گزارش آلودگی‌های اینترنتی ۱۲ ماه اخیر ثبت‌شده نشان می‌دهد که بیش‌ترین آلودگی‌های بات‌نت در ماه‌ مرداد و بیش‌ترین آلودگی از نوع آسیب‌پذیری در ماه فروردین سال جاری صورت گرفته است. مرکز ماهر (مدیریت امداد و هماهنگی رخدادهای رایانه‌ای) آمار آلودگی یک سال اخیر کشور را منتشر کرده است. در نمودارهای زیر تعداد  آی‌پی‌های ایران که […]

گزارش آلودگی‌های اینترنتی ۱۲ ماه اخیر ثبت‌شده نشان می‌دهد که بیش‌ترین آلودگی‌های بات‌نت در ماه‌ مرداد و بیش‌ترین آلودگی از نوع آسیب‌پذیری در ماه فروردین سال جاری صورت گرفته است.

مرکز ماهر (مدیریت امداد و هماهنگی رخدادهای رایانه‌ای) آمار آلودگی یک سال اخیر کشور را منتشر کرده است. در نمودارهای زیر تعداد  آی‌پی‌های ایران که برای آن‌ها گزارش آلودگی در ۱۲ ماه اخیر ثبت شده، قابل مشاهده است. منحنی distinct تعداد ‌IPهایی را نشان می‌دهد که برای آن‌ها حداقل یک مورد گزارش آلودگی ثبت شده و منحنی total مجموع کل آلودگی‌های این‌IP ها را نمایش می‌دهد.

بات‌نت (Botnet) شبکه‌ای از چندین کامپیوتر است که مخفیانه و بدون اطلاع صاحبانشان، توسط یک بات مستر (Bot Master) برای انجام فعالیت‌های مخرب و اغلب حملات DDoS یا ارسال ایمیل‌های هرزنامه تحت کنترل گرفته شده است.

همچنین آسیب‌پذیری (Vulnerability) به معنی ضعف در روش‌های امنیتی سیستم، کنترل‌های داخلی، یا پیاده‌سازی است، که می‌تواند مورد سوء استفاده قرار گیرد. این نمودارها حاکی از آن است که بیش‌ترین بات‌نت‌ها در مردادماه سال جاری و کمترین آن‌ها در آبان ماه سال گذشته رخ داده است. هم‌چنین بیش‌ترین آسیب‌پذیری‌ها مربوط به فروردین ماه سال جاری و کمترین آسیب‌دیدگی در مرداد ماه رخ داده است.

پراکندگی شبکه‌های بات مرتبط با کشور ایران در سطح جهان

بات‌نت‌ها شبکه‌هایی هستند که با در اختیار گرفتن مجموعه‌ای از کامپیوترها که بات نامیده می‌شوند، تشکیل می‌شوند. این شبکه‌ها توسط یک یا چند مهاجم که Botmasters نامیده می‌شوند، با هدف انجام فعالیت‌های مخرب کنترل می‌گردند. سرور شبکه‌های بات به عنوان سرور فرمان و کنترل (C&C) شناخته می‌شود، که معمولاً از طریق IRC و اغلب برای مقاصد بدخواهانه، مانند DDoS می‌تواند گروه را از راه دور کنترل کند. در نقشه زیر پراکندگی سرورهای فرمان و کنترل بات که بیش‌ترین فعالیت را در ایران داشته‌اند، نشان داده شده است.

آمار آلودگی‌های یک ماه اخیر کشور به تفکیک نام استان

نمودارهای درصدی، فعال‌ترین شبکه‌های بات و آسیب‌پذیری در ۳۰ روز اخیر را نشان می‌دهد. این آمار حاکی از آن است که فعال‌ترین آلودگی‌ها به ترتیب برای استان‌های تهران با بیش از ۷۰۹ هزار، اصفهان با بیش از ۲۲۹ هزار و گیلان با بیش از ۱۹۰ هزار آلودگی است. استان‌های چهارمحال و بختیاری با ۱۶۴ و کهگیلویه و بویراحمد با ۱۹۴ آلودگی هم کمترین میزان آلودگی را داشتند.

همچنین پرتکرارترین بات‌ها و آسیب‌پذیری‌ها در یک ماه گذشته نمودار زیر نمایش داده شده است.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا