اپلیکیشن اینستاگرام (Instagram) که امروزه به یکی از محبوب ترین و پر طرفدارترین برنامه ی کاربردی در موبایل ها و سیستم های خانگی هر شخص و یا حتی سازمان های خصوصی در آمده است، به جرات یکی از مهم ترین عوامل فراگیر شدن سلفی انداختن افراد شده است. ما در ادامه هم این برنامه و […]
اپلیکیشن اینستاگرام (Instagram) که امروزه به یکی از محبوب ترین و پر طرفدارترین برنامه ی کاربردی در موبایل ها و سیستم های خانگی هر شخص و یا حتی سازمان های خصوصی در آمده است، به جرات یکی از مهم ترین عوامل فراگیر شدن سلفی انداختن افراد شده است. ما در ادامه هم این برنامه و هم سلفی انداختن را کاملا توضیح خواهیم داد.
این که تنها با داشتن یک گوشی تلفن همراه که دوربین های آن مخصوصا دوربین جلوی آن کیفیت خوبی داشته باشد و البته بک گراند یا همان منظره ی پشت سر زیبا، شما می توانید یک عکس سلفی بی نظیر در یک زاویه ی خوب از خودتان بگیرید و آن را با دوستانتان در ایسنتاگرام و یا شبکه های اجتماعی دیگر به اشتراک بگذارید و یا به اصطلاح خودمانی تر، شِیر (share) کنید.
از آن رو که خود من هم یکی از طرفداران دو آتشه ی سابق و یکی از سلفی گیرندگان حرفه ای فعلی هستم و یکی از دقدقه هایم در هنگام سلفی گرفتن زیبایی و هماهنگی پس زمینه ام است، دست اندرکاران این برنامه ی بسیار پرطرفدار اقدام به راه اندازی موزه ی اینستاگرام برای افرادی نموده اند که هم عاشق سلفی اند و هم دوست دارند تا عکس هایی خاص و فوق العاده بگیرند.
هنگامی که اینستاگرام می خواست تا موزه ی اینستاگرام را طراحی و افتتاح کند، کمی قبل تر از آن موزه ی بستنی در سال ۲۰۱۶ و بعد از آن هم موزه ی هنرهای ویتنی افتتاح شده بود. این موزه ها از لحاظ بصری کاملا در نقش رقبای موزه ی اینستاگرام به حساب می آمدند اما، زمانی که این موزه افتتاح شد همه متوجه تفاوت های متمایز کننده ی این موزه با دیگر موزه هایی که دارای رنگ و لعاب و زیبایی بودند را متوجه شدند.
جالب است بدانید که اکثر موزه ها به تازگی دارای فضایی با حال و هوای صورتی رنگ شده اند که اتفاقا طرفداران زیادی برای عکاسی دارد. اینستاگرام با بررسی الگویتم ها و فرمول های خاص خود درباره ی موزه ی بستنی در نیویورک و علی الخصوص با توجه به قابلیت هشتگ زدن (#museumoficecream) و همچنین اضافه کردن موقعیت و مختصات جغرافیایی (Add locations) متوجه شدند که روزانه ۶۶ هزار عکس از این موزه به اشتراک گذاشته می شود! یکی از اتفاقات جالبی که برای موزه ی بستنی اتفاق افتاد و از چشمان اینستاگرامی ها دور نماند این بود که این موزه با فروش بلیط های ورودی خود به قیمت ۱۸ دلار در عرض ۵ روز اول افتتاح خود، ۳۰۰ هزار دلار فروش داشت!
همین امر باعث شد که افتتاح این موزه در برخی دیگر از شهرها، قیمت بلیط افتتاحیه را به ۳۸ دلار برساند و اتفاقا در عرض تنها ۹۰ دقیقه، بلیط های ۶ ماه آینده را هم به فروش رساند. همین عوامل و استقبال بسیار زیاد مردم باعث شد تا در عرض ۱ سال، ۳ موزه ی دیگر با عنوان موزه ی بستنی در شهرهای مختلف افتتاح شود. همین اتفاقات برای روسا و ایده پردازان اینستاگرام کافی بود تا آن ها به این فکر بیافتند که چرا ما نباید موزه ای برای خود داشته باشیم تا علاقه مندان به عکاسی و سلفی عکس های خود را در آن بگیرند؟
عواملی که برای شما نام بردیم باعش شدند تا بالاخره موزه ی اینستاگرام افتتاح شود. این موزه در حالی افتتاح شد که میلیون ها نفر از سراسر جهان در آن اشتراک دارند و عکس های خود را در آن با دوستان خود در دنیا به اشتراک می گذارند.
در سال گذشته یعنی سال ۲۰۱۸ میلادی بود که اینستاگرام موزه ی خود را که در واقع کارخانه یا بهتر بگویم شهری از رنگ های زیبا که بیشتر به تمِ رنگ های پاستلی می زند را با پس زمینه ها و طراحی های مختلف افتتاح کرد. در گوشه ای ممکن است تا اتاقکی با طراحی صورتی و آبنباتی داشته باشید و در گوشه ای دیگر یک پس زمینه با ساندویچ ها و سیب زمینی های مک دونالد (Mc donald)! در این موزه شما اصلا گذر زمان را حس نخواهید کرد و حتی ممکن است زمان هم کم بیاورید.
معمولا افرادی که برای بازدید به این موزه می روند بیش از چندین دست لباس، کفش و زیورآلات مختلف با خود می برند تا در عکس های خود لباس تکراری استفاده نکنند. حتی دیده شده است که افراد بیش از ۳۰ دست لباس با خود به این موزه ببرند و دست آخر حتی کم هم آورده باشند!
