سیدابوالحسن فیروزآبادی تأکید کرد که اینستاگرام پلتفرمی ویترینی است که با هنجارهای ما مطابق نیست و هر حرکتی که با هنجارها و ارزشهای ما مطابقت نداشته باشد، خطرناک است. سیدابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی شب گذشته با حضور در برنامه تیتر امشب گفت: وضعیت فضای مجازی از […]
سیدابوالحسن فیروزآبادی تأکید کرد که اینستاگرام پلتفرمی ویترینی است که با هنجارهای ما مطابق نیست و هر حرکتی که با هنجارها و ارزشهای ما مطابقت نداشته باشد، خطرناک است.
سیدابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی شب گذشته با حضور در برنامه تیتر امشب گفت: وضعیت فضای مجازی از نظر پیام رسانها یکی از حساسیت بخشترین است. در کشورها پیام رسانهای اجتماعی ۵۰ درصد فضای رسانهای کشورها را به خود اختصاص داده اند و در پیام رسانهای اجتماعی مردم پیام رسان هستند. در کشور ما از نظر پردازش اطلاعات کاربران فعالی داریم. در برخی پیام رسانها فالور میلیونی داریم فقط نکته نگران کننده پلت فرمها یا سکوهاست که هنوز بخش قابل توجهی از آنچه مردم ایران در روی آن پیام رسانی میکنند در سکوهای پیام رسان خارجی قرار میگیرد. برخی پیام رسانها حمایت شده اند، اما برخی مانند سکوی روبیکاه توانمند بوده و به هیچ عنوان حمایت نشده و بیش از ۲۵ میلیون نفر از مردم از آن استفاده میکنند. پیام رسان بله نیز در اطلاع رسانی در حوزه کارهای بانکی و زوار فعال بوده است بنابراین در یک حرکت پایدار و رو به جلو در حوزه پیام رسانها را شاهد هستیم.
نمونه داخلی سکوهایی مثل اینستاگرام، تلگرام و….، تا دو سال آینده فعال خواهد شد
وی درباره بومی شدن پلتفرمها گفت: پلتفرمها در اکثر نقاط دنیا حوزه رسانه و اقتصادی شده اند و بخش بزرگی از اقتصاد دنیا بر روی پلتفرم شکل خواهد گرفت. در کشور ما پلتفرمهای مختلف اطلاعات بانکی و حمل و نقل، آموزشی و بهداشتی خوبی داریم که در کشور ما خوشبختانه پلتفرمها به خوبی شکل گرفته اند. تعداد سکوهایی که در این حوزه فعال هستند به خوبی با هم رقابت میکنند و ایجاد اشتغال کرده اند اما در حوزه رسانه عقب ماندگی داریم. در سکوهای پیام رسانی حجم اطلاعات رد و بدل شده بسیار بالاست و اقدامات متعدد صورت میگیرد بایستی عقب ماندگی جبران شود.
فیروزآبادی گفت: ما در این باره پیامی داده ایم و گفته ایم اجازه نمیدهیم نظام رسانهای ما در سکوهای خارجی شکل گیرد و از سکوهای داخلی و بومی حمایت کرده ایم. به سکوهایی که فرصت استقلال از تلگرام خواستند نیز اجازه داده شد و حمایت کرده ایم.
دبیر شورای عالی فضای مجازی در ادامه افزود: مشابه تمام سکوهایی که در حال حاضر فعال هستند مثل اینستاگرام، تلگرام و….، تا یکی دو سال آینده نمونه داخلیشان فعال خواهد شد. نمونههایی در نظام آموزشی مثل آموزش و پرورش ایجاد شده و تلاش شده که پیامها در سکوی ایرانی شکل گیرد.
دیتاسنتر پیامرسانهای خارجی باید در داخل کشور باشد
رئیس مرکز ملی فضای مجازی در ادامه درباره فعالیت تلگرام گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی سندی در حمایت از پیامرسان داخلی تهیه شد و اهدافی در شورای عالی مجازی تعیین شد که پیام رسانهای خارجی که کاربران زیادی دارند باید دیتاسنتر یا انبار ذخیره اطلاعات مردم ایران در داخل کشور ذخیره شود.
وی در ادامه گفت: معتقدیم پیام رسانها باید پایه اصول و حدود مطالب را رعایت کنند. وزارت ارشاد باید در تهیه فیلمها حدود را مشخص کند.
