فرهنگ‌سازی باید انجام شود، واقعا در موضوع پیامرسان‌های داخلی بجز تبلیغات منفی رسانه‌ای هیچ دلیل مستدل و نمونه‌ای برای اینکه اطلاعات افراد به جایی برود یا چیزی ازین دست وجود ندارد.


ببینید/ فیلم کامل مهافم۲۰ با حضور مدیرعامل آیگپ


بیستمین محفل هم افزایی فعالین فضای مجازی پاک با حضور مهندس میثم عسگری مدیرعامل پیامرسان آیگپ، و دکتر رسول جلیلی عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی به عنوان میزبان جلسات مهافمپ، برگزار شد.

موضوع این جلسه بررسی چالش‌ها و فرصت‌های سرویس‌های ایرانی با محوریت پیامرسان آیگپ بود.

مهندس عسگری با اشاره به اینترنت ملی و فیلترینگ هوشمند در کره جنوبی گفتند:

این اقدامات برای محافظت از داده‌های مردم یک سرزمین است و این فرهنگ‌سازی باید در کشور ما هم اتفاق بیفتد وگرنه واقعا در موضوع پیامرسان‌های داخلی بجز تبلیغات منفی رسانه‌ای هیچ دلیل مستدل و نمونه‌ای برای اینکه اطلاعات افراد به جایی برود یا چیزی ازین دست وجود ندارد.

فرهنگ‌سازی در موضوع پلتفرم‌های ایرانی موضوع بسیار مهمی است چرا که اگر ما پلتفرم‌های خیلی خوبی هم داشته باشیم و کسی از آن‌ها استفاده نکند این تلاش‌ها بی‌اثر و بی‌فایده هستند مانند کارخانه‌ی بزرگ و مجهزی که کسی از محصولاتش استفاده نکند.

مدیر پیامرسان آیگپ با اشاره به اینکه جنگ بر سر حاکمیت داده هیچ دست کمی از جنگ هشت ساله ایران ندارد ادامه داد:

دسترسی بدون نظارت پلتفرم‌های خارجی به اطلاعات مردم ایران در بحران‌های مهم می‌تواند خیلی مشکل‌ساز باشد چرا که تحلیل این داده‌ها می‌تواند اطلاعات مهمی را برای جهت‌دهی به جامعه در اختیار دشمنان قرار بدهد.

حبیبی مجری برنامه مهافمپ در مثالی برای موضوع حاکمیت داده به گزارش گوگل در چند سال پیش اشاره کرد که گفته بود شرکت گوگل چندین روز قبل از سازمان جهانی بهداشت متوجه شیوع یک بیماری همه گیر میشود با تحلیلی که از سرچ علائم مختلف در گوگل بدست می‌آید. حال این موضوع را با توجه به رشد تکنولوژی و شرایط خاص کشور ما مقایسه کنید که چه اتفاقاتی ممکن است رخ بدهد.

مهندس عسگری با تاکید بر این موضوع که با توجه به تحلیل داده‌های خارج شده از کشور الان شرکت‌های خارجی که خدمات رایگان در سطحی بسیار گسترده (که هزینه های خیلی بالایی هم دارد)، ارائه می دهند، اطلاعات و شناخت خیلی خوبی از جامعه دارند که بعضا علایق افراد را بهتر از خودشان میدانند، ادامه دادند که:

این موضوع در زمان فیلترینگ و یا رشد پلتفرم‌های داخلی به مردم گفته نشد، این خطرات از سمت جامعه نخبگان خوب برای مردم روشن نشد و این مشکلی که در فرهنگ سازی وجود دارد بعضا تلاش‌های ما در بخش‌های دیگر را هم با شکست مواجه کرده است.

مهندس عسگری در پاسخ به سوالی با این مضمون که خدمات رایگان گوگل و دیگر پلتفرم‌های خارجی اگر به منظور جمع آوری اطلاعات است، خدمات رایگان نرم افزاری مانند آیگپ برای چیست؟ توضیح دادند که:

اول اینکه در پلتفرمی مانند پلتفرم آیگپ محدودیت حجم انتقال داده وجود دارد، محدودیت مقدار اطلاعات قابل نگهداری وجود دارد و چیزهایی ازین دست.

از طرف دیگر بیزینس پلن ما از سال سوم، چهارم وارد مرحله درآمدزایی می‌شود، سرویس مسنجر معمولا سرویس رایگانی است اما در آیگپ در کنار بخش پیامرسان بخش‌های تبلیغات، تلویزیون اینترنتی، فروشگاه و غیره تعریف شده اند.

در توضیح فرهنگ پلتفرمی و تاثیرگذاری پلتفرم بر فرهنگ جامعه آقای عسگری توضیح دادند:

پلتفرمی مانند اینستاگرام ذائقه سازی می‌کند و فرهنگ ما را به گونه‌ای شکل می‌دهد که ذائقه‌هایی جدید در جامعه ایجاد می شود. در آیگپ ما به این موضوعات فکر کرده‌ایم اما واقعا محدودیت‌های زیادی داریم. از زمانی که آیگپ را تحویل گرفتیم برای مثال این پیامرسان بخش استیکر را نداشت و ما دغدغه‌ی داشتن استیکرهای ایرانی را داشتیم. مسابقه‌ای با عنوان مسابقه استیکر برگزار کردیم و در گام اول ۵۰ پک استیکرهای کاملا ایرانی تهیه شد. ما واقعا بصورت دغدغه‌مند در بعضی بخش‌ها فعالیت کرده‌ایم اما به حد وسعی که داشته ایم.

بنظر ما پیامرسان بیشتر وظیفه‌ی تامین زیرساخت را دارد و بخش‌هایی مانند همین استیکر را می‌توانیم راه اندازی کنیم امام بخش‌های فرهنگی بیشتر از این بر عهده‌ی نهادهایی است که مستقیما این وظایف را بر عهده دارند.

بدلیل open source  بودن نرم افزار آیگپ ما قابلیت ارائه خدمات محلی را نیز داریم که در یک پروژه با جهاد کشاورزی این اتفاق افتاد و میتوان از این مسیر هم پروژه‌هایی داشت و مورد استفاده قرار بگیرند.

در توضیح بخش اطراف من آیگپ آقای عسگری توضیح دادند که این بخش قرار است تبدیل شود به بخش معرفی کسب‌وکارهای محلی و برای مثال وقتی در یک خیابان قرار می‌گیرید بتوانید فروشگاه‌ها و کسب‌وکارها را ببینید.

مدیر عامل آیگپ در مورد آینده این پیامرسان گفتند: امیدوار هستیم تا چندماه آینده حل مشکلات زیادی از پیامرسان را شاهد باشیم و با توجه به فعالیت انجام شده در لایه‌ی سخت افزار و نرم افزار شاهد بهبود تجربه کاربران خواهیم بود.

انتظاری که مسئولین از پیامرسان‌ها دارند این است که با هزینه ای صدها برابر کمتر از تلگرام خدماتی در همان سطح را ارائه دهند که این موضوع امکان پذیر نیست، راه حل این اتفاق همکاری دولت و مسئولین در تخصیص بودجه مناسب و از سوی دیگر تلاش حداکثری تیم های پیامرسان‌ها برای ارائه ی بهترین خدمات است.

مهندس عسگری پیرامون فرصت‌های پیش روی پیامرسان‌های ایرانی توضیح دادند:

بومی بودن این پلتفرم‌ها مزیت مهمی برای آن‌ها است. اگر بتوان فرهنگ‌سازی و اعتمادسازی مورد نیاز را انجام داد، اینکه تمام امکانات این پیامرسان‌ها بومی است باعث خدمات دهی خیلی بهتری خواهد بود.

برای مثال کسب‌وکارها در اینستاگرام و تلگرام وجود دارند اما اصالت‌سنجی و تایید اعتبار کسب‌وکارها و راه اندازی بخش پرداخت در داخل پیامرسان کمک بزرگی به تجارت الکترونیک کشور خواهد بود.

در پلتفرم‌های بومی قابلیت شکوفایی ایده‌های مختلف هم وجود دارد، برای مثال در عید نوروز که شرایط کرونایی بر کشور حاکم بود ایده‌ای در آیگپ اجرا شد که استیکرهای آیگپ به کارت‌های هدیه‌ی نقدی تبدیل شوند و افراد بتوانند با شارژ این کارت‌های مجازی برای یکدیگر هدیه‌ی نقدی ارسال کنند که همانند کارت هدیه‌ی فیزیکی قابل استفاده بود.

در ادامه سوالات حضار به این ترتیب مطرح شد:

در سوال مطرح شده پیرامون اسم گذاری پیامرسان آیگپ و شباهت این نام با پیامرسان دیگر مهندس عسکری گفتند که آیگپ زودتر از نرم‌افزار گپ منتشر شده است البته دوستان ما در گپ هم دلایلی بر این موضوع دارند که در ابتدای ورود تیم جدید آیگپ تلاش داشتیم موضوع به نوعی حل بشود که به نتیجه نرسیدیم.

موضوع بعد تماس گروهی و تماس با اپراتورها بود که مهندس عسگری قول راه‌اندازی تماس گروهی و کنفرانس را داده و اعلام کردند که برای تماس با اپراتورها هم جلساتی از سمت وزارت ارتباطات برگزار شده و این بخش هم به زودی عملی خواهد شد.

در توضیح بخش‌های مختلف مجموعه آیگپ مهندس عسگری توضیح دادند:

آیگپ به عنوان پیامرسان که در دسترس مردم است، پلتفرم نمایش فیلم اینترنتی با عنوان آیگپ تیوی بزودی راه‌اندازی خواهد شد، پلتفرم فروشگاهی آیجی شاپ که بصورت آزمایشی بر روی آیگپ فعال است، پلتفرم مدیریت باشگاه مشتریان با عنوان آی کلاب که هم اکنون در آیگپ و چند مجموعه دیگر خدمات دهی میکند و پلتفرم شارژیت که قرار است محل فروش شارژ و اینترنت تمام اپراتورهای موجود کشور باشد بخش های مختلف مجموعه‌ی آیگپ هستند.


بیشتر بخوانید/ مهافمپ۱۹ با دکتر رسول جلیلی عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی با موضوع حکمرانی فضای مجازی