وزارت ارتباطات و فناوی اطلاعات لایحه مسئولیت ارائه‌دهندگان خدمات حوزه فناوری اطلاعات را به کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک هیئت دولت ارائه کرده است.

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیات دولت، فضای مجازی تاثیر بسزایی در ساخت فرهنگ جامعه و به خصوص جوانان کشور دارد و عدم توجه به مولفه های کنترل و مدیریت فضای مجازی می تواند آثار مخربی در فرهنگ یک جامعه ایجاد نماید.

لذا در راستای کاهش و رفع نگرانی های موجود در حوزه فضای مجازی و با هدف مدیریت عقلانی در جنبه های مختلف کاربردی فضای مجازی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نسبت به انجام مطالعات جامع و تخصصی با همکاری مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، وزارت علوم، تحقیقات وفناوری، پژوهشگاه قوه قضاییه اقدام نمود که برآیند مطالعات مذکور، تدوین لوایحی پنجگانه است. از جمله این لوایح، لایحه مسئولیت ارائه دهندگان خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات که در ۴۲ ماده تدوین شده است.

این پیش نویس قانونی، مجموعه اصول و قواعدی است که نحوه ارائه و استفاده از خدمات اطلاع‌رسانی رایانه‌ای را مقرر می‌کند.

مطابق این لایحه پیشنهادی، ارائه دهنده خدمات اطلاع رسانی رایانه ای عبارت است از هر شخص حقیقی یا حقوقی که با راعایت قوانین مربوطه و با استفاده از شبکه های اطلاع رسانی نسبت به انجام خدمات “دسترسی”،‌ “میزبانی یا مرکز ذخیره داده” و “ثبت نام دامنه” می پردازد.

کاربر و مشترک این خدمات نیز هر شخصی است که به موجب قرارداد از خدمات ارائه دهنده خدمات استفاده می کند،‌در صورتی که به موجب قرارداد نباشد،‌کاربر نامیده می شود.

حقوق کاربران و مشترکان در برابر ارائه‌دهندگان خدمات تعریف شده است. کلیه ارائه‌دهندگان خدمات موظفند آنها را از امکانات فنی و خدماتی که بر مبنای نرخ‌های مصوب ارائه می‌دهند، آگاه کنند. هم چنین، باید زمینه‌های متعارف آگاهی کاربران و مشترکان خود را از حقوق و وظایفی که به موجب این قانون برای آنها به وجود می‌آید، فراهم کنند. ارائه‌دهندگان خدمات از سوی دیگر موظفند حقوق مادی و معنوی اطلاعاتی را که مشترکان و کاربران مطابق این قانون یا قرارداد جهت اطلاع‌رسانی روی شبکه قرار می‌دهند، رعایت کنند.

بر اساس این لایحه، ‌ارائه دهندگان خدمات فوق می توانند از تجهیزات دریافت از ماهواره استفاده کنند و مشمول قانون ممنوعیت بکارگیری تجهیزات دریافت از ماهواره نمی شوند.

همچنین، در راستای حفظ حریم ارتباطات خصوصی افراد در شبکه های اطلاع رسانی رایانه ای، ارائه دهندگان خدمات موظفند با بکارگیری تجهیزات مناسب، ژیام ها و اطلاعات خصوصی را با حفظ تمامیت و محرمانه بودن آن ها انتقال دهند.

علاوه بر این، جهت افزایش امنیت و سلامت ارتباطات خصوصی در شبکه های اطلاع رسانی رایانه ای، ارائه دهندگان خدمات موظفند فناوری های رمزگذاری یا رمزنگاری مناسبی را در اختیار کاربران و مشترکان خود قرار دهند.

همچنین، شنود،‌ افشا، قطع یا ایجاد اختلال یا هرگونه تغییر در ارتباطات خصوصی در شبکه های اطلاع رسانی یا اطلاعاتی که منجر به افشای ارتباطات خصوصی می شود فقط با دستور مقام ذی صلاح قضایی امکان پذیر است.

ضمنا ارائه دهندگان خدمات نمی توانند بدون مجوز قانونی یا رضایت کاربران و مشترکان به ارتباطات یا اطلاعات خصوصی ذخیره شده یا درحال انتقال آنه ا دسترسی یافته یا آن ها را شنود نمایند.

در مقابل، ‌کابران و مشترکان نیز موظفند بر مبنای قرارداد و حوزه مجاز خود به نحوی فعالیت کنند که در فعالیت ارائه دهندگان خدمات مذکور خللی ایجاد نکنند. هم چنین، موظف‌اند به ارائه‌دهندگان خدمات، اطلاعات شخصی صحیحی ارائه دهند و همواره برای آنها امکان برقراری ارتباط با خود را فراهم کنند. در غیر این صورت مسئول عواقب ناشی از آن خواهند بود. در غیر این صورت، ‌به مجازات اخلال کنندگان در سیستم های رایانه ای مندرج در قانون مبارزه با جرایم رایانه ای محکوم می شوند.

  • منبع خبر : ایسنا