معاون فنی پلیس فتا نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران از شناسایی ۱۲۰۰ صفحه فیشنگ در کشور طی سال گذشته خبر داد. سرهنگ علی نیک نفس معاون فنی پلیس فتا نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران درباره فیشنگ و جرایم ارتکابی در این حوزه گفت: فیشینگ یکی از جرایمی است که جزء دغدغه‌های مجموعه پلیس فتا محسوب […]

معاون فنی پلیس فتا نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران از شناسایی ۱۲۰۰ صفحه فیشنگ در کشور طی سال گذشته خبر داد.

سرهنگ علی نیک نفس معاون فنی پلیس فتا نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران درباره فیشنگ و جرایم ارتکابی در این حوزه گفت: فیشینگ یکی از جرایمی است که جزء دغدغه‌های مجموعه پلیس فتا محسوب می‌شود.

او با بیان اینکه با توجه به آورده مالی این جرم برای مجرمان، افزایش ارتکاب آن را پیش بینی کرده بودیم، افزود: پرونده‌های متعددی درخصوص فیشینگ در پلیس فتا طی سال‌های گذشته تشکیل شد و در این زمینه تعدادی از مجرمان را دستگیر کردیم.

معاون فنی پلیس فتا نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه تعدادی از مجرمان حرفه‌ای این حوزه با گذاشتن قرار وثیقه از کشور خارج شدند، گفت: تعدادی از مجرمان پس از دستگیری و اعمال مجازات بر آن‌ها از کشور خارج شدند و برخی از آن‌ها هم در حال حاضر از کشور‌های اروپایی و برخی از کشور‌های همسایه اقدام به بارگذاری صفحات فیشینگ می‌کنند.

///// پس از تایید آقای عابد منتشر شود//// مجازات در نظر گرفته شده بر فیشینگ کاران بازدارنده نیست/ شناسایی ۱۲۰۰ صفحه فیشینگ در سال ۹۷ توسط پلیس فتا در کشور/ بانک مرکزی فاز سوم توافق نامه منعقد شده را اجرایی کند + فیلم

سرهنگ نیک نفس با اشاره به اینکه دسترسی به اینگونه متهمان و بررسی پرونده‌های فیشینگ دارای مراحل طولانی است، ادامه داد: فیشینگ کاران دارای آورده مالی زیادی هستند و از طرفی پس از دستگیری مجازاتی که بر آن‌ها اعمال می‌شود، بازدارنده‌ای نیست، لذا باید دستگاه‌های حاکمیتی در زمینه پیشگیری فنی و وضعی درخصوص جرایمی مانند فیشینگ اقدامات مناسبی را انجام دهند.

او افزود: اواسط سال ۹۷ توافقنامه سه جانبه‌ای بین پلیس فتا، بانک مرکزی و دادستانی کل کشور منعقد شد تا سیستم بانکی در سه فاز نسبت به راه اندازی کامل و جایگزینی رمز‌های یکبار مصرف به عنوان رمز دوم کارت‌های الکترونیکی بانکی در کشور اقدام کند که طبق این توافقنامه فاز اول و دوم که برای تأمین زیرساخت‌ها و امکان ارائه این خدمت در نظر گرفته شده بود، اجرایی شد، اما فاز سوم که مربوط به ارائه رمز‌های دوم بود، توسط بانک مرکزی اجرایی نشد.

معاون فنی پلیس فتا نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران گفت: اگر فاز سوم عملیاتی می‌شد، امکان برداشت فیشینگ کاران از درگاه‌های اینترنتی و بانکی به شدت کاهش پیدا می‌کرد و بخش زیادی از آسیب‌هایی که هموطنان از این مسیر با آن‌ها مواجه می‌شوند را پوشش می‌داد.

سرهنگ نیک نفس با بیان اینکه درخواست ما این است که فاز سوم هرچه سریع‌تر اجرایی شود، تصریح کرد: در سال گذشته بیش از ۱۲۰۰ صفحه فیشینگ توسط مأموران پلیس فتا در کشور شناسایی و پس از آن اقداماتی از قبیل مسدودسازی و تشکیل پرونده قضایی برای رسیدگی به این موضوعات انجام شد.
او افزود: هموطنان در زمان ورود به درگاه‌های الکترونیک بانکی ضمن حصول اطمینان از معتبر بودن آن‌ها توجه داشته باشند که این درگاه‌ها زیر نظر دامنه شاپرک دات آی آر باشند و حروف تغییر یافته و اضافه‌ای در آدرس‌های آن‌ها وجود نداشته باشد و موارد مشکوک را به پلیس فتا گزارش دهند.

معاون فنی پلیس فتا نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه بسیاری از فیشینگ کاران با ترفند‌های مختلفی نسبت به فریب شهروندان اقدام می‌کنند، گفت: به عنوان مثال ممکن است کلاهبرداران در پوشش اپلیکیشن کارت سوخت و یا سایت‌های ارائه شارژ سیم کارت تلفن همراه با تخفیف‌های بسیار زیاد و یا اینکه در پوشش یارانه خانوار‌ها فعالیت کنند، لذا هموطنان باید این موضوعات را از رسانه‌های رسمی پیگیری کنند.

سرهنگ نیک نفس اضافه کرد: این اپلیکیشن‌های جعلی هموطنان را به صفحات فیشینگ متصل می‌کنند.

معاون فنی پلیس فتا نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران درباره تعداد شکایات مردمی درباره فیشینگ گفت: نیمی از پرونده‌های پلیس فتا به موضوع فیشینگ و برداشت‌های غیر مجاز از حساب‌های بانکی شهروندان مربوط می‌شود.

  • منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان