سوال: آیا جهش در مصرف محتوای بومی اینترنت، بدلیل فیلتر شدن تلگرام و سپس ادامه فعالیت پوستههای داخلی آن نیست؟زهرا میرخانی – وزیر ارتباطات هفته گذشته با انتشار توییتی از رشد ترافیک شبکه ملی اطلاعات به واسطه استقبال از محتوا و خدمات ایرانی خبر داد. وی در حساب کاربری توییتر خود نوشته است: «با وجود […]
سوال: آیا جهش در مصرف محتوای بومی اینترنت، بدلیل فیلتر شدن تلگرام و سپس ادامه فعالیت پوستههای داخلی آن نیست؟زهرا میرخانی – وزیر ارتباطات هفته گذشته با انتشار توییتی از رشد ترافیک شبکه ملی اطلاعات به واسطه استقبال از محتوا و خدمات ایرانی خبر داد.
وی در حساب کاربری توییتر خود نوشته است: «با وجود موانع جدی برای نوپاها، نشانگر مرکز ملی تبادل ترافیک شبکه ملی اطلاعات در تهران، دیشب از عدد ۷۲۴ گیگابیت بر ثانیه گذشت. سال ۹۵ این میزان ۸ گیگابیت بر ثانیه و سوم خرداد ماه جاری ۳۰۳ گیگابیت بود. رشد مصرف محتوای بومی و استقبال از خدمات ایرانی چشمگیر است.»
البته این که چرا شاخصهای امسال با دو سال پیش یعنی سال 95 مقایسه شده است و سال 96 به کل از قلم افتاده، خود جای سوال است اما نکته مهم در توییت وزیر ارتباطات رشد جهشی مصرف محتوای بومی و استقبال کاربران از محتوای داخلی از خردادماه سال جاری تا کنون است.
علیالقاعده موضوع این یادداشت، تشکیک در این آمار و ارقام نیست اما جزئیات چرایی و چگونگی این اتفاق محل سوال است. به طور مشخص چه اتفاقی رخ داده و چه میزان محتوای داخلی تولید شده است که طی 5 ماه گذشته به ناگاه کاربران تشویق شدهاند که مصرف محتوای بومی را بالا ببرند که اینک شاهد جهش دوبرابری هستیم؟
به طور مشخص استفاده از کدام محتواها، سایتها و خدمات ایرانی باعث این تغییر ناگهانی شده است؟
اما نگارنده یک گمانه برای خود متصور است؛ اگر خاطرتان باشد گفته میشد که 60 درصد پهنای باند کشور به تلگرام اختصاص یافته بود. از 11 اردیبهشت که تلگرام فیلتر شد بخشی از کاربران با فیلترشکن به راه خود ادامه دادند و بخشی دیگر نیز به واسطههای داخلی تلگرام نظیر هاتگرام و تگرامطلایی پیوستند و طبیعی است که با دوتکه شدن کاربران تلگرام بخشی که با پوستههای داخلی تلگرام به کار خود ادامه دادند دیگر ترافیکی را به خارج منتقل نمیکنند.
حال سوال اینجاست که آیا آمار سیر جهش مصرف محتوای بومی در صورت توقف کار پوستههای تلگرامی دچار شیب نزولی نشده و بازگشت به عقب نخواهد داشت؟
چنانچه گمانهزنی ما دراین خصوص اشتباه و بیراه است، بد نیست دلایل افزایش استقبال از محتوای بومی و خدمات ایرانی و مصادیق جزء به جزء آن که به زعم وزیر ارتباطات به حساب نوپاها گذاشته شده، در گزارشی شرح داده شود تا همه درک مشخص و واحدی از چرایی و چگونگی این جهش چشمگیر داشته باشند. چراکه بیشک رشد دوبرابری مصرف محتوای بومی ظرف 5 ماه اتفاق مبارک و خوشایندی است که باید همه در جریان جزئیات این جهش قرار گرفته و نسبت به استمرار آن اقدامات لازم به عمل آید.
- منبع خبر : خبرگزاری ایتنا
Monday, 9 December , 2024