باشد.

  • منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان