براساس نتیجه نظرسنجی وزیر ارتباطات درباره وضعیت اینترنت تمایل بیشتر کاربران به استفاده از اینترنت خانگی است همچنین ۶۸درصد کاربران اذعان می کنند که هنوز درگیر افت سرعت اینترنت هستند. محمدجواد آذری جهرمی اواخر هفته گذشته در شبکه اجتماعی اینستاگرام سوالاتی را در قالب طرح نظرسنجی از کاربران این شبکه اجتماعی برای اطلاع یابی از […]

براساس نتیجه نظرسنجی وزیر ارتباطات درباره وضعیت اینترنت تمایل بیشتر کاربران به استفاده از اینترنت خانگی است همچنین ۶۸درصد کاربران اذعان می کنند که هنوز درگیر افت سرعت اینترنت هستند.

محمدجواد آذری جهرمی اواخر هفته گذشته در شبکه اجتماعی اینستاگرام سوالاتی را در قالب طرح نظرسنجی از کاربران این شبکه اجتماعی برای اطلاع یابی از تمایل کاربران به استفاده از اینترنت خانگی یا اینترنت موبایل منتشر کرد.

نتایج این نظرسنجی از آن جهت دارای اهمیت است که موضوع نبود فضای فرکانسی برای توسعه شبکه موبایل و افت کیفیت اینترنت از سوی وزارت ارتباطات در هفته‌های اخیر بارها مطرح شده است.

کاربران اینترنت طی هفته‌های اخیر بارها در شبکه‌های اجتماعی به وزارت ارتباطات و سایر مسئولان موضوع کندی سرعت اینترنت خانگی را اعلام کرده‌اند و حتی وضعیت وخیم این سرویس، باعث برنامه‌ریزی برای تغییر تکنولوژی ADSL به VDSL در برخی نقاط کشور توسط اپراتورهای اینترنت شده است.

با این حال وزیر ارتباطات در پاسخ به چرایی کندی سرعت اینترنت، دلیل افت کیفیت سرعت اینترنت را مربوط به در اختیار نداشتن فرکانس رادیویی عنوان کرد که هم اکنون در اختیار سازمان صدا و سیما قرار دارد.

این در حالی است که بسیاری از کارشناسان و منتقدان عملکرد وزارت ارتباطات در خصوص توسعه شبکه اینترنت معتقدند که وزارت ارتباطات به دلیل آنکه مردم از شبکه باکیفیت و ارزان وای‌فای خانگی محروم هستند تلاش دارد تا آنها را مجبور به خرید اینترنت گران موبایل کند. کارشناسان معتقدند که استفاده از باند فرکانسی مورد نظر جهرمی برای توسعه ظرفیت شبکه موبایل زمان بر بوده و نیازمند سرمایه گذاری است در حالیکه کاربران هم اکنون با مشکل کیفیت و سرعت اینترنت مواجه هستند. از سوی دیگر این ظرفیت فرکانسی تنها برای توسعه ۵G و اینترنت موبایل استفاده می‌شود و برای توسعه اینترنت خانگی کاربردی ندارد.

با این وجود اواخر هفته گذشته وزیر ارتباطات در نظرسنجی اینستاگرامی خود نظر کاربران را در خصوص تمایلشان به استفاده از اینترنت خانگی و یا اینترنت ۴G جویا شد. این نتایج نشان می‌دهد که کاربران تمایل بیشتری به اینترنت خانگی دارند و در صورتی که اینترنت خانگی در منزلشان دایر شود آن را به ۴G ترجیح می‌دهند.

نتایج این نظرسنجی به شرح زیر است.

– در پاسخ به این سوال که دانش آموز هستید و یا دانشجو: ۳۷ درصد شرکت کنندگان در این نظرسنجی دانش آموز و ۶۳ درصد دانشجو بودند

– در همین حال ۸۳ درصد پاسخ دهندگان به این نظرسنجی در مناطق شهری و ۱۷ درصد در مناطق روستایی سکونت داشتند.

– طبق نتایج این نظرسنجی ۳۲ درصد پاسخ دهندگان مناطق شهری، ساکن تهران و ۶۸ درصد کاربران مناطق شهری، در سایر شهرها زندگی می‌کردند.

– در پاسخ به این سوال که آیا شما در منزل سرویس اینترنت خانگی دارید، ۶۳ درصد کاربران دارای اینترنت خانگی بودند و ۳۷ درصد کاربران به اینترنت خانگی دسترسی نداشتند.

– وزیر ارتباطات از کاربران پرسید که آیا کیفیت اینترنت شما پس از افت هفته آخر اسفند ۹۸ بهبود یافته است؟ که ۶۸ درصد کاربران اعلام کردند که همچنان درگیر افت سرعت هستند و ۳۲ درصد کاربران اذعان داشتند که کیفیت اینترنتشان بهبود یافته است.

– آذری جهرمی از کاربران پرسید که اگر در منزل باشید از اینترنت خانگی استفاده می‌کنید و یا ترجیح می‌دهید از ۴G استفاده کنید؟ در این زمینه ۵۱ درصد کاربران استفاده از اینترنت موبایل را به اینترنت خانگی ترجیح دادند و ۴۹ درصد کاربران تمایل به استفاده از اینترنت خانگی نشان دادند.

– در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه قیمت کدام اینترنت برای شما مناسب‌تر است؟ ۷۵ درصد کاربران، قیمت اینترنت خانگی و ۲۵ درصد قیمت اینترنت موبایل را مناسب دانستند.

– سوال دیگری که از کاربران پرسیده شد مربوط به استفاده آنها از تلویزیون‌های اینترنتی بود که ۳۷ درصد کاربران به این سوال پاسخ بله دادند و ۶۳ درصد عنوان کردند که از این سرویس استفاده نمی‌کنند.

– در پاسخ به این سوال که کلاس‌های مجازی دانشگاه یا مدارس را از اینترنت خانگی دنبال می‌کنید و یا ۴G؟ کاربران اینگونه پاسخ دادند: ۴۸ درصد کاربران از طریق اینترنت ۴G و ۵۲ درصد از طریق اینترنت خانگی به این کلاس‌های مجازی دسترسی پیدا کردند.

– سوال آخر نیز اینگونه مطرح شد که اگر در منزل اینترنت خانگی ندارید و بدون مراجعه حضوری و از طریق سامانه و ظرف ۲۴ ساعت پس از سفارش شما، این خدمات در منزل شما دایر شود، آیا علاقه‌ای به اشتراک این نوع اینترنت دارید؟ در این زمینه پاسخ ۷۳ درصد کاربران مثبت بود و ۲۷ درصد پاسخ خیر دادند.

  • منبع خبر : خبرگزاری مهر