جلسه دوازدهم مهافمپ با موضوع نقش سرویس‌های پایه و قدرت در فضای مجازی

محفل دوازدهم هم افزایی فعالین فضای مجازی پاک با حضور دکتر رسول جلیلی عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی و مهندس مجید خواهانی از بنیان گذاران ارتباطات آنلاین اسکای روم برگزار شد.

موضوع این جلسه:

نقش سرویس‌های پایه و قدرت در فضای مجازی

در ادامه گزارش و خلاصه صحبت های این جلسه آورده میشود.

دکتر رسول جلیلی در ابتدای برنامه پیرامون نقش سرویس‌ها در قدرت فضای مجازی کشور توضیح دادند:

معماری فضای مجازی به این صورت است که در لایه ی اول، ارتباط قرار دارد که میتوان آن را از لایه ی زیرساخت دانست که شامل (۴g,5g,adslو غیره) می‌شود که توسط آن در نهایت هر نفر باید به منبع ارائه‌ی خدمات متصل بشود. در لایه‌ی بالاتر از این پردازش، میزبانی، و انبارش داده‌ها باید وجود داشته باشد و بر روی آن خدمات پایه ی نرم افزاری قرار می‌گیرند که این خدمات برای ارائه ی خدمات خاصی است که هر سازمان به مخاطبین خود ارائه می‌دهد و در لایه ی بالاتر از این هم محتوا تعریف می‌شود.

اگر ما خدمات مناسبی به اقشار مختلف جامعه ارائه ندهیم هر آنچه در لایه های زیرین زیر ساخت و غیره ساخته ایم مانند جاده ای است که ما ساخته ایم و دیگران به راحتی از آن استفاده میکنند.

نداشتن ساختاری مناسب در نرم افزار های پایه در مرحله اول به معنی قانع شدن به حداقل بهره برداری از بستر گسترده ی فضای مجازی و دادن عرصه به بازیگران خارجی است و در مرحله ی بعد در اختیار گذاشتن کنترل اطلاعات و ارتباطات ما به دست سازمان هایی است که نمیدانیم چطور از آنها استفاده می‌کنند یا چه قوائدی را بر ما حاکم خواهند کرد، تا جایی که به ناگاه شاهد فیلتر شدن و برخورد با پایه ای ترین ارزش هایمان در بسیاری از این ساختارها بوده ایم.

در توضیح تاثیر سرویس های پایه در کارآفرینی دکتر جلیلی توضیح دادند:

با بوجود آمدن شرایطی که از اسفند ماه شاهد آن بودیم به خوبی درک کردیم که ارتباطات و استفاده از فضای مجازی به چه میزان می‌تواند راهگشا باشد که اگر این اتفاق در بستر داخلی انجام شود نتیجه اش کارآفرینی بسیار خوبی خواهد بود چه در عرصه ی تخصصی اجرا و پشتیبانی سرویس ها و چه در راه اندازی کسبوکارها و فعالیت‌ها بر بستر این سرویس‌های پایه ای ایجاد شده.

مهندس خواهانی در شروع صحبت خود با اشاره به شرایط بوجود آمده بخاطر کرونا توضیح دادند:

اهداف پنج ساله ی مجموعه اسکای روم در این مدت کوتاه چند ماهه محقق شده و تعداد کاربرانی غیر قابل پیش بینی به این مجموعه وارد شده اند با توجه به سابقه شش ساله ی ما در طراحی اسکای روم  توانستیم پاسخگوی این حجم از استقبال باشیم اما استانداردهایی که ما برای مجموعه در نظر گرفته بودیم بخاطر این حجم پیش بینی نشده ی ورود کاربران خیلی پایین تر آمد که دلایل اصلی این اتفاق هم آماده نبودن زیرساخت های مجموعه و حتی ساختار سازمانی ما برای این اتفاق بود.

از منظر اشتغال هم البته ما ماموریت سیستم خود را بیشتر ارزش آفرینی و ارائه ی راهکاری برای حل مشکلات می‌دانیم اما اشتغال مستقیم افراد تیم اسکای روم قبل از کرونا ۱۰نفر بود که بعد از این جهش کاربر به ۴۰ نفر رسید و مشاغل غیرمستقیم زیادی هم از فعالیت بر بستر اسکای روم ایجاد شده اند. تعداد مشتریان (برگزارکننده ها) که از این سرویس استفاده میکنند هم قبل از کرونا حدود سه هزارمجموعه بود و الان حدود پنجاه هزار مجموعه است، شرکت کننده های در رخدادهای  بستر اسکای روم نیز از پنج میلیون نفر گذشته اند.

در توضیح استفاده نهادهای بزرگ کشور برای جلسات مجازی خود از این استارتاپ، مهندس خواهانی شرح دادند:

شناخت زیادی از بستر اسکای روم وجود نداشت و این خود باعث مسیر سخت برای اعتماد نهادهای بزرگ حاکمیتی به ما شد و در نهایت با توجه به ارتباط خوب ما با دانشگاه صنعتی شریف، اسکای روم به مجلس معرفی شد و ساختارها به سرعت برای برگزاری جلسه های مجلس در این بستر داخلی شکل گرفتند اما این پروژه به دلایل فنی نیاز به زمان بیشتری داشت که در حال تکمیل آن هستیم و امید داریم بتوانیم همکاری خوبی با مجلس داشته باشیم.

در بخش بعد دکتر جلیلی در توضیح وجود نداشتن dns  ها توضیح دادند که باید دولت یا بخش خصوصی خیلی قدرتمندی به این عرصه وارد شود که در نهایت در جلسات کمسیون های شبکه ملی اطلاعات تصمیم گرفته شد که وزارت ارتباطات ملزم به راه اندازی dns  بشود این اتفاق مهمی است که این ساختار پایه‌ای راه اندازی شود.

مهندس خواهانی در توضیح مشکلات بوجود آمده در بخش های مختلف اسکای روم بخصوص بخش پشتیبانی اشاره کردند:

به دلیل استقبال زیاد هر کانال پشتیبانی که تعریف می‌کردیم به سرعت اشباع میشد و در بخش های دیگر هم تامین کنندگان دیگری مانند سرویس ابری و غیره نتوانستند نیاز اسکای روم را برطرف کنند و در نتیجه مشکلاتی ایجاد شد، در بخش هایی مانند سرویس رایگان اسکای روم هم بعد از جهش تعداد کاربران مجموعه ما برای تامین سرور به مشکل خورد و مجبور شدیم برای از دست ندادن کل سرویس بخش رایگان را موقتا متوقف کنیم.

برای آینده ی استارتاپ اسکای روم مهندس مجیدخواهانی ابراز امیدواری کردند که بتوانند ابتدا به استانداردهای مورد نظرخود در خدمت دهی به کاربران برسند و پایداری در خدمات را بطور کامل ایجاد کنند، نیازهای کاربران را مرتفع کنند، قابلیت های مورد نیاز را ایجادکنند، تجربه ی کاربران را بهبود بدهند، و گستره ی فعالیت ها را افزایش دهند و از فرصت های پیش‌آمده به خوبی استفاده کنند.

 

فیلم کامل جلسه دوازدهم محفل هفتگی فعالان فضای مجازی پاک

جلسه قبل مهافمپ با حضور مهندس یاسرجلالی معاون رئیس سازمان تبلیغات اسلامی