خبر خوبی که برای بازدیدکنندگان این موزه داریم این است که در موزه ی اینستاگرام دوربین هایی با کیفیت بسیار بالا را در اختیار افرادی که به آن آمده اند، در صورت نیاز می گذارند تا بتوانند عکس هایی با کیفیت فوق العاده و خوبی بگیرند و خلاصه همه جوره از خود و حضورشان رضایت داشته باشند. درباره ی موزه ی اینستاگرام در حال حاضر ویدئوهای زیادی در یوتیوب (YouTube) و دنیای اینترنت وجود دارد و شما تنها با جستجوی نام Instagram museum ویدئوهای بارگذاری شده را ملاحظه نمایید.
سلفی | Selfie
شاید قبل ترها، مثلا در زمانی که تازه دوربین های آنالوگ آمده بود تنها دقدقه ی مردم این بود که از بهترین و زیباترین مناظر اطرافشان و یا لحظات به یاد ماندنی را به ساده ترین روش ممکن ثبت کنند. کسی که پشت دوربین عکاسی بود اصولا خود را از حضور در عکس با کمال میل و یا حتی با از خود گذشتگی! محروم می کرد و در عوض عکس هایی که امروزه در آلبوم همه ی انسان ها در سراسر جهان تبدیل به خاطره انگیزترین ها شده اند را ثبت کردند.
با آمدن دوربین های عکاسی دیجیتال اوضاع کیفیت عکس ها و وضوح رنگ ها بهتر شد. تا مدت ها پیش عکس و فرآیند عکاسی یکی از سرگرمی های خاص برای انسان ها بود البته فقط تا زمانی که شبکه ای اجتماعی گسترده به وجود نیامده بودند. هنگامی که این شبکه ها پیشرفت کردند، افراد گزینه ای را در پیش روی خود دیدند که از آن ها درخواست می کرد تا برای اعتماد سازی و ارتباطات بهتر با دوستان خود از گزینه ی ست کردن عکس پروفایل یا همان صفحه ی کاربری خود استفاده کنند.
شاید شروع واقعه همین جا بود که هم زمان هم شرکت های ساخت تلفن همراه، دوربین های پشت و جلو را به گوشی های همراه اضافه کردند. مکمل بودن این دو عامل یعنی شبکه های اجتماعی و موبایل های دوربین دار در کنار هم دیگر باعث به وجود آمدن اصطلاحی به نام سلفی (Selfie) که برخی به آن خویش انداز هم می گویند به وجود آید.
اینستاگرام | Instagram
اینستاگرام که گاهی آن را اینستاگرَم هم می خوانند، شبکه ای اجتماعی در زمینه ی بارگذاری عکس و ویدئو است که این امکان را به کاربران خود می دهد که عکس ها و ویدئوهای خود را در دیگر شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک، توییتر، تامبلر و فلیکر بارگذاری یا آپلود (upload) کنند. کاربران همچنین می توانند از فیلترهای دیجیتال برای رنگ و لعاب دادن به عکس هایشان استفاده کنند.
محدودیت بارگذاری ویدئو در اینستاگرام ۱ دقیقه است. اینستاگرام زمانی به وجود آمد که کوین سیستروم و مایک کرایگر بر روی پروژه ی چند منظوره ی Burbn کار می کردند. این پروژه در واقع مربوط به عکاسی با موبایل بود و به زودی چنان توسعه ای یافت که کل دنیا را فرا گرفت. مایک کرایگر معتقد بود که پروژه ی Burbn شبیه به برنامه ی فوراسکوئر است با این تفاوت که قابلیت های بیشتری می تواند داشته باشد.
سپس تمرکز پروژه Burbn برای اشتراک گذاری تصاویر ادامه یافت. واژه ی اینستاگرام هم نیز ترکیبی از دو واژه ی Instant Camera و Telegram به معنی پیام رسانی فوری از طریق عکس و دوربین است. نسخه ی اول اینستاگرام در اکتبر ۲۰۱۰ راه اندازی شد. این سرویس به سرعت محبوبیت بسیاری را نزذ همه کسب کرد و به بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر تا آوریل ۲۰۱۲ و ۳۰۰ میلیون کاربر تا دسامبر ۲۰۱۴ رسید.
اینستاگرام از طریق اپ استور اپل، گوگل پلی و فروشگاه ویندوز فون قابل دسترسی است. پشتیبانی این نرم افزار کاربردی برای آیفون، آی پد، آی پاد تاچ و گوشی های دارای سیستم عامل اندروید نیز برقرار است. همچنین نرم افزار کاربردی شخص ثالث اینستاگرام برای بلک بری ۱۰ و گوشی های سیمبیان نوکیا در دسترس است. در مدت زمان بسیار کوتاهی این برنامه توانست سودآوری به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار آمریکا برای سرمایه گذاران داشته باشد. با رشد سریع و فراگیر این رسانه اجتماعی سرمایه گذاران بیشتری تمایل به سرمایهگذاری پیدا کردند. در تاریخ ۶ سپتامبر سال ۲۰۱۲، شرکت فیسبوک، برنامه ی اینستاگرام را به ارزش ۱ میلیارد دلار آمریکا خریداری نمود.
در سال ۲۰۱۳ رشد اینستاگرام ۲۳٪ بود در حالی که فیسبوک به عنوان کمپانی مادر تنها ۳٪ رشد را تجربه کرد. گفته می شود اگر اینستاگرام همین رشد را حفظ کند، از فیسبوک بزرگتر خواهد شد. برنامه ی اینستاگرام از آغاز تا کنون تغییرات فراوانی داشته است و به صورت پیوسته به روز رسانی می شود.
- منبع خبر : الی گشت
Wednesday, 11 December , 2024