دبیر کمیته فیلترینگ کشور با تاکید بر این موضوع که حتی در کشورهای خارجی برای استفاده کودکان از فضای مجازی محدودیت‌هایی اعمال می‌شود، گفت: ما درصدد محدودسازی فضای مجازی نیستیم و نمی‌خواهیم با اعمال محدودیت خاص به نفع جریان خاص یا گروه خاصی حرکت کنیم. از تمام فعالیت‌هایی که مانع تاثیر محتواهای نامناسب باشد، حمایت […]

دبیر کمیته فیلترینگ کشور با تاکید بر این موضوع که حتی در کشورهای خارجی برای استفاده کودکان از فضای مجازی محدودیت‌هایی اعمال می‌شود، گفت: ما درصدد محدودسازی فضای مجازی نیستیم و نمی‌خواهیم با اعمال محدودیت خاص به نفع جریان خاص یا گروه خاصی حرکت کنیم. از تمام فعالیت‌هایی که مانع تاثیر محتواهای نامناسب باشد، حمایت و با آنها برخورد نمی‌کنیم.

به گزارش فمپ از ایسنا، جواد جاویدنیا دیروز(سه‌شنبه پنجم شهریورماه) در همایش ملی رسانه و سبک زندگی اسلامی ایرانی با محوریت استحکام خانواده که در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد، با بیان اینکه امیدواریم این همایش برای اقداماتی که در سبک زندگی قرار است رخ بدهد همایش مفید و مثمرثمری باشد، اظهار کرد: اقداماتی که برای سالم‌سازی فضای مجازی در کشور صورت می‌گیرد خاری در چشم دشمنان است به همین دلیل است که کارگروه تعیین مصادیق و محتوای مجرمانه در لیست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته است.

وی در ادامه با تاکید بر این موضوع که درخصوص سالم‌سازی فضای مجازی آنچه باید رخ می‌داده به درستی صورت نگرفته است، گفت: فضای مجازی در برخی موارد در سبک زندگی آثار مخرب زیادی بر جای گذاشته است. طبق مشاهدات عینی و پرونده‌های رو به افزایش در دادگاه خانواده این امر کاملا مشهود است. بعضاً شاهد پرونده‌هایی در دادگاه خانواده هستیم که دلیل آن تاثیر مخرب سبک زندگی غربی در جامعه است. پرونده‌های توهین، تهدید، افشای اطلاعات، قتل‌های ناموسی، درگیری مبتنی بر ارتباط نامشروع و… که بعضاً در فضای مجازی شکل گرفته است نشان‌دهنده عمق تاثیر این فضا در وقوع جرایم است.

جاویدنیا با ارائه درخواستی از جامعه علمی، پژوهشی و تحقیقاتی جامعه گفت: از مسئولان امر در این عرصه می‌خواهم که در زمینه تاثیر فضای مجازی بر سبک زندگی کار کنند. وقتی ما از این شرایط ابزار نگرانی می‌کنیم برخی ما را متهم می‌کنند که آنها می‌خواهند فضای مجازی را محدود کنند. حتی کشورهای غربی در رابطه با فضای مجازی برای کودکان محدودیت‌هایی را در نظر می‌گیرند. اگر کودکی به دلیل سهل‌انگاری خانواده به اینترنت بدون فیلتر دسترسی داشته باشد از خانواده وی سلب صلاحیت می‌شود. اما چرا در جامعه اسلامی ما کودکان باید به تلفن‌های همراه فیلترشکن‌دار دسترسی داشته باشند.

دبیر کمیته فیلترینگ کشور با ارائه این سوال که چگونه می‌توان با نرم‌افزاری که روزانه ۱۲٫۵ میلیون محتوای مجرمانه منتشر می‌کند، مقابله کرد، گفت: باید یک ابزار داخلی تولید کنیم تا منشأ فساد بسته شود. با برچسب‌های مختلف به قوه قضاییه زدن که آنها می‌خواهند آزادی را محدود کنند، کاری از پیش نمی‌رود. بنده صراحتاً اعلام می‌کنم تعمدی در برخورد با فضای مجازی و اعمال محدودیت خاص به نفع جریان خاصی را نداریم و با فعالیت‌هایی که مانع تاثیر محتواهای نامناسب باشد، محدودسازی و برخورد نمی‌کنیم.