یک کارشناس رسانه گفت: شبکه ملی اطلاعات یکی از بایسته‌های تحقق مدیریت فضای مجازی است همانطور که چین برای مقابله با تهدیدات سایبری ایالات متحده،آن راه‌اندازی کرد و موفق به خنثی کردن تهدیدات این حوزه شد، ایران هم باید فضای مجازی را کنترل کند.

دویست و نود و چهارمین نشست کارشناسی اندیشکدۀ فضای مجازی مرکز مطالعات راهبردی ژرفا و جبهۀ انقلاب اسلامی در فضای مجازی با مشارکت خبرگزاری‌های فارس، تسنیم، میزان، پایگاه خبری رجا نیوز، آنا و موسسه خبری «خبر فوری» با حضور کارشناس حوزۀ رسانه و مدیر سابق خبرگزاری بسیج، سیدحسین علوی در محل مرکز مطالعات راهبردی ژرفا با موضوع سیاست گذاری و مدیریت پیام‌رسان‌ها  برگزاری شد.

علوی در این نشست گفت:کشورهایی که با ایدئولوژی انقلاب اسلامی مخالفت داشتند، سعی کردند تا ظرفیت فضای مجازی را در جهت تغییر موازانۀ قدرت در ایران فعال کنند که تا حدی نیز در برخی زمینه‌ها توفیق پیدا کردند، بلوک غرب «فضای مجازی» را برای مواجهه با گفتمان انقلابی وارد ایران کرد. روزهای نخست که اینترنت وارده ایران شده بود، به این فکر می‌کردیم که باید اصل آن را بپذیریم یا خیر اما امروز مسئلۀ این است که آیا فضای مجازی حضور ما را می‌پذیرد یا پس می‌زند! امروز فضای مجازی بر مردم ما اعمال حاکمیت و قانون می‌کند و از یک ابزار ارتباطی صرف عبور کرده است. پیش از مطرح شدن اپلیکیشن‌های صهیونیستی بلوک غرب به افکار عمومی ایرانیان دسترسی نداشت، به همین جهت نهاد قدرت فضای مجازی را مقابل حاکمیت قرار داد.

وی ادامه داد: آن‌ها به کمک برخی از مدیران که ظاهر انقلابی داشتند به فضای مجازی رسمیت بخشیدند، در لفافه حتی اذعان کردند که اشکالی ندارد اگر صهیونیست‌ها بر افکار عمومی ایرانیان حاکم شوند! شاید این مسئله در نگاه اول تعجب بر انگیز باشد اما برخی مدیران ما از پلتفرمی حمایت کردند که  رئیس آن «آدام موسری» صهیونیست تبار است که مواضع ضدایرانی او شهرۀ عام و خاص است اگر تصور کنیم که چنین فردی حامی منافع ایرانیان است، خیالی خام و کودکانه‌ای بیش نیست. شرکت فیسبوک او را مأمور ادارۀ پلتفرم اینستاگرام کرده است، مدیران ما نیز اجازۀ حضور بی قید و شرط او را در جغرافیای سایبری کشور داده‌اند!

علوی عنوان کرد: اینستاگرام در حال اعمال حاکمیت بر فضای مجازی ایران است. مصداق بارز این اعمال قانون رفتار شرکت فیسبوک با کاربرانی بود که تمثال شهید سردار سلیمانی را در صفحات خود بازنشر می‌کردند. کاربرانی که تصویر، پیام یا متنی در تمجید از سردار سلیمانی منتشر می‌کردند، بلافاصله پاک می‌شد همچنین اینستاگرام به آن‌ها پیغام می‌داد که «شما خلاف قانون انجمن عمل کرده‌اید، در صورت تکرار حساب کاربری شما مسدود می‌شود!» آیا این اعمال حاکمیت و قانون در افکار عمومی کشور ما نیست؟! جای تأسف دارد که پلتفرمی آمریکایی بدون دریافت هیچ مجوزی وارد جغرافیای مجازی کشور ما شده است و بر افکار عمومی ایرانیان اعمال قانون می‌کند! جای تعجب دارد که چرا برخی از مسئولین کشورمان از اعمال حاکمیت صهیونیست‌ها بر جغرافیای سایبری ایران ناراحت نیستند!

وی تصریح کرد: حتی آمریکا به عنوان کشوری که ادعای آزادی بیان بی قید و شرط را دارد، هرگز به هیچ اپلیکیشنی اجازۀ عرض اندامی اینچنین نمی‌دهد! مصداق بارز رفتار آمریکا با ناقضین حاکمیت سایبریش، فیلتر کردن پلتفرم تیک تاک یابایکوت کردن رئیس جمهور مستقر این کشور پس از انتخابات ۲۰۲۰ ریاست جمهوری یا تحریم و اخراج هواوی از خاک آمریکا است . علت فیلتر تیک تاک جای تأمل دارد، این اپلیکیشن به دلیل تقابل ایدئولوژیک با ایالات متحده فیلتر نشد، تنها دلیل این عمل ربوده شدن گوی سبقت در بازار مصرف از رقبای آمریکایی بود!

علوی در ادامه توضیح داد: البته صحبت بنده ناظر به این مسئله نیست که باید پیام‌رسان‌های خارجی فیلتر بشود یا فعالیت خود را ادامه دهند، مسئلۀ ما این است که چرا هیچ نظارتی بر رفتار آن‌ها وجود ندارد! اگر یک فرد ایرانی در داخل کشور بخواهد رسانه‌، پلتفر خبری یا سرویس اشتراک ویدئو راه‌اندازی کند، باید مجوزهای زیادی را دریافت کند اما چگونه است که یک پلتفرم خارجی این امکان را پیدا می‌کند که بدون دریافت هیچ مجوزی وارد ایران شود و افکار عمومی ایرانیان را بدون رعایت قوانین کشور تحت تأثیر قرار دهد! متاسفانه این در حالی است که برخی مدیران ما به ولنگاری فضای مجازی می‌بالند و برچیدن نهاد مرزبانی از حدود جغرافیای سایبری کشور را نقطۀ قوت کارنامۀ کاری خود معرفی می‌کنند!

وی افزود: شما می‌دانید که شبکه‌های فارسی زبان متعددی در حال فعالیت تبلیغی علیه نظام اسلامی هستند که مجوز فعالیت ندارند اما رها بودن فضای مجازی به آن‌ها این امکان را می‌دهد که بسیار سهل و آسان محتوای مورد نظر خود را در اختیار کاربر ایرانی قرار دهند، این حاکمیت دوگانه و نوعی کودتای خزنده است که باید به خطرات آن توجه جدی داشت، روزی ژنرال آیرون ساید  در ایران کودتا کرد و روزی دیگر «آدام موسری، ابزار یک نفر اسلحه بود و ابزار دیگری شبکۀ اجتماعی اینستاگرام است، البته تاکنون موفق به اجرای کامل اهداف خود نشده که جای امیدواری دارد.

وی ادامه داد: معتقدم که فیلترینگ راه‌کار اصلی برخورد با موسری‌ها نیست، حاکمیت ایران باید پلتفرمی مانند اینستاگرام را ناچار به پذیرش شرایط خود، تأسیس نمایندگی در کشور و انتقال سرورهای خود به داخل ایران کند تا مقابل قانون پاسخگو باشد که اگر قواعد کشور را نقض کرد با آن شرکت برخورد شود.

به زعم این کارشناس رسانه مسئلۀ کشور محروم کردن مردم ایران از فضا مجازی نیست، کسی به دنبال قطع ارتباط ایران با جهان نیست، خواستۀ کارشناسان صرفا نظامند شدن این فضا است .  فقدان پایش مرز های جغرافیای سایبری سبب می‌شود که درگیر چالش‌های متعددی در این حوزه باشیم. قمار، شرط بندی، استفاده از جذابیت‌های غیر اخلاقی بخشی از این چالش ها هستند؛ البته مشکل ما پیش از عاملین اجرایی این چالش‌ها با مدیرانی در کشور است که بدون داشتن مجوز قانونی اجازۀ ورود این ابزارهای غیر بومی به کشور را داده‌اند، مدیرانی که مناصب درجه ۲و ۳ کشور در اختیار آن‌ها است اما دغدغه‌ای برای رفع ولنگاری فضای مجازی ندارند و به این رها بودن افتخار هم می‌کنند! فارغ از جناح بندی‌های سیاسی مدیریت فضای مجازی کشور باید دست ایرانی‌ها باشد. حرف کارشناسان این نیست که یک پلتفرم فیلتر شود یا خیر، بلکه به دنبال اعمال حاکمیت در آن به وسیلۀ مدیران ایرانی توانمند هستند.

وی خاطرنشان کرد: تا زمانی که مدیرانی سیاست گذاری فضای مجازی را بر عهده دارند که رها بودن آن را افتخار می‌دانند، تحقق این آرمان بعید به نظر می‌رسد اما غیرممکن نیست. مسدودسازی را تنها راه مدیریت فضای مجازی کشور نمی‌دانم، چاره اساسی تحقق این مهم، اعمال قانون در فضای مجازی است، فیلترینگ فقط یکی از راه‌های اجرای قانون است.

