بررسی وضعیت شبکه ارتباطی کشور در سال ۹۸ از رشد ۱۳.۵ درصدی ظرفیت شبکه IP داخلی در یک سال حکایت دارد همچنین در چشم انداز برنامه های زیرساختی آینده، تقویت شبکه ملی اطلاعات دیده شده است. بررسی وضعیت شبکه ارتباطی کشور در سال ۹۸ در زمینه زیرساخت‌های ارتباطی و شبکه دسترسی به اینترنت و تلفن […]

بررسی وضعیت شبکه ارتباطی کشور در سال ۹۸ از رشد ۱۳.۵ درصدی ظرفیت شبکه IP داخلی در یک سال حکایت دارد همچنین در چشم انداز برنامه های زیرساختی آینده، تقویت شبکه ملی اطلاعات دیده شده است.

بررسی وضعیت شبکه ارتباطی کشور در سال ۹۸ در زمینه زیرساخت‌های ارتباطی و شبکه دسترسی به اینترنت و تلفن همراه، افزایش ضریب نفوذ اینترنت و موبایل در کشور و توسعه ظرفیت پهنای باند شبکه IP را نشان می‌دهد.

۷۳ میلیون نفر در کشور به اینترنت متصل هستند

برمبنای آماری که از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منتشر شده است، هم اکنون ۷۳ میلیون و ۴۳۱ هزار نفر در ایران به اینترنت متصل هستند و ضریب نفوذ اینترنت در کشور ۸۷.۱۹ درصد است. این درحالی است که در انتهای سال ۹۷ ضریب نفوذ اینترنت در کشور ۸۵ درصد اعلام شده بود.

در همین حال ضریب نفوذ اینترنت پهن باند ثابت در سال ۹۸ حدود ۱۰.۶۱ درصد و ضریب نفوذ اینترنت پهن باند موبایل ۷۶.۵۸ درصد به ثبت رسیده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در سال ۹۸ شمار مشترکان اینترنت پهن باند به بیش از ۷۳ میلیون نفر رسیده که از این تعداد بیش از ۶۳ میلیون و ۶۱۷ هزار نفر از طریق موبایل و ۸ میلیون و ۸۱۳ هزار نفر از طریق ADSL و سایر فناوری‌های ثابت به اینترنت متصل می‌شوند.

در سال ۹۸ دسترسی به اینترنت پهن باند از طریق فناوری‌هایی مانند نسل ۳ و ۴ موبایل، ADSL ، وای فای، TDLTE و اینترنت فیبر ( FTTX ) برای کاربران ممکن بوده و فناوری‌های ۳G و ۴G با نفوذ ۸۷.۸۳ درصد بیشترین سهم فناوری در اتصال کاربران به اینترنت را از آن خود کرده اند. این درحالی است که تنها ۱۰ درصد کاربران از طریق فناوری ADSL به اینترنت متصل می‌شوند.

از سوی دیگر ۱۱۶ میلیون و ۶۵ هزار و ۴۲۴ مشترک موبایل در کشور وجود دارد و ضریب نفوذ موبایل در کشور ۱۳۹ درصد عنوان شده است. این درحالی است که ضریب نفوذ موبایل در پایان سال ۹۷ حدود ۱۱۳ درصد بود و تعداد مشترکان موبایل نیز در این سال رقم ۹۳ میلیون و ۳۶ هزار نفر به ثبت رسید.

وضعیت پوشش جاده‌های اصلی و فرعی در موبایل نیز در سال ۹۸ به بیش از ۸۶ درصد رسیده است. به این معنی که ۸۶ درصد جاده‌های کشور هم اکنون تحت پوشش موبایل قرار دارند.

رشد ۱۳.۵ درصدی ظرفیت اینترنت داخلی و توسعه ۱۸ درصدی فیبرنوری

وضعیت زیرساخت شبکه ارتباطی کشور از لحاظ ظرفیت شبکه دسترسی، شبکه انتقال و شبکه دیتا نیز در سال ۹۸ در مقایسه با سال ۹۷ مورد بررسی قرار گرفته است.

