یک پژوهشگر فضای مجازی و رسانه به تشریح برخی ابعاد هزینه‌کرد یک‌میلیارد دلاری برای پهنای باند خارجی تلگرام پرداخت.

یک پژوهشگر فضای مجازی و رسانه به تشریح برخی ابعاد هزینه‌کرد یک‌میلیارد دلاری برای پهنای باند خارجی تلگرام پرداخت.

سید علیرضا آل‌داود در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران تسنیم با اشاره به اینکه آسیب‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی تلگرام و اینستاگرام سال‌ها بعد خود را نشان خواهد داد، اظهار کرد: متأسفانه برخی از جریانات سیاسی برای حفظ منافع و شبکه رأی خود حاضرند مردم را قربانی کنند، حتی با هزینه بسیار سنگین و خطرناک حمله گروه‌های تروریستی نظیر داعش که سال پیش با کمک تمام‌قد تلگرام به مجلس شورای اسلامی و حرم مطهر امام(ره) انجام شد.

وی ادامه داد: طی 4 سال گذشته همگان شاهد رکود سنگین، بیکاری، ورشکستگی کارخانجات و کارگاه‌ها، بستن همه امور کشور به برجام بودند و در چنین شرایط اقتصادی، جریان‌های خاص که هر روز یک جاسوس از میانشان دستگیر می‌شود، به‌جای صرف مبالغ برای اصلاح امور اقتصادی کشور، مبالغ سنگینی را برای نگه داشتن تلگرام هزینه کردند که همین مبالغ می‌توانست بسیاری از مشاغل در حال ورشکستگی را نجات دهد.

آل‌داود با تأکید بر اینکه مردم ما روزانه تقریباً بیش از 11 میلیارد و 400 میلیون تومان هزینه استفاده از تلگرام را می‌پرداختند، اظهار کرد: این مبلغ را اگر ضربدر 365 روز سال و تقسیم بر دلار 4200تومانی کنید حدوداً نزدیک به یک میلیارد دلار خواهد شد البته هزینه‌های ارائه رایگان CDN به تلگرام در داخل کشور در این محاسبه اعمال نشده است و در صورت اعمال هزینه به نزدیک 2 برابر خواهد رسید.

این مدرس سواد رسانه‌ای با اشاره به اینکه برخی با مقاصد شوم و خاص به‌دنبال تضعیف امنیت کشور در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی هستند، افزود: برای افراد خاصی که در تعطیلات نوروز روزی چند مصاحبه و چند توئیت برای حمایت از تلگرام می‌زنند باید متأسف بود و از این افراد باید سؤال کرد؛ الآن واقعاً مشکل کشور در چنین شرایطی تلگرام است؟ آیا جوانان از نبود شغل و ناتوانی در امر ازدواج به تلگرام و اینستاگرام برای وقت‌گذرانی پناه نبرده‌اند؟ آیا خانواده‌های بسیاری بر اثر مشکلات اقتصادی و تعطیلی کارخانه‌ها کارشان به اختلافات سنگین و طلاق کشیده نشده است؟ و شما شاهد بی‌تفاوتی این اشخاص در قبال وظایفشان برای رفع مشکلات مردم که برایش حقوق از بیت‌المال دریافت می‌کنند، هستید.

آل داود به مشکلات اجتماعی و هویتی ناشی از استفاده با سطح دانش رسانه‌ای بسیار پایین از تلگرام و اینستاگرام اشاره و تصریح کرد: هویت مستقل جوانان کشور با فعالیت شبانه‌روزی شوالیه‌های جنگ نرم در پیام رسان تلگرام و شبکه اجتماعی اینستاگرام نشانه گرفته شده و امروز متاسفانه وضعیت برخی سلبریتی‌های کشور ما هم به دامنه این بی‌هویتی و فعالیت‌های ضد اسلامی و ضد انقلابی کشیده شده است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال برخی افراد وابسته در این شبکه‌ها از طریق برخی سفارتخانه‌های کشورهای غربی در کشور نقش برانداز را بازی می‌کنند و با ماموریت خاص به تضعیف پلیس کشور که از یک دختر بی‌دفاع در برابر یک جوان قمه به دست خطرناک دفاع می‌کند، می‌پردازند اما به ضرب و شتم خبرنگار صدا و سیما و به کما رفتنش در فرانسه هیچ واکنشی نشان نمی‌دهند که این امر حکایت از پنهان شدن در پشت واژه‌های فریبنده آزادی اطلاعات، حقوق بشر، حقوق زنان و …برای فریب مردم و کاسبی بیشتر دارد.

این مدرس سواد رسانه‌ای ادامه داد: تلگرام ضربه بسیار سنگینی در زمینه نقض کپی رایت و انتشار فیلم‌های سینمایی و آثار هنری به جامعه هنری ما وارد کرده و حال جای سؤال است چرا برخی سلبریتی‌ها که طبیعتا باید از این وضع و ضرر هنگفت اقتصادی و فرهنگی ناراضی باشند، در مقابل این مسئله سکوت اختیار کرده‌اند.

آل داود ادامه داد: اینکه برخی مدام تلاش می‌کنند توپ در زمینه فیلترینگ تلگرام را در زمین دیگران بیندازند نیز جالب است، باید از این افراد سؤال کرد وقتی هشتگ #محرمانه_نداریم می‌زنند آیا نگاهی به دور و برشان کرده‌اند که حتی نامه‌های فاقد طبقه‌بندی اداری را هم مهر محرمانه می‌زنند؟ آیا افرادی که با ژست آزادی اطلاعاتی، مشغول جمع‌آوری رأی هستند، حاضرند مشروح مذاکراتشان با مدیر تلگرام در تهران را منتشر کنند و آیا دانستن مشروح این مذاکرات مشمول #حقوق_شهروندی مردم نمی‌شود؟ آیا حاضرند از پشت‌پرده‌های حمایتهای چند میلیارد تومانی از ادمین‌های کانال‌های تلگرامی دستگیرشده برای مردم حرفی زده شود؟ آیا اینان حاضرند از پشت‌پرده‌های دریافت مدرک دکتری و سرقت علمی گسترده‌شان به مردم حرفی زده شود و تحقیق و تفحص در مجلس به سرانجام برسد؟ و از این دست موارد باید صریح بررسی شود و نتایج آن به مردم به‌صورت شفاف ارائه شود.

این مدرس سواد رسانه‌ای با اشاره به اینکه برخی با چالشی کردن فضای مرتبط با موضوع تلگرام دنبال ایجاد یک کانال انحراف برای پرت کردن حواس مردم از موضوعاتی نظیر شکست برجام و وضعیت نابسامان دلار هستند، تصریح کرد: مردم عزیز ما درگیر این کانال انحرافی نخواهند شد و مطالباتشان نظیر نتیجه 3 سال معطل نگاه داشتن کشور برای برجام، قیمت نابسامان دلار، وضعیت رکود سنگین اقتصادی و بیکاری جوانان، تعطیلی کارگاه‌ها و کارخانجات، پرونده جاسوسان محیط زیستی و نقش شاه‌مهره‌ها و … سر جای خود باقی خواهد ماند و این تکنیک دیگر جواب نخواهد داد.

وی تصریح کرد: با ارتقای سواد رسانه و فضای مجازی مردم ما قطعاً شاهد رفتار متفاوت آنان با این سرویس‌ها و کوچ آنان به‌صورت ایجابی به پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی داخلی خواهیم بود.

  • منبع خبر : خبرگزاری تسنیم