به گزارش گروه پارلمانی خبرگزاری تسنیم، سیدحسین نقوی‌حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در تشریح جلسه اخیر این کمیسیون و کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و کمیسیون اقتصادی با حضور وزیر ارتباطات و دبیر مرکز ملی فضای مجازی با عنوان بررسی تهدیدات اقتصادی تلگرام و امنیت پیام‌رسان‌های داخلی برگزار […]

به گزارش گروه پارلمانی خبرگزاری تسنیم، سیدحسین نقوی‌حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در تشریح جلسه اخیر این کمیسیون و کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و کمیسیون اقتصادی با حضور وزیر ارتباطات و دبیر مرکز ملی فضای مجازی با عنوان بررسی تهدیدات اقتصادی تلگرام و امنیت پیام‌رسان‌های داخلی برگزار شد.

وی تصریح کرد: در ابتدای جلسه، علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، ضمن خیرمقدم به میهمانان گفت که “با توجه به اهمیت فضای مجازی، حساسیت امنیتی، سوءاستفاده‌ای که دشمن از این فضا علیه ملت ایران می‌کند و همچنین شبهه‌ای که علیه پیام‌رسان‌های داخلی صورت می‌گیرد، تا مردم به این پیام‌رسان‌ها گرایش پیدا نکنند، بالاخره تهدیدات جدی اقتصادی پیشِ‌روی فضای مجازی، جلسه امروز برگزار شده تا ابعاد موضوع مورد بررسی قرار گیرد”.

وی یادآور شد: محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی هم ضمن خیرمقدم به میهمانان، گفت که “جلسه امروز از جهت فراز و فرودهای اقتصادی و فعالیت‌های اقتصادی در فضای مجازی بسیار مهم است، زیرا اقتصاد سنتی امروز به فضای مجازی مهاجرت کرده و در بستر نوینی فعالیت می‌کند”، وی اذعان داشت که پیام‌رسان‌ها امروز بستر فعالیت اقتصادی هستند و قطعاً در این زمینه تهدیدات جدی برای اقتصاد ملی و منافع شخصی افراد وجود دارد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس دهم یادآور شد که “ارزهای دیجیتال و مبادلات آن بسیار تهدیدپذیر است و باید دارای چارچوب و مقررات باشد و نباید اجازه دهیم حادثه مؤسسات مالی و پولی در فضای مجازی تکرار شود”، وی تاکید کرد که امروز سرمایه‌گذاری از طریق فضای مجازی صورت می‌گیرد، لذا فردا اگر شکست‌ها و مشکلاتی پیش بیاید، مردم از نظام انتظار دارند و خواهند پرسید که “چرا اجازه دادید این فعالیت‌ها آزادانه صورت گیرد؟”.

نقوی‌حسینی گفت: در ادامه جلسه، فیروزآبادی دبیر مرکز ملی فضای مجازی گزارشی در این زمینه ارائه کرد، وی یادآور شد که مرزهای ملی در فضای مجازی تعریف شده، سکوهای پایه اهمیت زیادی دارد و زیرساخت کشور محسوب می‌شود، از این رو پیام‌رسان‌های ملی و داخلی چنین زیرساختی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: فیروزآبادی معتقد است که “ما هیچ گزارشی از محل استقرار، مدیریت، سیاست‌گذاری و … تلگرام نداریم و حتی صاحب این شرکت را نمی‌شناسیم، تلگرام قابلیت‌های گسترده‌ای دارد و فعالیت گسترده‌ای هم در کشور ما دارد، اما نماینده‌ای در ایران ندارد”، فیروزآبادی گفت که رمز ارز، یکی از محورهای فعالیت اقتصادی در حوزه فضای مجازی و حجم گسترده‌ای از فعالیت‌های اقتصادی را در عرصه جهانی شامل می‌شود و آنچه در تلگرام رخ داده، نسل جدیدی از رمز ارز محسوب می‌شود که قابلیت دوست‌گریزی و شبکه‌گریزی دارد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: دبیر مرکز ملی فضای مجازی معتقد است که بازیگر اصلی این اقدامات خودِ تلگرام است و هیچ نظارتی بر آن نیست و بلادرنگ انجام می‌شود، با رمز ارزهای گذشته که تحت نظارت دولت‌ها بود، متفاوت است، حتی نوع مزایده آن هم متفاوت با گذشته است.

نقوی‌حسینی گفت: فیروزآبادی در این جلسه گفت که “مطالعات زیادی روی این نوع مبادلات صورت گرفته و مرکز عالی فضای مجازی ابعاد موضوع را بررسی کرده و نوع مبادلات در حوزه رمز ارز را مورد بررسی و مطالعه قرار داده و نیاز به کارشناسی‌های بسیار زیادی دارد. عدد و رقم مورد مبادله و معامله در حوزه‌های اقتصادی رمز ارز هم بسیار بالا است، مثلاً در حوزه تبلیغات در کشور خود ما عدد قابل توجهی را شامل می‌شود”.