وی تاکید کرد: اینترنت ملی یکی از بایسته‌های تحقق مدیریت فضای مجازی است همانطور که چین برای مقابله با تهدیدات سایبری ایالات متحده، اینترنت ملی راه‌اندازی کرد و موفق به خنثی کردن تهدیدات این حوزه شد، ایران هم باید از این طریق چالش‌های فضای مجازی خود را کنترل کند، رسانۀ شما نباید در اختیار بیگانه باشد، چرا که اگر رسانۀ یک کشور در کنترل دشمن باشد، برای فریب افکار عمومی استفاده می‌کند. معنای سادۀ شبکۀ ملی اطلاعات، تعیین حدود مرزی جغرافیای سایبری کشور است، مرزبندی باعث قطع ارتباط شما با جهان نمی‌شود، فقط امکان ورود بدون مجوز دشمن به خاک سرزمین شما را خواهد گرفت.

علوی افزود: نخستین مسأله این است که شما فقط به اشخاص حقوقی و حقیقی که اهلیت دارد، اجازۀ حضور در فضای مجازی کشور را می‌دهید و مانع اثرگذاری عوامل مضر بر این فضا می‌شوید. البته معتقدم شرایط اعطای مجوز برای فعالیت در فضای مجازی برای ایرانیان نباید دشوار باشد، ورود به مرزهای سایبری کشور برای بیگانگان باید مشمول قوانین جامع و بازدارنده‌ای شود که آن‌ها را نسبت به نقض حاکمیت ایران در فضای مجازی بی رغبت کند.

وی ادامه داد: بار دیگر لازم می‌دانم تا تأکید کنم که مخالفتی با تکنولوژی، پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی ندارم، اعتراض کارشناسان این حوزه به رفتار متناقض و استانداردهای دوگانه در برخورد با موضوعات واحد است، به اینکه اگر مطلبی علیه جنایات ضد بشری رژیم اشغالگر قدس یا عربستان سعودی در این بسترهای غیر ایرانی منتشر کنیم، بایکوت خواهیم شد اما اگر علیه ارزش‌های اسلامی مانند حجاب صحبت کنیم، این پیام رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی برای تشویق ما را در اکسپلوور خود قرار می‌دهند و فالوور تقلبی در اختیار تولید کنندۀ محتوای ضد ارزشی می‌گذارند!

وی با بیان اینکه جای تأسف دارد که کشور لائیکی مانند ترکیه در برخورد با مسئلۀ حساس مدیریت فضای مجازی با احدی ممشات نکرد تا پلتفرم‌های خارجی مجبور شوند که قوانین ملی این کشور را بپذیرند و مطابق دستورات دولت ترکیه رفتار کنند، گفت: خطاب پایانی عرایضم به فعالان انقلابی فضای مجازی است که گاهی دچار اشتباه در تشخیص مسئلۀ اصلی کشور می‌شوند. برخی اوقات دشمن برای انحراف افکار ما مسائلی مانند خواننده‌های اباحه‌گر، رقاصه‌های اینستاگرامی، چالش هفتگی خبرنگار زن متواری تبدیل به مسئلۀ روز افکار عمومی کشور می‌کند.

وی ادامه داد: دوستان انقلابی که از قضا دلسوز این کشور هم هستند، ساعت‌ها وقت صرف پاسخگویی به شبهات مطرح شده توسط آن‌ها می‌کنند! اما مسئلۀ اصلی چیز دیگری است، پاسخ به این پرسش که «پیش از رها شدن مدیریت فضای مجازی، چه کسی این افراد را می‌شناخت؟» باید دغدغۀ ما باشد بنابراین معضل و رأس مشکلات مدیری است که اجازه می‌دهد، دشمن هر شخص فاقد صلاحیتی را در جغرافیای سایبری ایران مطرح کند، مدیری که اجازۀ اعمال قانون و حاکمیت به آن‌ها می‌دهد! مسئلۀ اصلی مدیری است که با رفتارش می‌گوید؛ دشمن باید بتواند بر مردم ایران در فضای مجازی اعمل حاکمیت کند و مردم اجازۀ اعتراض ندارند! پیش از مسدودسازی یا هر نوع برخورد دیگری با پلتفرم‌های خارجی، باید مسئولی را پاسخگو کنیم که استقلال سایبری کشور را نادیده گرفته است.

  • منبع خبر : خبرگزاری فارس