دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور در ششمین همایش ملی فضای مجازی پاک " تشریح عملکرد این شورا و پرسش و پاسخ با فعالان فضای مجازی "


گزارش :

شورای عالی و مرکز ملی فضای مجازی کشور در آستانه ورود به آغاز دهمین سال تشکیل است که در ابتدای تشکیل جلسات این شورا، تلاش بر تثبیت آن در حوزه های تشکیلاتی و ساختاری و آیین نامه های مالی برای مرکز ملی فضای مجازی، کمیسیون های عالی آن و در نهایت پژوهشگاه فضای مجازی بود.

وی با اشاره به این که در این ۹ سال مهمترین موضوع مورد بررسی در شورای عالی فضای مجازی مصوبه شبکه ملی اطلاعات بوده، افزود: برای تبیین شبکه ملی اطلاعات چهار سند منتشر شده که آخرین سند آن در سال ۹۹ تحت عنوان سند طرح کلان و معماری این شبکه بود که با جامعیت کامل مجموعه اقداماتی که باید در این سند انجام شده و مقوم آن باشد با ترسیم اهداف دست یافتنی که تعیین کننده ابعاد شبکه ملی اطلاعات نیز هستند، تبیین شده است.

فیروزآبادی با بیان این که در تعریف شبکه ملی اطلاعات اختلاف نظر میان مسئولان وجود داشت که با تصویب اسناد مربوطه همچون سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات در این حوزه این مساله برطرف شد، تاکید کرد: در سند طرح کلان و معماری، شبکه ملی اطلاعات از لحاظ فنی و خدماتی تبیین شده و ابعاد خدماتی که باید در این شبکه عرضه شود نیز تشریح شده است.
دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور با اشاره به آخرین مصوبه جلسات شورای عالی فضای مجازی کشور در خصوص سند الزامات پیشگیری و مقابله با نشر اطلاعات، اخبار و محتوای خبری خلاف واقع در فضای مجازی افزود: اسنادی در حوزه صیانت و حمایت از پیام رسان های داخلی و در حوزه امنیت طرح نظام ملی پیشگیری و مقابله با حوادث در فضای مجازی با تقسیم کار ملی و نظام هویت معتبر در فضای مجازی نیز مصوب شده است.
وی گفت: سند تحول فضای مجازی یکی دیگر از اسناد شورای عالی فضای مجازی کشور است که به طور مبسوط در جلسات بررسی و مصوب شد که براساس آن وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مرکز حوزه های علمیه، سازمان صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف به تهیه سند تحول شدند که تاکنون وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی و دفتر تبلیغات اسلامی حوزه های علمیه سندهای مربوطه را تدوین و عملیاتی کردند.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به دستورالعمل های کمیسیون های عالی این مرکز، تصریح کرد: دستورالعمل ساماندهی بات ها و ربات ها در فضای مجازی، نظام هویت یکپارچه محیط های آزمون تنظیم گیری کسب و کارهای نوآورانه و سند حمایت از رقابت و مقابله با انحصار در فضای مجازی از جمله مهمترین اقدامات مصوب کمیسیون عالی مرکز ملی فضای مجازی کشور بوده است و در حوزه امنیت نیز کمیسیون عالی امنیت دستورالعمل هایی برای صیانت، ایمنی و امنیت این فضا مصوب کرده که از جمله در خصوص فضای مجازی سالم، ایمن و مفید بوده که البته نیاز به همکاری بیشتر دستگاه هاست تا این دستورالعمل ها به صورت جامع و کامل محقق شوند.
وی با بیان این که در مرکز ملی فضای مجازی به مناسبت های مختلف ستادهای متعدد تشکیل شده است، افزود: ستاد رسانه ای مرکز ملی فضای مجازی با نزدیک به سی جلسه و رصد، بررسی و اقدام مناسب در وقایع تاریخی مهمی که در کشور رخ داده تاکنون عملکرد بسیار مناسبی در این حوزه داشته است. همچنین ستادهای مقابله با اقدامات تحریمی آمریکا و تنظیم بازار در حوزه های مسکن، خودرو و ارز در فضای مجازی تشکیل شده اند که این ستادها توانسته اند برای پیشگیری و مدیریت تهدید ها به خوبی ایفای نقش کنند.
دکتر فیروزآبادی در خصوص رمز ارزها تاکید کرد: برای هدایت دولت در اخذ تصمیمات کاربردی در حوزه رمز ارزها و رمز پول ملی، تقسیم کار صورت گرفته و همچنین برای مباحث اقتصادی، امنیتی و محتوایی فضای مجازی مصوبات لازم تاکنون تهیه و اقدامات عملیاتی و هماهنگی میان دستگاهی که از تاکیدات مقام معظم رهبری در تشکیل این شورا بوده، انجام شده است.
وی با اشاره به اقدامات شورای عالی و مرکز ملی فضای مجازی در حوزه های فناوری، اظهارداشت: اقدامات جامعی در حوزه فناوری های شبکه ملی اطلاعات، نسل پنجم شبکه تلفن همراه (۵G)، بلاکچین و اینترنت اشیا Internet of Things (IoT) صورت گرفته و سند مربوط به اینترنت اشیاء برای ورود به کشور تهیه شده است که امیدوار هستیم بتوانیم در حوزه فناوری مسیری که در پیش رو ترسیم کردیم به خوبی طی کنیم.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی با تاکید بر مساله کرونا به عنوان یک بحران جهانی که زیست در کشور را با تغییرات اساسی مواجه کرده است، افزود: تمرکز ابتدایی مرکز ملی فضای مجازی بر روی سالم سازی فضای مجازی به دلیل انتشار اخبار خلاف واقع و تصاویر و ویدئوهای جعلی در این فضا بود که با ساماندهی اولیه و رصدهای لحظه ای، گزارش های کاربردی را به مسئولان اطلاع رسانی کرده تا تصمیمات جامع و کامل در این حوزه اتخاذ شود. همچنین برای بهره مندی مردم از فرصت های فضای مجازی در دوران همه گیری این ویروس، نسبت به ارایه خدماتی همچون بانکداری و دولت الکترونیک با تشکیل ستادهای متعدد اقدام شد که مهمترین اقدام راه اندازی سکوی (Platform) شاد بود که با هماهنگی های وزارت آموزش و پرورش و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و همکاری اپراتور همراه اول توانستیم شبکه ای گسترده با ترافیک بالای ۴۰۳ Gbps و میلیون ها کاربر با متوسط یک ساعت نیم فعالیت روزانه هر کاربر در این شبکه راه اندازی کنیم که تا امروز بزرگترین سکویی است که در کشور استفاده می شود.
وی در پایان اظهار امیدواری کرد که طرح های در دستور کار این شورا با همکاری تمامی دستگاه ها و نهادهای مربوطه به سرانجام رسد.

