برای اولین بار در کشور، زبان برنامه‌نویسی ایرانی توسط یک شرکت دانش‌بنیان پس از ۱۰ سال تلاش نوشته شد. بر اساس آمار موجود شغل های مانند مدیر تضمین کیفیت (QA)، مهندس سخت‌افزار، مهندس امنیت، متخصص علم داده و البته برنامه نویسی جز پر درآمد ترین مشاغل فعلی دنیا محسوب می شود و این روند در دهه پیش […]

برای اولین بار در کشور، زبان برنامه‌نویسی ایرانی توسط یک شرکت دانش‌بنیان پس از ۱۰ سال تلاش نوشته شد.

بر اساس آمار موجود شغل های مانند مدیر تضمین کیفیت (QA)، مهندس سخت‌افزار، مهندس امنیت، متخصص علم داده و البته برنامه نویسی جز پر درآمد ترین مشاغل فعلی دنیا محسوب می شود و این روند در دهه پیش رو تشدید خواهد شد.

تمام این حرفه‌ها در خدمت فناوری اطلاعات هستند و این مسئله به وضوح سمت و سوی آینده فناوری در جهان را نشان می دهد.

در حال حاضر از هر ۴ شرکت دانش بنیان فعال، یکی در حوزه فناوری اطلاعات مشغول به کار است. به دلیل رشد شرکتهای برخط ارائه دهنده محصول و خدمات، ارزش زنجیره مالی در این حوزه از ۶۰ هزار میلیارد تومان فراتر رفته است. رشد این بازار پر حجم نیاز به خدمات پایه ای را افزایش داده است. استفاده بی محابا از محصولات و خدمات دیگر کشورها و عدم محافظت از داده های عظیم کاربران ایرانی می تواند عواقبی در پی داشته باشد.

برنامه نویسی از جمله ستون های اصلی خیمه فناوری اطلاعات است که به خاطر اهمیت ویژه آن، در بسیاری از کشورهای توسعه یافته، جزء دروس اصلی دبستان برای کتب درسی کودکان محسوب می شود.

زبان برنامه نویسی در ایران عموماً بر اساس منابع غیر مجاز کپی شده آموزش داده می شود. سالها است که متخصصین در این حوزه بر لزوم تدوین یک زبان برنامه نویسی ایرانی تاکید دارند و اکثر کشورها در جهان تنها مصرف کننده تولیدات چند کشور محدود غربی هستند و بیش از این تنها کشورهای نظیر چین و هند نسبت به تدوین زبان برنامه نویسی بومی اقدام کرده اند و اکنون ایران نیز به این جرگه پیوسته است.

حمید رضا اعتدال مهر، مدیر عامل یک شرکت توسعه فضای کسب و کار در وب، گفت: پس از شناسایی عواقب متفاوت و خطرناک استفاده از نسخه غیررسمی نرم افزارهای توسعه وب تصمیم به توسعه مدل بومی گرفتیم،  با توجه به پیچیدگی های فنی و نبود متخصص در سطح این پروژه توسعه، حدود ۱۰ سال به طول انجامید و خوشبختانه موفق شدیم، برای اولین بار در کشور، زبان برنامه نویسی ایرانی را توسعه دهیم.

وی افزود: در حال حاضر در تمام مراکز آموزش عالی و وزارت آموزش و پرورش زبان های شرکتهای عموماً آمریکایی مانند P.H.P  و ASP.NET تدریس می شود. برای یادگیری زبان برنامه نویسی ایرانی تدوین شده که به یک دهم زمان مورد نیاز برای یادگیری نسبت به زبان های خارجی نیاز است. در ۵ سال گذشته این برنامه بررسی و اشکال زدایی شده و هم اکنون نسخه جدید این برنامه برای بیش از ۱۱۰۰ وب سایت ارایه خدمت می کند.

اعتدال مهر ضمن تاکید بر توسعه موزاییکی اکو سیستم فناوری اطلاعات در داخل کشور بیان کرد : از این برنامه می توان برای طراحی هر گونه نرم افزار، وب اپلیکیشن و پورتال تحت وب استفاده کرد.  این محصول به هیچ عنوان حاصل مهندسی معکوس نیست و طراحی آن کاملاً ایرانی است.

وی خاطرنشان کرد: موفقیت وب سایتهای طراحی شده با این زبان در تستهای مختلف قابل ملاحظه در موتورهای جستجوگر (سئو) حکایت از استانداردهای بالای این محصول دارد.  آموزش این زبان کاملاً رایگان است و آموزش در سطح ابتدایی آن تنها نیاز به دانستن html , css  برای علاقه مندان دارد.  قیمت این محصول با امکاناتی بسیار کاملتر مشابه محصولات (کدباز) یا (غیررسمی) می باشد.

  • منبع خبر : خبرگزاری مهر