براساس اطلاعاتی از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت ، توسعه شبکه ارتباطی کشور در سال ۹۸ در ۳ شاخص ظرفیت شبکه اینترنت داخلی (IP)، شاخص ظرفیت پهنای باند شبکه انتقال و شاخص توسعه شبکه فیبرنوری بررسی می‌شود.

از این رو در بخش ظرفیت شبکه IP کشور شاهد رشد ۱۳.۵ درصدی ظرفیت در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ هستیم. به این معنی که هم اکنون ظرفیت شبکه اینترنت داخلی به ۲۱ ترابیت بر ثانیه رسیده است.

از سوی دیگر در شاخص ظرفیت پهنای باند شبکه انتقال نوری، رشد ۸.۴ درصد نسبت به سال ۹۷ به ثبت رسیده و ظرفیت پهنای باند شبکه انتقال به بیش از ۲۶ ترابیت برثانیه رسیده است.

در همین حال توسعه شبکه فیبرنوری در سال ۹۸ حدود ۱۸ درصد رشد داشته و هم اکنون ۷۱ هزار کیلومتر فیبرنوری در کشور وجود دارد.

تقویت شبکه ملی اطلاعات از ۳ منظر در برنامه‌های سال ۹۹

در این زمینه سجاد بنابی نایب رئیس هیئت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت در گفتگو با خبرنگار مهر، برنامه‌های سال ۹۹ زیرساخت ارتباطی کشور را تشریح کرد و اظهار داشت: شبکه ملی اطلاعات به عنوان زیرساخت ارتباطی کل فضای مجازی شامل شبکه داخلی و بین المللی کشور محسوب می‌شود که در قالب معماری سه لایه (زیرساخت، خدمات و محتوا) ترسیم شده است.

وی بسترسازی به موقع جهت تحویل زیرساخت‌های ارتباطی و اطلاعاتی همگام با تحولات لایه‌های خدمات و محتوا و افزایش کیفیت تجربه مشتریان از سرویس‌های زیرساختی را از مهمترین برنامه‌های سال ۹۹ عنوان کرد و گفت: از سویی دیگر زمینه سازی و سرعت بخشیدن به نوآوری، رشد خدمات، محتوا و فناوری‌های پیشرفته به همراه تداوم حمایت تعرفه‌ای از محتوا و خدمات داخلی از مهم‌ترین برنامه‌های شرکت ارتباطات زیرساخت در لایه زیرساخت ارتباطی و اطلاعاتی شبکه ملی اطلاعات است.

بنابی تاکید کرد: در سال ۹۹ ایجاد سازوکار و ترویج مدل‌های اقتصادی مطلوب و همچنین تسهیل سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه توسعه زیرساخت‌ها نیز تداوم خواهد داشت.

این مقام مسئول در شرکت ارتباطات زیرساخت، ایجاد بستر مناسب برای ترانزیت داده‌های بین المللی از خاک ایران به همراه تقویت حضور هدفمند در مجامع و بازارهای منطقه‌ای را از جمله برنامه‌های سال ۹۹ در حوزه بین الملل لایه زیرساخت ارتباطی و اطلاعاتی شبکه ملی اطلاعات عنوان کرد و گفت: ارائه قیمت‌های رقابتی در منطقه و حضور در مراکز تبادل ترافیک و اطلاعات بین المللی به منظور افزایش پایداری، تعامل پذیری و مدیریت بهینه از دیگر برنامه‌های در دست اقدام است.

وی تاکید کرد: با توجه به ادامه روند تعطیلات کرونا و همزمانی با عید نوروز ۹۹، با هدف مدیریت ریسک اثرات تداوم این بیماری در ایام نوروز، افزایش ظرفیت پهنای باند شبکه هسته (IP داخلی و درگاه‌های بین الملل) و بستر انتقال آن به همراه مذاکره و توافق با پروایدرهای بین المللی جهت تأمین ظرفیت نیز صورت گرفته است.

  • منبع خبر : خبرگزاری مهر