منبع خبر : خبرگزاری فارس


گزارش :

ما اینترنت صیانت شده داریم و قبول نداریم که این فضا به طور کلی رها شده است، البته دسترسی به محتوای نامناسب نیز ممکن است و این مربوط به جنس این فضا است، حتی کشور چین که سیاست‌های مشخصی در حوزه فیلترینگ اینترنت دارد و دسترسی مدیریت شده‌ای در این فضا دارد، باز هم نمی‌تواند به صورت ۱۰۰ درصدی این فضا را کنترل کند.

آقای فیروزآبادی در خصوص اینکه چرا در عمل اثرات مصوبات شورای عالی فضای مجازی ملموس نیست و سیاست گذاری‌ها به نتیجه مطلوب نمی‌رسد، گفت: فضای مجازی بحث تضعیف دولت‌ها است و دشمنان ما از امکانات شبکه‌ای و تکنولوژیکی در این حوزه برخوردار هستند و توانسته‌اند بر این فضا حکمرانی کنند. با توجه به جنس فضای مجازی توقع اعمال حاکمیت ۱۰۰ درصدی در این فضا مقدور نیست. اما ما تأکیدمان بر این است که باید قلمروسازی صورت گیرد.

وی در خصوص اعمال نکردن حکمرانی در فضای پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی گفت: در این زمینه اراده سیاسی در کشور وجود نداشت و هیچکدام از جناح‌ها نمی‌خواستند پیام‌رسان‌ها راه بیفتند و به همین دلیل به نتیجه نرسیدیم، زیرا ما از نظر فناوری وضعمان خوب است. حتی پلتفرم‌های رمزارز سطح بالا در کشور داریم، اما در سطح ایجاد پیام‌رسان و شبکه‌های اجتماعی هیچکدام از جناح‌ها، اراده راه اندازی این حوزه را نداشتند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی بیان کرد: ما هشدار داده بودیم که اگر خودمان وارد بومی سازی نشویم، پلتفرم‌های خارجی ما را فیلتر می‌کنند. تا زمانی که پلتفرم بومی خودمان را نداشته باشیم نمی‌توانیم در این فضا اعمال سیاست کنیم.

وی با اشاره به نارضایتی مقام معظم رهبری از روند پیشرفت شبکه ملی اطلاعات، گفت: ایشان در ۱۲ آذر سال ۹۸ به صراحت مطرح کردند که خدمات پایه و پلتفرم‌های اساسی در کشور نباید وابسته باشند. موضوعی که هم اکنون در آن وابستگی داریم و تا قبل از این تاریخ، دولت نمی‌پذیرفت که وظیفه بومی سازی خدمات پایه را دارد. شدت نگرانی رهبری در خصوص وابستگی کشور در حوزه فضای مجازی به ویژه در حوزه پلتفرم‌ها است. این میزان دغدغه، اما در میان مدیران کشور وجود ندارد.

آقای فیروزآبادی با انتقاد از حضور مقامات سیاسی کشور در شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده افزود: ما آئین نامه‌ای در مرکز ملی فضای مجازی تهیه کردیم و به مسؤولان مربوطه ارائه دادیم که در پلتفرم‌های مسدود شده حضور نداشته باشند و به جای رسانه‌های رسمی، اخبار سازمانی خود را در این فضا پخش نکنند. اما این آئین نامه با بی توجهی مواجه شد و هم اکنون شاهد هستیم که مسؤولان روی پلتفرم مسدود شده آمریکایی مسائل سازمانی خود را مطرح کرده، حتی رونمایی از دستاورد‌های سازمان خود را در این فضا اعلام می‌کنند و یا شاهد دعوا‌های سازمانی روی این پلتفرم‌ها هستیم. البته در مورد قانونی بودن و یا نبودن این اقدام، قوه قضائیه باید نظر دهد.

منبع خبر : ایرنا


  • منبع خبر : فمپ