فیروزآبادی گفت: فضای مجازی پیچیده و رو به توسعه است که تدابیر لازم باید در این باره اتخاذ شود. در ۴ تا ۵ سال اخیر سرمایه گذاری سنگینی در توسعه فیبر نوری و شبکه موبایل کشور شده است که در شبکه موبایل تکنولوژی نسل ۳ و ۴ وارد مدار شده است. برای اولین بار در دیدگاه شبکه ملی ترافیک و تعرفه داخل و از ترافیک و تعرفه خارج جدا شده است. مدیریت اپراتورها در حال حاضر از کشورهای خارجی گرفته شده که این تحولات پا به پای تحولات دیگر کشورها صورت گرفته است. برای صیانت در شبکه، طرحهایی از سوی وزارت ارتباطات انجام شده و طرحهای صیانتی در شبکه قرار گرفته است اما طرف مقابل آرام نبوده و از همه ابزارها برای نفوذ در شبکه داخلی استفاده گرفته است به نحوی که در یک جنگ نابرابر قرار گرفته ایم. در امنتیت شبکه ارتباطات امنیت ۱۰۰ درصدی موفق نبوده و در کل دنیا نیز همچنان از ناامنی برخوردار است.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی درباره استفاده افراد و کنترل در حوزه مجازی گفت: نگرش در بازیها به سمت جذب بازار خارجی است، اما به دلیل اینکه نورمهای استفاده از بازیهای ایرانی هنوز خارجی است بیشتر به سمت بازیهای خارجی جذب شده اند.
وی در ادامه درباره استفاده از پلتفرمها گفت: سکوی توئیتر بیشتر سیاسی است. سکویهای مشابه تلگرام کار اداری و کسب و کار و زندگی اجتماعی را مدیریت میکند. در اینستاگرام برخی افراد خارج کشور علیه سلبریتیها و فضاهایی که مورد توجه مردم هستند فضا سازی میکنند.
اینستاگرام با هنجارهای ما مطابق نیست و در نتیجه خطرناک است
فیروزآبادی گفت: در اینستاگرام شاهد شکلگیری صفحات با فالورهای میلیونی هستیم و پدیده اینستاگرام پیام رسان ویترینی است که با هنجارهای ما مطابق نیست بنابراین حرکتی که با هنجارها و ارزشهای ما مطابقت نداشته باشد خطرناک است، ولی در مجموع زندگی اجتماعی روی این پیام رسان شکل گرفته و نمیتوان درباره آن تصمیم گیری کرد.
برای اینکه حمایتها بیشتر شود، قرار شد ۲ پیام رسان اعلام شده بیشتر مورد حمایت قرار گیرند
دبیر شورای عالی فضای مجازی درباره حمایت از پیام رسانها گفت: ما ۷ پیام رسان را حمایت کردهایم و سرور، جا، پهنای باند رایگان و وام داده شده است. برای اینکه حمایتها بیشتر باشد ۲ پیام رسان اعلام شده که بیشتر مورد حمایت قرار گیرد. با توجه به اینکه پتروشیمی، جاده و … هیچ کدام بدون حمایت دولت شکل نگرفته پس در فضای مجازی که با سرعت بیشتری در حال شکل گیری است نیاز به حمایت بیشتر دولت دارد.
فیروزآبادی درباره بهبود فضای کسب و کار در فضای مجازی گفت: در کشور شکل گیری کسب و کارهای مجازی درحال وقوع و ظهور است البته باید دولت نیز حمایتهای لازم را انجام دهد و با تقویت حوزههای پایه مثل نظام سلامت، بانک و .. کمک کند تا بخش خصوصی بهتر بتواند پایه گذاری کند و آسیبها جلوگیری شود.
وی ادامه داد: ما در حوزههای جدید دانش مثل یادگیری عمیق و بیگ دیتا مقام اول در تولید مقاله را داشته ایم و در حوزه دانشهای فضای مجازی نیز با ترکیه، پاکستان و عربستان درحال رقابت هستیم.
لزوم حرکت آموزشوپرورش به سمت آموزش پلتفرمی
فیروزآبادی در پایان درباره انتظارات گفت: آموزش و پرورش باید به سمت آموزش پلتفرمی حرکت کند، زیرا در غیر اینصورت پل فرمهای امریکایی فضا را اشغال خواهند کرد. در حوزه کشاورزی اگر پلت فرم داخلی شکل نگیرد باید منتظر دشمن باشیم تا این حوزهها را در دست بگیرد. مرز آخرین نقطهای است که از داراییهای خود رعایت میکنیم بنابراین باید از داراییهای خود در حوزه کشاروزی و سایر حوزهها محافظت کنیم و نوع نگاه دولت نیز مهم است و باید استفاده از مدلهای اقتصادی با تکنولوژی جدید و برای استفاده عموم مردم فراهم شود.
- منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان
Wednesday, 11 December , 2024