هوش مصنوعی به هیچ وجه جای فقیه نمی نشیند و ادعای این که مجتهد می شود را نداریم اما در سیر اجتهاد می تواند یاری گر خوبی برای فقیه باشد

بهروز مینایی در نشست هم اندیشی توانمندی هوش مصنوعی در تولید علوم اسلامی که عصر پنج شنبه به همت خبرگزاری رسا در سالن جلسات این خبرگزاری برگزار شد با بیان این که تکنیک یا فناوری هوش مصنوعی تحولی در ابعاد مختلف دنیای فناوری ایجاد می کند، گفت: امروزه اینترنت در فضای موبایل به شکل شبکه های اجتماعی در اختیار افراد فراوانی قرار دارد در نتیجه تعاملات اجتماعی سنگینی در این زمان وجود دارد و دیتای بسیار سنگینی نیز فراهم می شود.

رییس دانشکده کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: پایه های اینترنت در حوزه موبایل و تحلیل این داده ها نیازمند عامل هایی است که بتوانند به شکل هوشمند اطلاعات را از میان اطلاعات سنگین فراهم شده در اختیار افراد سیاست گذار قرار دهد.

وی ادامه داد: فعالیت سنگین هوش مصنوعی موجب شده است، بسیاری از کشورها برای توسعه فناوری خود و برای استفاده از برنامه هوش مصنوعی، چشم اندازهای میان مدت و بلند مدت تبیین کنند که در ایران نیز دانشگاه ها مدت ها درگیر استفاده از این ظرفیت هستند.

دبیر همایش هوش مصنوعی و علوم اسلامی خاطرنشان کرد: در حوزه علمیه نیز مرکز نور برای تسهیل‌گری در زمینه پژوهش های علوم اسلامی به فکر استفاده از هوش مصنوعی افتاد که پروژه ای به نام نجف شکل گرفت.

وی در ادامه به زمان برگزاری همایش هوش مصنوعی و علوم اسلامی اشاره کرد و ادامه داد: بیشتر دانشکده های کامپیوتر و دانشکده هایی که در زمینه مباحث علوم اسلامی فعالیت دارند برای شرکت در این همایش دعوت شدند و قرار بود این همایش در فروردین ۹۹ با حضور آیت الله اعرافی برگزار شود اما به دلیل شیوع کرونا به صورت وبینار در اول ماه ربیع برگزار می شود.

مینایی در زمینه مقالات ارسالی به همایش هوش مصنوعی و علوم اسلامی گفت: ۷۲ مقاله به این همایش ارسال شده است که حاوی اطلاعات علمی از کارهایی صورت گرفته در کشور در زمینه هوش مصنوعی و علوم اسلامی هستند که در روزهای ۳۰،۲۹،۲۸ مهرماه عرضه می شوند.

وی ادامه داد: همچنین در نخستین همایش هوش مصنوعی و علوم اسلام از سه نرم افزار تحریر، سحاب و جهد رونمایی خواهد شد؛ نرم افزار تحریر یک ویرایشگر است و سحاب نیز یک مخزن بزرگ از اطلاعات در دنیای وب و اینترنت به صورت ابری است.

دبیر همایش هوش مصنوعی و علوم اسلامی در زمینه سامانه جهد گفت: این سامانه یک جست‌وجوگر هوشمند است که پژوهشگران می توانند برای استفاده از آن به نشانی https://johd.ir/ مراجعه کنند و جست‌وجوی معنایی در کار خود داشته باشند.

مینایی تصریح کرد: هوش مصنوعی به هیچ وجه جای فقیه نمی نشیند و ادعای این که مجتهد می شود را نداریم اما در سیر اجتهاد می تواند یاری گر خوبی برای فقیه باشد و نه تنها نهاد مرجعیت تضعیف نمی شود بلکه آن را به استانداردهای روز دنیا مجهز می کند همانند این که فردی با هواپیما به زیارت خانه خدا برود یا پیاده بنابراین ما با این وسیله ابزارهایی را بیان می کنیم تا مسیر استنباط بسیار سریع تر شود.

  • منبع خبر : خبرگزاری رسا