رشد سریع تکنولوژی و بویژه پیشرفت هرروزه در حوزه های ارتباطی، ماهواره ها و اینترنت باعث تحولات پرشتابی در جوامع بشری شده است و آثار مثبت و منفی فراوانی در پی داشته است. رشد سریع تکنولوژی و بویژه پیشرفت هرروزه در حوزه های ارتباطی، ماهواره ها و اینترنت باعث تحولات پرشتابی در جوامع بشری شده […]

رشد سریع تکنولوژی و بویژه پیشرفت هرروزه در حوزه های ارتباطی، ماهواره ها و اینترنت باعث تحولات پرشتابی در جوامع بشری شده است و آثار مثبت و منفی فراوانی در پی داشته است.

رشد سریع تکنولوژی و بویژه پیشرفت هرروزه در حوزه های ارتباطی، ماهواره ها و اینترنت باعث تحولات پرشتابی در جوامع بشری شده است و آثار مثبت و منفی فراوانی در پی داشته است.

برکسی پوشیده نیست که جنگی که امروزه انقلاب اسلامی با آن مقابله می کند جنگ نرم یا همان جنگ رسانه ای است.

اطلاع یافتن کاربران از آسیب های اجتماعی و تهدیدات فضای مجازی می تواند در پیشگیری از پیامدها و کاهش اثرات مخرب این فضا بسیار موثر باشد. پیامدهایی مانند دور کردن افراد خانواده از یکدیگر، ایجاد اعتیاد روانی، به خطر افتادن امنیت شخصی، طلاق عاطفی، ایجاد روابط خارج از چارچوب خانواده، بلوغ زودرس، کاهش روابط و تعاملات اجتماعی از جمله اثرات مستقیم و غیر‌مستقیم فضای مجازی شمرده می‌شوند.

شبکه های تلوزیونی متعدد که ساعت ها به پخش محتوای غیر اخلاقی ترویج دین گریزی و تبلیغ علیه نظام اسلامی می پردازند بخش کوچکی از این مسائل هستند.

اما چیزی که دهه ۹۰باعث گسترش جنگ نرم درکشور شده علاوه بر شبکه های ماهواره ای شبکه های اجتماعی است. راه مقابله با این شبکه ها فیلتر آن ها نیست بلکه استفاده از ظرفیت آن برای ایجاد انتشار تولیدات انقلاب اسلامی است.

مهمترین رکن اصلی قانون گذاری درکشور مجلس شورای اسلامی است اما باوجود اینکه جرائم مربوط به فضای مجازی در جامعه روبه فزونی است و موجب بسیاری از آسیب های اجتماعی ،شایعه و ترویج اکاذیب و برهم زدرن افکار عمومی جامعه است.

باتوجه به اینکه کشور های غربی به خصوص آمریکا که مدعی آزادی و دموکراسی هستند نسبت به مسله محتوای موجود درشبکه های اجتماعی بسیار سختگیر هستند.

با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری دراهمیت فضای مجازی که اهمیت آن را به اندازه اهمیت انقلاب می نامند،اگر به همین سخن توجه کنیم می توانیم نسبت به در ک موضوع آن پی برد.

خلاصه اینکه تکنولوژی‌های جدید ارتباطی و به خصوص فضای مجازی، در عین اینکه کاربرد های مثبت داشته و مخاطب را از رخدادها و وقایع مطلع می کند، محدودیت‌ها و امکاناتی را در خود دارند که کاربر را به خود وابسته کرده و امکان تحلیل را از وی سلب می نمایند به این معنی که مخاطب این رسانه‌ها، دانستن را مقدم بر تحلیل کردن می‌داند و این نخستین قدم برای از بین رفتن تفکر انتقادی و انقاد در جامعه‌ است.