وی افزود: فیروزآبادی گفت که “سند منتشرشده از طرف تلگرام گویای زوایای موضوع است و باید به‌طور جدی به آن پرداخت. اقتصادی مبتنی بر TON در تلگرام هم در حال شکل‌گیری و اجرایی شدن است. کسب و کاری که امروز در تلگرام انجام می‌شود، گستردگی زیادی دارد، اما حجم مبادلات قابل توجه نیست. کشورهایی مثل چین و پاکستان و غیره با سیاست‌های سخت‌گیرانه، جایگزین ارائه کرده‌اند اما در کشور ما سیاست سخت‌گیرانه‌ای وجود نداشته و فقط دعوت و تشویق صورت گرفته که کوچ از تلگرام و پیام‌رسان‌های خارجی به پیام‌رسانی داخلی صورت گیرد، حال آنکه توسعه کسب و کارهای فضای مجازی باید گسترش یابد ولی نه روی تلگرام، بلکه با استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی”.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس یادآور شد: در ادامه جلسه، آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز اظهاراتی داشت، از جمله اینکه فضای مجازی مراجع مورد اعتماد را دچار تغییر و تحول می‌کند. رمزگذاری‌‌های نوینی در حال شکل‌گیری است و مرجع اعتماد جدیدی را اختراع می‌کند، بنابراین نظام‌های اعتماد دچار تحول می‌شود و نظام‌های اعتماد فعلی را زیر سؤال می‌برد، تلاش دولت‌ها این است که این رمزگذاری‌ها را بومی و داخلی کنند، این نوع تحولات نیازمند سیاست‌گذاری است.

نقوی‌حسینی گفت: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات معتقد است که حمایت و تقویت پیام‌رسان‌های داخلی با تقسیم وظایف بین دستگاه‌ها محور سند زیرساخت‌های ارتباطی است و جهت حمایت و تقویت، وزارت ارتباطات اقدامات مهم و مؤثری را به‌عهده گرفته و 5 وظیفه اصلی اعم از تأمین پهنای باند و ارائه تسهیلات و غیره که شورای عالی برای وزارت مشخص کرده، در حال انجام است.

وی ادامه داد: آذری‌جهرمی گفت که “کیفیت و عملکرد کمی پیام‌رسان‌های داخلی به‌طور جدی در حال گسترش است و جای خود را باز می‌کند، اگر ما زیرساخت پیام‌رسان را با هدف انتقال فعالیت‌های اقتصادی تقویت کنیم، حجم وسیعی از فعالیت‌های اقتصادی و اشتغال را ایجاد کرده‌ایم. البته باید بین پیام‌رسان و رسانه تفکیک قائل شد، اینکه همه مردم کلیه اطلاعات و موضوعات خود را در یک پیام‌رسان خارجی بار می‌کنند، مخاطره‌آمیز است و باید کاری کنیم که ‌انتقال آن به پیام‌رسان داخلی صورت گیرد، این مخاطره حس شود و راه آن هم جدایی رسانه و پیام‌رسان است. ظرفیت رسانه‌ها نیازمند گسترش و تقویت است، حریم خصوصی در فضای مجازی و صیانت از حقوق شهروندی نیازمند قوانین، مقررات و آیین‌نامه‌های خاص خود است که در این زمینه گام‌های مهمی برداشته شده است”.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اذعان داشت که وزارت ارتباطات در این زمینه حفظ حریم خصوصی و صیانت حقوق شهروندی در فضای مجازی لایحه‌ای را با نظر کلیه کارشناسان و متخصصان تهیه و تقدیم دولت کرده و آماده تقدیم به مجلس است. اینکه پیام‌رسان‌های داخلی امنیت دارند و هرگز اطلاعات خصوصی افراد در اختیار کسی قرار نمی‌گیرد، قطعی است ولی پیام‌رسان داخلی نیازمند پشتوانه قانونی است و قانون باید از  پیام‌رسان داخلی در جهت حفظ حریم خصوصی و اطلاعات مردم حمایت کند.

نقوی‌حسینی ادامه داد: آذری‌جهرمی گفت که “ما جنگ و تحریم و توطئه‌ها علیه ملت و انقلاب را با مردم و حضور مردم حل کردیم، فضای مجازی را هم باید با مشارکت و حضور همین مردم حل کنیم، ما نقشه راه استفاده از فضای مجازی داریم و نقش فضای مجازی در کلیه حوزه‌ها غیر قابل انکار است. پیام‌رسان‌ها جزئی از این فضا هستند، وحدت رویه و وحدت موضع نسبت به این موضوع باید به‌وجود آید و باید مشکلات و تهدیدات آن را رفع کنیم، دولت، گسترش فناوری ارتباطات را از دستاوردهای خود می‌داند”.

وی تصریح کرد: در ادامه جلسه، همکاران و اعضای کمیسیون‌ها اظهارنظر و دیدگاه‌های خود را مطرح کردند، مصطفی کواکبیان، علیرضا رحیمی، شهروز برزگر، محمدجواد کریمی‌قدوسی، مسعود گودرزی، حمیده زرآبادی، سیدتقی کبیری، سیده فاطمه حسینی و مجتبی ذوالنوری از جمله همکاران بودند که اعلام نظر کردند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس تأکید کرد:  آذری‌جهرمی در این جلسه تذکری داد که مربوط به آن می‌شد که اعلام نظر و طرح موضوعات مربوط به ارز به‌عهده شورای پول و ارز است و هدف از طرح موضوع، صرفاً جلب توجه به اهمیت مبادلات مجازی بود. در پایان جلسه نیز علاءالدین بروجردی جمع‌بندی جلسه را اعلام کرد و گفت که “نخست شأن ملی ما حکم می‌کند که دارای شبکه‌های پیام‌رسان ملی باشیم، بنابراین همه تلاش‌ها در جهت شکل‌گیری و تقویت آنها باشد، همچنین ضرورت و تقویت شبکه‌های پیام‌رسان ملی که از مرز 15 میلیون عبور کرده است، و اعتماد مردم به شبکه‌های پیام‌رسان ملی جلب و تضمین شود و به همین جهت نیازمند قانون هستیم. خدمات دولت در سطح شبکه‌های پیام‌رسان داخلی باید ارائه شود”.

نقوی‌حسینی اضافه کرد: بروجردی ادامه داد که تغییرات کاربری فضای مجازی در حوزه اقتصادی نیازمند قوانین و مقررات و  لزوم حفظ و تقویت کسب و کار و اشتغال در فضای مجازی است.