عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به پیامد منفی استفاده از فضای مجازی در بین کودکان و نوجوانان گفت: تغییر هویت اجتماعی از جمله آثار منفی استفاده نامناسب از این فضا است. افسانه مظفری عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، با اشاره به تبعات بسیار استفاده از تلفن همراه و فضای مجازی در […]

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به پیامد منفی استفاده از فضای مجازی در بین کودکان و نوجوانان گفت: تغییر هویت اجتماعی از جمله آثار منفی استفاده نامناسب از این فضا است.

افسانه مظفری عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، با اشاره به تبعات بسیار استفاده از تلفن همراه و فضای مجازی در بین کودکان و نوجوانان، گفت: متاسفانه زمانی که در استفاده از ابزار و تکنولوژی‌های جدید ارتباطی در جامعه مشکلاتی بروز می‌کند، به یاد آموزش و اطلاع رسانی می‌افتیم، در حالی که باید قبل از آنکه این ابزار در اختیار کودکان و نوجوانان قرار گیرد به دنبال ارائه آموزش لازم در خانواده و مدرسه باشیم.

این روزنامه نگار و مدرس دانشگاه با تاکید بر اینکه افزایش آگاهی، سبب شناسایی نقاط ضعف و قوت ابزار مورد استفاده خواهد شد، افزود: زمانی که افراد با آگاهی کامل با این فضا آشنا شوند، نحوه استفاده درست از آن را نیز فرا می‌گیرد.

مظفری با تاکید بر اینکه استفاده نادرست از تلفن همراه و فضای مجازی باعث کمرنگ شدن هویت‌های اجتماعی افراد بخصوص کودکان و جوانان می‌شود، تصریح کرد: در این میان تغییر هویت‌های اجتماعی به بزرگترین مشکل تبدیل می‌شود که باعث از بین رفتن بسیاری فضائل و سنن اخلاقی- فرهنگی نیز خواهد شد، تاجایی که برای کودکان پیام‌های غیر اخلاقی تبدیل به موضوعی عادی شده و قبح خود را از دست خواهد داد.

عضو هیات علمی و مدیر گروه علوم ارتباطات واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی به پیامد‌های منفی استفاده از فضای مجازی در کودکان اشاره کرد و گفت: گاهی کودک در استفاده از فضای مجازی با دنیایی مواجه می‌شود که آن را نشناخته است و لذا احساس ترس می‌کند. گاهی نیز فریب و دروغ و نداشتن صداقت را یاد می‌گیرد و و حس خیرخواهی و نودوستی در وی کمرنگ می‌شود.

وی یادآورشد: بر همین اساس بی اعتمادی نسبت به خانواده و دیگران بین بچه‌ها به وجود می‌آید و این مسئله باعث می‌شود حقوق دیگران را رعایت نکنند و از الفاظ محاوره‌ای نادرست نیز استفاده کنند.

مظفری تاکید کرد: همه این اتفاقات در حالی صورت می‌گیرد که کودکان و نوجوانان به واسطه استفاده از فضای مجازی از لحاظ ارتباطات در دنیای واقعی نیز تنها می‌مانند و به این فضا اعتیاد پیدا می‌کنند تاجایی که گاهی مشاهده شده که این تنهایی و عدم آگاهی منشا سوء استفاده‌های جنسی بین آنان نیز می‌شود؛ چراکه آگاهی‌های لازم و آموزش‌های درست برای استفاده از فضای مجازی را ندارند.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: لازم است خانواده‌ها در کنار آموزش و پرورش با کودکان و نوجوانان ارتباط نزدیکی برقرار کنند تا احساس اطمینان و امنیت بیشتری شکل گیرد و آموزش‌های لازم نیز در اختیار این گروه از جامعه قرار گیرد. از سویی دیگر میتوان با استفاده از نرم افزار‌های کنترلی و محدودکننده تلاش کنیم که فرزندانمان از موتور‌های جستجویی استفاده کنند که از امنیت بالایی برخوردار است.

وی افزود: خانواده‌ها باید کانال‌ها یا نرم افزار‌های ناشناس را مسدود کرده و دسترسی به گیم‌های منحرف کننده را نیز محدود کنند. همچنین کودکان ونوجوانان نباید به فروشگاه‌های آنلاین هم دسترسی داشته باشند. درضمن بهتر است خانواده‌ها تلاش کنند در کنار همه این محدودیت ها، برنامه‌ها و تفریحات سالم با فعالیت‌های بدنی و ورزشی را جایگزین کنند.

مظفری افزود: افزایش ارتباطات و بازی‌های گروهی خانوادگی و تلاش برای سوق دادن فرزندان به خواندن کتاب‌های مفید از جمله فعالیت‌هایی است که خانواده‌ها در کنار آموزش و پرورش می‌توانند به کار گیرند.

  • منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان