وزارت دادگستری آمریکا شکایتی را علیه شرکت گوگل تنظیم و این شرکت را به سوءاستفاده از قدرت انحصاری خود در بخش جست و جوی اینترنت متهم کرد.

دولت آمریکا در این شکایت اعلام کرد گوگل که حدود ۹۰ درصد از بازار جست و جوی آنلاین را در کنترل دارد، دروازه بلامنازع ورود به اینترنت است و از شیوه های ضد رقابتی برای حفظ و توسعه انحصار خود در بخش جست و جو استفاده کرده است.

جفری روزن، مقام شماره دو وزارت دادگستری آمریکا در کنفرانسی با خبرنگاران گفت: رفتار گوگل تحت اصول ضد انحصارطلبی سنتی، غیرقانونی است.

در این حال گوگل شکایت دولت را کاملا ناقص خواند و در توییتر اعلام کرد مردم از گوگل استفاده می کنند زیرا آن را انتخاب می کنند نه به این خاطر که مجبور شده اند یا به دلیل این که نمی توانند جایگزین دیگری پیدا کنند.

ارزش سهام گوگل در معاملات صبح سه شنبه بازار نیویورک حدود یک درصد رشد کرد و به ۱۵۴۲ دلار و ۴۳ سنت رسید.

این شکایت نخستین فاز از حمله چندجانبه علیه گوگل است. کن پاکستون، دادستان کل تگزاس در حال آماده کردن شکایتی علیه این شرکت بر سر رفتارش در بازار تبلیغات دیجیتالی است که قسمت اعظم فناوری مورد استفاده توسط تبلیغات کنندگان و ناشران برای خرید و فروش تبلیغات در سراسر وب را تحت کنترل دارد.

کسب و کار جست و جوی گوگل، عمده درآمد این شرکت را تولید می کند و هزینه های مالی توسعه در بخش ایمیل، ویدیوی آنلاین، نرم افزار تلفن هوشمند، نقشه ها، رایانش ابری، خودروهای خودران و تبلیغات را تامین کرده است. موتور جست و جوی گوگل روی سرنوشت هزاران کسب و کار آنلاین تاثیر می گذارد که برای قرار گرفتن در معرض دید مخاطبان، به گوگل وابسته هستند.

آمریکا اعلام کرده درآمد تبلیغاتی که گوگل با کانالهای توزیع جست و جو سهیم می شود، موانعی را برای ورود رقیبانی ایجاد کرده که نمی توانند هزینه ورود چند میلیارد دلاری را پرداخت کنند. این درآمدها به گوگل امکان داده است در بازارهای متعدد انحصار ایجاد کند.

پرونده وزارت دادگستری که تگزاس و ۱۰ ایالت دیگر به آن پیوسته اند، نخستین پرونده حاصل از تحقیقات از یکی از بزرگترین شرکتهای فناوری است که از سوی ویلیام بار، دادستان کل آمریکا حدود ۱۵ ماه پیش آغاز شد. این پرونده برجسته ترین شکایت ضد انحصارطلبی از زمان شکایت دولت آمریکا از مایکروسافت در سال ۱۹۹۸ است و به منزله تغییر رویکرد دولت و اعمال سخت گیری بیشتری در قبال غولهای فناوری آمریکا است.

علاوه بر پرونده ای که تگزاس در حال پیگیری آن است، گروهی از دادستانهای ایالتی تحقیقات جداگانه ای را درباره کسب و کار جست و جوی گوگل بر مبنای نقض قوانین ضدانحصارطلبی توسط این شرکت با اولویت دادن به خدمات جست و جوی خود به جای رقیبانی مانند Yelp Inc، دنبال می کنند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا مکررا از شرکتهای فناوری آمریکایی انتقاد کرده و باعث شده که وزارت دادگستری با این انتقاد روبرو شود که شکایت علیه گوگل با انگیزه های سیاسی دنبال می شود.

  • منبع خبر : ایسنا