آزمایش‌های جدید محققان اسپانیایی نشان می‌دهد که الگوریتم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند بر روند تصمیم گیری افراد در حوزه‌های مختلف از جمله خرید محصولات و خدمات، همسریابی و حتی شرکت در انتخابات و رای دادن به نامزد انتخاباتی مشخصی تاثیرگذار باشند.

سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی علی رغم مزایای بسیار زیادی که دارند، گاهی نیز می‌توانند ترس و وحشتی پنهان ایجاد کرده و حتی قدرت فکر کردن و تصمیم گیری را از کاربران بگیرند. محققان بر این باور هستند که در کنار توسعه سیستم‌های هوش مصنوعی، مردم نیز باید آموزش‌های لازم را ببینند تا تحت تاثیر عواقب الگوریتم‌های مبتنی بر این سیستم‌ها قرار نگیرند.

تیم مطالعاتی در اسپانیا با بررسی برخی الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌گویند برخی از این الگوریتم‌ها می‌توانند روی روند تصمیم گیری افراد به صورت نامحسوس تاثیرگذار باشند و قدرت تشخیص را از فرد بگیرند. نتایج این تحقیق در نشریه  PLOS ONE منتشر شده است.

بسیاری از شرکت‌های بزرگ فناوری از گوگل تا فیسبوک، هر روز در حال بررسی داده‌های کاربران هستند و تحقیقات گسترده‌ای را در این زمینه انجام می‌دهند. با بررسی داده‌ها، اطلاعات جالبی در مورد رفتار کاربران به دست می‌آید که معمولا این نتایج در دسترس عموم مردم قرار نمی‌گیرد. اما آنچه محققان در بررسی‌های خود به آن دست یافته‌اند نشان می‌دهد که الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌تواند روی افکار عمومی تاثیرگذار باشد و روند تصمیم گیری را به سمت و سویی که می‌‌خواهد هدایت کند.

برای مثال هنگامی که کاربر تصمیم می‌گیرد سرویس یا خدماتی را خریداری کند، الگوریتم‌های هوش مصنوعی وی را در معرض تصاویری قرار می‌دهند که به سمت و سویی که می‌خواهند افکار کاربر را هدایت کنند. این فرآیند به قدری دقیق و نامحسوس انجام  می‌شود که کاربر اصلا متوجه آن نخواهد شد و به جای آنکه به صورت صریح و شفاف به کاربران بگویند چه محصولاتی را خریداری کنند، به کدام نامزد انتخاباتی رای بدهند و کدام مسیر را بروند، به صورت کاملا غیر صریح افکار وی را به سمتی که می‌خواهند هدایت می‌کنند. محققان بر این باور هستند که با آموزش کاربران می‌توان تا حدی مانع بروز چنین مشکلاتی شد.

  • منبع خبر : سایت دیجیاتو